سلامت و دانش

مشخصات توفان خورشیدی امروز به زمین می‌رسد

خورشید که منبع اصلی انرژی زمین است، این شنبه طوفان ژئومغناطیسی G1 را به زمین خواهد فرستاد. مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی آمریکا (SWPC) اعلام کرد که طوفان ژئومغناطیسی G1 (خفیف) در 29 اکتبر به دلیل جریانات پر سرعت از سوراخ تاجی خورشید بر زمین تأثیر می گذارد.

پیش‌بینی‌های مربوط به تاثیر این طوفان خورشیدی برای روزهای 9 آنلاین تا 11 آبان نیز در حال بررسی است، اما انتظار می‌رود این جریان‌های پرسرعت در این مدت باعث هرج و مرج در میدان باد خورشیدی شوند.

طوفان های ژئومغناطیسی در واقع آشفتگی و آشفتگی در میدان مغناطیسی زمین (مگنتوسفر) هستند و زمانی رخ می دهند که تبادل انرژی بسیار کارآمد از باد خورشیدی با محیط فضای بیرونی اطراف زمین انجام شود. در حالی که میدان مغناطیسی زمین از مرگ گسترده تابش جلوگیری می کند، نیروی الکترومغناطیسی شراره های خورشیدی می تواند شبکه های برق، ارتباطات اینترنتی و سایر وسایل ارتباطی روی زمین را مختل کند و باعث هرج و مرج شود. کارشناسان هواشناسی فضا در ناسا و سایر آژانس ها این تهدید را جدی می گیرند و خورشید را برای فعالیت های بالقوه خطرناک زیر نظر دارند.

شعله ی خورشیدی زمانی رخ می دهد که خطوط میدان مغناطیسی خورشید کشیده شده و پیچ خورده و باعث ایجاد طوفانی از انرژی الکترومغناطیسی در سطح خورشید می شود. بیشتر انرژی طوفان های خورشیدی به صورت اشعه ماوراء بنفش و اشعه ایکس از خورشید تابش می کند. با این حال، انرژی شدید ناشی از شراره های خورشیدی می تواند گازهای نزدیک جو خورشید را گرم کند و منجر به تشکیل حباب های بزرگی از ذرات باردار به نام پرتاب جرم تاجی (CMEs) و ورود آنها به فضا شود. اگر یک شعله خورشیدی در سمت رو به زمین رخ دهد، چنین فورانی می تواند در عرض 15 ساعت تا چند روز به زمین برسد.

بسیاری از توده های پرتاب شده از تاج خورشید به لطف میدان مغناطیسی قوی زمین، بدون اینکه مردم متوجه شوند از زمین عبور می کنند. اما فوران‌های بزرگتر و قوی‌تر می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را هنگام عبور از زمین سرکوب کنند و «طوفان‌های ژئومغناطیسی» ایجاد کنند.

برخی از کارشناسان نگرانند که یک فوران بزرگ و قدرتمند می تواند با بارگذاری بیش از حد کابل های اینترنت زیر آب، یک “آخرالزمان اینترنت” ایجاد کند و دسترسی به اینترنت را در برخی از نقاط جهان برای هفته ها یا ماه ها قطع کند. اگرچه هنوز این اتفاق نیفتاده است. ماهواره ها و ایستگاه های فضایی فراتر از جو زمین نیز در معرض خطر هستند. با این حال، حتی قوی ترین طوفان ژئومغناطیسی ثبت شده در سال 1859 تأثیر قابل توجهی بر سلامت انسان یا سایر اشکال حیات روی زمین نداشت.

5858

دکمه بازگشت به بالا