سلامت و دانش

مغز انسان متفاوت از سایر حیوانات است؟

شایان ذکر است طی مطالعه و بررسی انواع سلول های قشر جلوی مغز (PFC) مغز 4 گونه پستانداران، ویژگی های خاصی را شناسایی کردند. به عبارت ساده، آنها متوجه می شوند که آنچه ما را انسان می کند ممکن است همچنان ما را در برابر بیماری های عصبی و روانی آسیب پذیر کند.

برای انجام تحقیقات خود، آنها به طور خاص قشر پیش پیشانی پشتی جانبی مغز (dlPFC) یا “قشر جلوی مغز جانبی خلفی” را مورد بررسی قرار دادند. این ناحیه از مغز فقط در میان نخستی‌ها وجود دارد و نقش آن در ادراک درجه بالاتر حیاتی تلقی می‌شود.

در طول این مطالعه، محققان همچنین توانستند سطح «بیان ژن» صدها هزار سلول جمع‌آوری‌شده از dlPFC‌های انسانی، شامپانزه‌ها، میمون‌ها و خوکچه‌های هندی را از طریق تکنیک‌های توالی‌یابی RNA مشخص کنند.

محققان چه عوامل خاصی را در مغز شناسایی کردند؟

به گفته «نناد سستان»، استاد نورولوژی دانشگاه ییل، که یکی از محققین ارشد این مطالعه نیز هست، امروز «قشر جلوی پیشانی جانبی خلفی» یا dlPFC را هسته اصلی هویت انسان می دانیم و تا به حال این کار را انجام داده ایم. نمی دانم چه عواملی باعث تمایز این ناحیه از مغز شده است، اما اکنون ممکن است سرنخ هایی در مورد آن داشته باشیم.

برای پرداختن به عوامل متمایزکننده dlPFC، محققان ابتدا به سوال دیگری پاسخ دادند. آیا در این مطالعه انواع سلولی وجود دارد که به طور انحصاری در انسان یا سایر نخستی‌های غیر انسانی وجود دارد؟ آنها با انجام تحقیقات دقیق تر 109 گونه آنها سلول های پریمات مشترک را در کنار آنها شناسایی کردند 5 گونه سلول های دیگری نیز شناسایی شدند که در بین همه گونه ها مشترک نبودند.

این سلول ها منحصر به گونه هستند میکروگلیا آنها همچنین شامل سلول های ایمنی مخصوص مغز بودند که فقط در انسان یافت می شوند. همچنین یکی از سلول های دیگر فقط بین انسان و شامپانزه مشترک است.

آیا مغز انسان با سایر حیوانات متفاوت است؟

سلول های میکروگلیا چیست و نقش آنها در مغز انسان چیست؟

سلول‌های میکروگلیال، که مختص مغز انسان ما هستند، در طول رشد و بزرگسالی وجود دارند و یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که این سلول‌ها بیش از مبارزه با بیماری‌ها، مسئول محافظت و نگهداری از مغز هستند.

پروفسور سستان توضیح می دهد که ما انسان ها در مقایسه با خویشاوندان دوردست نخستی ها در محیط های بسیار متفاوتی زندگی می کنیم و شیوه زندگی ما نیز با آنها بسیار متفاوت است، اما گروه سلول های گلیال که شامل گونه های میکروگلیا می شود در برابر چنین تفاوت هایی بسیار مقاوم است. حساس.

او ادامه داد که با در نظر گرفتن این موضوع، میکروگلیاهای موجود در مغز انسان نیز می تواند نشان دهنده پاسخ ایمنی مغز به محیط باشد.

لازم به ذکر است که در طی تجزیه و تحلیل “بیان ژن” میکروگلیا، مورد شگفت انگیز دیگری نیز مشاهده شد که هنوز برای انسان خاص است. وجود ژن ها FOXP2.

آیا مغز انسان با سایر حیوانات متفاوت است؟

مشاهده این ژن به تنهایی از نظر علمی مورد قابل توجهی به حساب می آید زیرا گونه دیگری از ژن FOXP2 دارای ناهنجاری است.دیسپراکسی کلامیمرتبط، این اختلال استفاده از مهارت های زبانی یا گفتاری را برای بیمار دشوار می کند.

227227

دکمه بازگشت به بالا