سلامت و دانش

مقایسه جدیدترین روش های عمل بواسیر یا هموروئید

درمان هموروئید

یک عارضه ناخوشایند و دردناک بواسیر که حدود نیمی از جمعیت جهان را در طول زندگی خود درگیر می کند، یک بیماری شایع رکتوم است که در نوک راست روده و مقعد ایجاد می شود. بسیاری از افراد با علائم و علل هموروئید آشنا نیستند و به همین دلیل به دنبال درمان نیستند.

در این مقاله به بررسی روش های جدید جراحی هموروئید سرپایی و سایر روش های جراحی هموروئید تحت بیهوشی می پردازیم:

هموروئید

هموروئید چیست؟ هموروئید با نام انگلیسی و علمی یکی از شایع ترین بیماری های شغلی است. بواسیر معمولاً به تورم و تورم وریدهای اطراف مقعد گفته می شود که معمولاً در اثر فشار روی رکتوم ایجاد می شود.

رگ های خونی اطراف مقعد که وظیفه گردش خون را بر عهده دارند نسبت به سایر شریان ها انعطاف پذیرتر هستند.

با این حال، شرایطی مانند یبوست مزمن یا مقاربت مقعدی که فشار مکرر به ناحیه مقعدی وارد می کند، می تواند باعث کشیدگی یا پارگی رگ ها شود.

معمولاً وقتی این بیماری را داریم، از افشای آن خجالت می‌کشیم، سکوت می‌کنیم و اجازه می‌دهیم عوارض ایجاد شود.

باید بدانید که هموروئید به خودی خود خوب نمی شود و باید درمان شود.

هموروئید یا هموروئید لیزری

ابتدا کابوس بواسیر را فراموش کنید. روش های جدید و بسیار پیشرفته ای در علم پزشکی ظاهر شده است که درمان بواسیر و بسیاری از بیماری ها را به کلی تغییر داده است.

در روش لیزر هموروئید، زائده های هموروئید با تاباندن پرتو لیزر CO2 یکپارچه برداشته شده و درمان با حداقل درد و خونریزی انجام می شود.

در این درمان نه خبری از بستری شدن است و نه از بیهوشی عمومی و عوارض آن. زمان بسیار مهم است و شما باید درمان را در اسرع وقت تکمیل کنید.

مدرن ترین روشی که امروزه در دنیا برای درمان قطعی هموروئید بدون جراحی استفاده می شود، تکنولوژی لیزر درمانی است. ممکن است بپرسید بهترین پزشک برای انجام این کار کیست و به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک دکتر بیژن عابدیان یکی از کامل ترین و پیچیده ترین مراکز لیزر درمانی هموروئید در تهران است که با بکارگیری کادری مجرب و پزشکان متخصص توانسته است بیش از هزاران درمان موفق را در کارنامه خود ثبت کند.

مزایای لیزر درمانی برای هموروئید

  • بدون درد
  • بدون خونریزی
  • بدون بخیه و پد
  • بدون بیهوشی
  • بدون بستری شدن
  • هیچ عارضه ای از بواسیر سنتی مانند بی اختیاری وجود ندارد
  • عدم عود هموروئید

در جراحی هموروئید با لیزر، ما بیماری شما را در کمتر از 1 ساعت درمان می کنیم و شما به خانه یا محل کار خود باز می گردید.

اگر هموروئید شما درجه 1 یا 2 داخلی است، هموروئید لیزری قطعا بهترین گزینه است. هموروئید درجه 1 فقط با خونریزی مقابله می کند و هموروئید درجه 2 علاوه بر خونریزی، درد و برآمدگی کمتری نیز دارد.

این خفیف ترین درجه هموروئید است و با پرتودرمانی لیزر می توان آن را به طور کامل از بین برد. اگر هموروئید شما درجه 3 یا 4 است، نوع شدیدتر، مشکل را می توان برای همیشه با لیزر برطرف کرد.

هموروئید بعد از لیزر درمانی

هموروئید، همانطور که قبلا ذکر شد، معمولاً به دلیل سبک زندگی مکانیکی و رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود.

پس برای اینکه بعد از لیزر دوباره به این بیماری مبتلا نشوید، بهتر است آب زیاد بنوشید، فیبر مصرف کنید و در آب گرم بنشینید، از توالت فرنگی استفاده کنید و از مواد شوینده حساسیت زا در برنامه خود استفاده نکنید.

رعایت این نکات ساده بعد از لیزر برای تکمیل درمان شما کافی است.

سایر روش های درمان هموروئید

جراحی بواسیر با روش های سنتی یکی دیگر از راه های درمان این عارضه است، اما جراحی هموروئید با لیزر به دلیل مزایای فراوان تا حد زیادی جایگزین این روش شده است.

در ادامه به بررسی و توضیح انواع روش های جراحی هموروئید می پردازیم:

هموروئید با منگنه

منگنه کردن یک روش هموروئیدی است که معمولاً برای هموروئیدهای داخلی درجه سوم و چهارم که از مقعد بیرون زده استفاده می شود.

در جراحی منگنه یا هموروئیدوپکسی از منگنه برای توقف جریان خون به بواسیر استفاده می شود و آپاندیس به تدریج کوچک شده و از بین می رود.

این روش درمان تضمینی هموروئید نیست و طبق مطالعات انجام شده بسیاری از بیماران پس از مدتی عود این عارضه را تجربه می کنند.

ابربند

روش بانداژ برای درمان هموروئید داخلی نیز استفاده می شود و با استفاده از آنوسکوپ انجام می شود که انتهای بواسیر با استفاده از باند بسته می شود.

هنگامی که حلقه پلاستیکی در اطراف زائده های هموروئید بسته می شود، جریان خون در این ناحیه قطع شده و آپاندیس ناپدید می شود.

این روش درمان بواسیر باعث می شود که فرد مبتلا دچار درد و خونریزی زیادی شود و درمان قطعی هموروئید نیست و احتمال عود بیماری وجود دارد.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی نوعی درمان برای عروق خونی آسیب دیده به نام وریدهای واریسی است. این روش درمانی یک روش قدیمی برای درمان عروق است که از قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

در این روش ماده خاصی به داخل خون یا رگ های لنفاوی تزریق می شود که هدف از آن کوچک شدن و از بین بردن عروق است.

برای درمان بواسیر با اسکلروتراپی حدود 1 تا 3 میلی متر داروی اسکلروز کننده که همان ترکیب فنلی روغن زیتون است به شریان آسیب دیده زیر مخاط حامل بواسیر و قسمت متورم تزریق می شود.

پس از تزریق اسکلروزان، دیواره رگ های خونی چسبناک می شود و در نهایت باعث خشک شدن و چروک شدن رگ ها می شود. اما اسکلروتراپی را نمی توان یک درمان قطعی در نظر گرفت.

هموروئیدکتومی باز

هموروئیدکتومی یک روش جراحی برای ترمیم هموروئید است. در هموروئیدکتومی باز، بافت اضافی هموروئیدی با استفاده از چاقوی جراحی و تحت بیهوشی برداشته می شود.

در این روش محل جراحی بخیه نمی شود و باز می ماند و بریدگی یا بانداژی روی زخم گذاشته می شود.

هموروئیدکتومی بسته

این روش شباهت زیادی به هموروئیدکتومی باز دارد با این تفاوت که در روش بسته، جراح محل جراحی را با بخیه ثابت می کند و پس از مدتی باید بخیه های هموروئید را برداشت.

جراحی هموروئید

بهبودی بعد از جراحی هموروئید چگونه است؟

پس از جراحی هموروئید باید کمی صبر کنید. جراحی هموروئید مانند هر عمل جراحی نیاز به بهبودی دارد. به این معنی که بیمار باید این زمان را با دقت زیادی بگذراند تا از عفونت یا عود بیماری جلوگیری کند.

روز اول پس از جراحی، فرد برای پوشیدن لباس و درمان در بیمارستان بستری می شود و اگر بیمار درد زیادی داشته باشد، مسکن به او تزریق می شود.

دوره نقاهت بعد از بواسیر که در آن بافت هموروئید با تیغ برداشته می شود و برشی در آن ناحیه ایجاد می شود، معمولاً ۲ تا ۳ هفته است. در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام انتخاب شما از هموروئید باید به آنها توجه کنید:

  • در روز اول پس از جراحی استراحت کامل داشته باشید و از هر گونه فعالیتی که باعث استرس می شود خودداری کنید
  • تمیزی محل عمل را رعایت کنید و پانسمان را به موقع تعویض کنید تا از عفونت جلوگیری شود
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و پمادهای بواسیر طبق تجویز پزشک برای درمان درد پس از هموروئید
  • برای تسهیل حرکات روده، به اندازه سوپ و مایعات از غذاهای فیبری و ملین استفاده کنید
  • هنگام شستشوی مقعد از مواد آلرژی زا و شوینده های معطر استفاده نکنید
  • هنگام نشستن از توالت و بالش طبی استفاده کنید

مقایسه جراحی لیزر و هموروئید

به طور کلی، جراحی هموروئید با لیزر مزایای زیادی نسبت به روش های جراحی سنتی دارد. افرادی که بواسیر را به روش قدیمی تجربه کرده اند به خوبی از مراحل سخت جراحی و مراقبت های بعد از عمل آگاهی دارند.

در روش هموروئید لیزری دوره نقاهت یک روز است و از فردای جراحی لیزر بیمار می تواند راه برود و فعالیت های روزانه را انجام دهد. همچنین در این روش خبری از بستری شدن، تعویض لباس و عوارض جراحی نیست و بیمار دردی و ناراحتی احساس نخواهد کرد.

هزینه جراحی و جراحی هموروئید با لیزر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و به دلیل مزایای لیزر، بسیاری از بیماران این روش را انتخاب می کنند.

منبع این مقاله سایت Dr. بیژن عابدیان.

* گزارش آگهی

دکمه بازگشت به بالا