سلامت و دانش

مصرف روغن جامد و نیمه جامد سلامت قلب را به خطر می‌اندازند

مصرف روغن های جامد و نیمه جامد باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ ها، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته های قلبی می شود. پس از این روغن برای محافظت از قلب خود استفاده نکنید.

به گزارش دکترنامه، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ ها، تصلب شرایین (سخت شدن دیواره رگ ها)، باریک شدن و انسداد عروق قلب و سکته های قلبی می شود. بر اساس آخرین یافته های علمی جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ترانس، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد.

کارشناسان خانه روغن های جامد را توصیه نمی کنند.روغن های جامد به دلیل بافت مورد نیاز شیرینی ها عمدتا در شیرینی پزی استفاده می شود. اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن های جامد باعث بیماری های قلبی عروقی و سرطان های مختلف می شود. اگرچه این روغن در حال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل می شود که اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارد، اما باید توجه داشت که روغن نیمه جامد با نباتی نیز مقایسه می شود. روغن روغن های مایع دارای سطوح بالاتری از اسیدهای چرب اشباع شده و چربی های ترانس هستند و مصرف آنها خطراتی مانند کلسترول LDL بالا، تنگ شدن عروق و در نهایت حملات قلبی را به همراه دارد. به خصوص افراد مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا نباید از روغن های جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت، استفاده از روغن های گیاهی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود. چربی مایع روند آترواسکلروز (سخت شدن دیواره شریان) را کند می کند. روغن های گیاهی مایع دارای درصد بسیار کمی اسیدهای چرب اشباع و مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع هستند که برای سلامت قلب مهم هستند و میزان اسیدهای چرب ترانس آنها کمتر از 2 درصد و در برخی روغن های مایع تقریباً صفر است. به آنها ترانسفورماتور صفر می گویند. مصرف روغن مایع بر روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد برای حفظ سلامت ارجحیت دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا