مشخص شدن جزئیات تازه‌ای از ارتباط بی‌تفاوتی و زوال عقل

محققان دانشگاه کمبریج در یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که بی تفاوتی می تواند نشانه زوال عقل باشد و یافته های این مطالعه می تواند راهی جدید برای آزمایش بیمارانی باشد که علائم اولیه زوال عقل را نشان می دهند.

به گزارش دکترنامه و به نقل از IAبی تفاوتی ، که به معنای عدم علاقه یا انگیزه در برخی بیماران است ، می تواند به پزشکان کمک کند تا بروز برخی از انواع زوال عقل را سالها قبل از شروع علائم پیش بینی کنند.

محققان دانشگاه کمبریج توضیح دادند که یافته های جدید آنها ، منتشر شده در مجله Alzheimer’s & Dementia ، فرصتی برای درمان زوال عقل در مراحل اولیه است.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور جیمز رو در دانشگاه کمبریج بی تفاوتی را به عنوان اولین علامت زوال عقل شناسایی کردند که سالها قبل از سایر علائم جدی رفتاری بروز می کند.

این نوع زوال عقل که زوال عقل پیش از دماغ نامیده می شود ، بیشتر در سنین 45 تا 65 سال تشخیص داده می شود. این بیماری در اثر انقباضات و کمبود آب بدن در ناحیه خاصی در مقابل مغز ایجاد می شود. یکی از ویژگی های مشترک این نوع زوال عقل همین بی تفاوتی است.

مسئله این است که بی تفاوتی غالباً به عنوان نشانه ای از افسردگی اشتباه گرفته می شود ، زیرا دهه ها قبل از زوال عقل به عنوان نشانه ای دیده نمی شد.

مورا مالپتی ، دانشمند علوم شناختی در گروه علوم اعصاب بالینی دانشگاه کمبریج ، می گوید: “بی تفاوتی یکی از رایج ترین علائم در بیماران مبتلا به” زوال عقل فراتوتامپورال است “. این بیماری با کاهش عملکرد ، کاهش کیفیت زندگی ، از دست دادن استقلال و کاهش امید به زندگی همراه است.

وی افزود: هرچه بیشتر علائم “زوال عقل تناسبی” را پیدا کنیم ، می توانیم علائم را بهتر کنترل کرده و زوال عقل را به تأخیر بیندازیم یا حتی از آن جلوگیری کنیم در حالی که افراد هنوز در درون خود احساس خوبی دارند.

اکتشافات جدید به لطف ابتکار عمل ژنتیکی زوال عقل Frantotemporal (GENFI) ، همکاری دانشمندان در سراسر اروپا و کانادا است.

بیش از 1000 خانواده با علت ژنتیکی “زوال عقل تناسلی” انتخاب شده و در GENFI گنجانده شده اند.

مطالعه دانشگاه کمبریج شامل بررسی 304 فرد سالم که دارای ژن معیوب ایجاد کننده “زوال عقل پیش از موعد” و همچنین 296 نفر از بستگان آنها با ژن طبیعی بودند.

هیچ یک از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا نبودند و اکثر افراد در این مطالعه نمی دانستند که آیا ژن مستعد ابتلا به زوال عقل دارند یا خیر. محققان به طور خاص به دنبال تغییرات در بی تفاوتی و همچنین تغییراتی بودند که در آزمایش های حافظه و اسکن MRI مغز مشاهده می شود.

محقق اصلی ، مالپتی ، توضیح داد: “با مطالعه به مرور افراد ، به جای اینکه فقط به آنها نگاه کنیم ، فهمیدیم که چگونه حتی یک تغییر کوچک در بی تفاوتی می تواند تغییر شناختی را پیش بینی کند.” ما همچنین انقباضات مغزی را در مناطقی که انگیزه و ابتکار را پشتیبانی می کنند سالها قبل از شروع علائم مورد انتظار بررسی کردیم.

مشاهدات نشان می دهد که افراد مبتلا به جهش ژنتیکی بیش از بقیه اعضای خانواده خود بی تفاوت هستند. علاوه بر این ، مشخص شد که بی تفاوتی کاهش شناختی را پیش بینی می کند و با نزدیک شدن فرد به سن تخمینی شروع علائم ، میزان آن افزایش می یابد.

پروفسور رو گفت: “این مطالعه اهمیت بررسی علل بی تفاوتی افراد را برجسته می کند.” دلایل زیادی باعث می شود کسی بی تفاوت شود. این ممکن است به دلیل کم بودن سطح هورمون تیروئید یا یک بیماری روانی مانند افسردگی باشد. اما پزشکان همچنین باید بی تفاوتی را نشانه زوال عقل بدانند.

وی گفت: درمان زوال عقل یک چالش است ، اما هرچه زودتر بتوانیم بیماری را تشخیص دهیم ، فرصت بیشتری برای تلاش و مداخله و کاهش سرعت یا جلوگیری از پیشرفت آن فراهم می شود.

محققان می گویند یافته های جدید آنها می تواند راهی جدید برای آزمایش بیمارانی باشد که علائم اولیه زوال عقل را نشان می دهند و علاوه بر تقویت روش های درمانی جدید برای این بیماری ، می تواند منجر به تشخیص نادرست در بسیاری از بیماران در سراسر جهان شود. جلوگیری کردن.