مدت زمان ابتلا به سویه جدید کووید چند روز است؟

دکترنامه/ خراسان رضوی در حال حاضر، موارد کووید-19 در بالاترین سطح خود از اواخر آوریل 2022 قرار دارد، به طوری که تخمین زده می شود بیش از 2 میلیون نفر در بریتانیا در هفته منتهی به 30 ژوئن به کووید-19 مبتلا شده باشند که بالاترین برآورد از اواخر آوریل است.

به گفته هلث، افزایش اخیر عفونت‌های COVID-19 به دلیل زیرسویه‌های Amicron BA.4 و BA.5 است که اکنون در بریتانیا غالب هستند و نسبت به سایر گونه‌ها مسری‌تر هستند.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این متغیرها می تواند باعث بیماری شدیدتر شود وجود ندارد، اما به مردم هشدار داده شده که احتیاط کنند و در مکان های شلوغ و بسته از ماسک استفاده کنند.

پروفسور تیم اسپکتور، دانشمند ارشد تحقیقات Zoe’s Covid، هشدار می دهد که با آلوده شدن افراد بیشتری به سویه جدید ویروس، دامنه علائم گزارش شده در حال تغییر است.

داده های این مطالعه اکنون نشان می دهد که گلودرد شایع ترین علامت عفونت است، در حالی که علائم قدیمی تر مانند تب و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی بسیار کمتر از گذشته گزارش شده است.

پروفسور اسپکتور گفت: اکنون احتمال ابتلا به کووید بسیار بیشتر از زمستان است. اگر احساس ناراحتی می کنید، باید در مورد علائم و مدت بیماری بیشتر بدانید.

علائم کووید چند روز طول می کشد؟

علائم کووید معمولاً حدود پنج روز طول می کشد و پس از آن احساس بهتری خواهید داشت. با این حال، در برخی موارد بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد و برخی از افراد هنوز برخی از عوارض جانبی را برای چند هفته تجربه می کنند. اگر علائم بیش از 12 هفته باقی بماند، به عنوان “کووید طولانی مدت” شناخته می شود.

سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) گفت به نظر نمی رسد بهبودی با شدت عفونت اولیه مرتبط باشد. اکثر افراد در عرض 12 هفته بهبودی کامل پیدا می کنند، اما برخی از افراد ممکن است علائم را بیش از 12 هفته تجربه کنند و این علائم ممکن است در طول زمان تغییر کرده و علائم جدیدی ایجاد شود.

این سویه جدید کووید چند روز دوام می آورد؟

چه مدت بیماری را به دیگران منتقل می کنیم؟

افرادی که تست COVID-19 آنها مثبت بوده است می توانند حدود دو روز قبل از شروع علائم، ویروس را به دیگران منتقل کنند. طبق گفته دولت بریتانیا، یک فرد مبتلا می تواند تا 10 روز پس از ظاهر شدن علائم عفونی باقی بماند.

انتقال ویروس به دیگران را می توان با جداسازی کاهش داد، حتی اگر علائم خفیف یا وجود نداشته باشند.

چه زمانی کووید بیشتر مسری است؟

مطالعه‌ای که سال گذشته در The Lancet Microbe منتشر شد نشان داد که افراد در پنج روز اول پس از شروع علائم بیشتر مسری هستند. با این حال، تحقیقات جدیدتر منتشر شده در JAMA Internal Medicine نشان می دهد که افراد دو روز قبل و سه روز پس از ظهور علائم بیشتر عفونی هستند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا (ECDC) بیان می کند که بزرگسالان با علائم خفیف تا متوسط، صرف نظر از نوع، بیش از 10 روز پس از شروع علائم، عفونی باقی می مانند.

اما بزرگسالان مبتلا به بیماری شدید تا بحرانی همراه با سرکوب شدید سیستم ایمنی می توانند تا 20 روز پس از شروع علائم عفونی باقی بمانند.

با این حال، اگر به طور کامل واکسینه شده باشید، احتمال کمتری برای دریافت آن وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، سطوح کمتری از ویروس در بدن خود دارند، اما عموماً کمتر عفونی هستند.

علائم کووید چیست؟

با آلوده شدن افراد بیشتری به سویه های BA.4 و BA.5، دامنه علائم گزارش شده متنوع تر می شود.

بر اساس داده‌های اپلیکیشن کووید، ۲۰ علامت اصلی کووید که در حال حاضر باید به دنبال آن باشید عبارتند از گلودرد، سردرد، احتقان بینی، سرفه بدون خلط، آبریزش بینی، سرفه خلط، گرفتگی صدا، عطسه، خستگی، دردهای عضلانی، سرگیجه. تورم غدد گردن، درد چشم، تغییر بویایی، درد قفسه سینه، تب، لرز، تنگی نفس، گوش درد، از دست دادن بویایی.

اگر احساس ناخوشایندی دارید یا علائم COVID-19 دارید، توصیه می‌شود در خانه بمانید و تا حد امکان از تماس با افراد دیگر خودداری کنید.