سلامت و دانش

معجزه بلوبری برای زخم دیابتی

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می شود. زخم‌های مزمن، مانند زخم‌های ناشی از دیابت و زخم‌های فشاری، ممکن است به دلیل کاهش رشد “رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی” یا “رگ‌سازی” به عنوان غیرقابل درمان طبقه‌بندی شوند. رگ زایی برای بهبود زخم ضروری است.

محققان دانشگاه UMaine در ایالات متحده قبلا دریافته بودند که عصاره های فنولی از زغال اخته وحشی به افزایش رگ های خونی و مهاجرت سلولی در سلول های بند ناف انسان کمک می کند که گام مهمی در بهبود زخم است. در یک پروژه جدید به رهبری دوروتی کلیمیس-زاکاس، محققی در دانشگاه مین، این تیم اثرات عصاره های فنولی را بر زخم ها مورد مطالعه قرار دادند. فنل ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شوند و به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری یا معکوس کردن برخی آسیب های سلولی عمل می کنند.

محققان گروهی از موش ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنولی که از زغال اخته وحشی به دست آمده بود، درمان کردند. گروه درمان مهاجرت سلول های اندوتلیال بهتر به محل زخم و بهبود 12 درصدی در بسته شدن زخم را در مقایسه با موش های تحت درمان با ژل بدون ژل فنولیک نشان داد و گروه شاهد درمان دریافت نکردند.

Tolu Esther Adekeye، محقق اصلی این پروژه گفت: “زغال اخته وحشی توانایی افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید یا رگزایی و تسریع بسته شدن زخم را دارد.” این امر به ویژه در بیماران مبتلا به زخم های مزمن مانند زخم های ناشی از دیابت، سوختگی ها و زخم های فشاری که نیاز به بستن زخم های بیشتری را احساس می کنند، بسیار مهم است.

46

دکمه بازگشت به بالا