سلامت و دانش

مهمترین عوامل محیطی سرطان‌زا برای انسان امروزی

همه سرطان ها نتیجه نقص یا جهش ژنتیکی در سیستم DNA سلولی هستند. سلول های سرطانی رشد می کنند و بدن فرد مبتلا را مانند ارتشی از تخریب با تشکیل تومور از بین می برند.

به گزارش دکترنامه، برخی از انواع سرطان دارای عوامل ژنتیکی هستند و به همین دلیل خارج از کنترل ما هستند. با این حال، بسیاری از سرطان های دیگر ناشی از عوامل محیطی، انواع تغذیه یا مصرف برخی مواد هستند.

تاکنون تحقیقات پزشکی ارتباط معناداری بین چندین ماده و ترکیب با بروز سرطان در بدن انسان را ثابت کرده است که در اینجا به برخی از رایج ترین آنها در زندگی امروزی اشاره می کنیم:

شکر و غذاهای آماده و فرآوری شده

دانشمندان اکنون می دانند که مصرف بیش از حد قند نه تنها می تواند منجر به دیابت شود، بلکه می تواند سلول ها را از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مطالعات جدید نشان می دهد که شکر عامل رشد تومور سرطانی است، زیرا این تومورها از شکر به عنوان ماده غذایی برای رشد استفاده می کنند.

یوهان تولین، زیست شناس مولکولی در دانشگاه لوون بلژیک، گفت: مصرف زیاد قند چرخه بسته ای از تولید انرژی لازم برای رشد سلول های سرطانی را ایجاد می کند و در نتیجه توده بدن افزایش می یابد.

علاوه بر این، غذاهای آماده و فرآوری شده نیز از عوامل خطر در این زمینه محسوب می شوند. هر غذایی که در پلاستیک پیچیده شود، در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ انقضا طولانی داشته باشد یا به شکل ساندویچ برای رفع سریع گرسنگی آماده شود، احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد.

محققان فرانسوی اخیراً نشان داده اند که بین افرادی که فست فود می خورند و افرادی که به سرطان مبتلا می شوند ارتباط وجود دارد.

چای داغ

نوشیدن مایعات به اندازه ای گرم که زبان را بسوزاند یکی از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داده است افرادی که دو فنجان چای داغ در روز می نوشند نسبت به افرادی که منتظر خنک شدن چای هستند 90 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری هستند.

با این حال، دانشمندان خطر ابتلا به سرطان را در این موارد زیاد نمی‌دانستند، اما توصیه کردند که افراد قبل از نوشیدن مایعات داغ چند دقیقه صبر کنند.

تنباکو و سیگارهای الکترونیکی

اگرچه شرکت‌های دخانیات سال‌ها تلاش کرده‌اند که خطرات سیگار را کم‌اهمیت جلوه دهند، اما اکنون ثابت شده است که دود تنباکو حاوی حداقل ۷۰ ماده شیمیایی سرطان‌زا است.

این خطر فقط برای افراد سیگاری نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) قبلاً اعلام کرده بود افرادی که در محل کار یا خانه در معرض دود سیگار قرار می گیرند 20 تا 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

در این میان، سیگارهای الکترونیکی چیزی کمتر از سیگارهای معمولی ندارند. یک مطالعه اولیه جدید نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان در مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی بالا است، زیرا این سیگارها باعث تورم در دهان و ریه ها می شوند.

نور مستقیم خورشید به پوست

به گفته بنیاد سرطان پوست، افرادی که قبل از 35 سالگی از صندلی های ساحلی استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان پوست را تا 75 درصد افزایش می دهند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن منظم در معرض نور مستقیم خورشید به مدت بیش از 15 دقیقه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

کار مداوم با مواد شیمیایی سرطان زا

کارگران آلومینیوم، نقاشان ساختمانی و حتی آرایشگران نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا مستعد ابتلا به سرطان هستند.

کار شبانه

مرکز بین المللی مطالعات سرطان می گوید: کار در شب ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد زیرا روال خواب بدن را مختل می کند.

آب آشامیدنی آلوده به آرسنیک

از آنجایی که پوسته زمین حاوی ماده سمی آرسنیک است، بسیاری از آب های زیرزمینی به میزان کم و بیش آلوده به این ماده هستند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید: 140 میلیون نفر در 50 کشور جهان آب حاوی آرسنیک می نوشند که خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می دهد.

گوشت کباب

درست است که پختن گوشت گوسفند، مرغ یا ماهی روی آتش طعم مطبوعی به آن ها می دهد، اما این روش پخت خطراتی نیز به همراه دارد.

طبق اعلام موسسه ملی سرطان آمریکا، وقتی این گوشت روی زغال پخته شود، روغن و چربی خارج شده از آن می سوزد. تحقیقات نشان داده است که استنشاق دود و آتش ناشی از سوزاندن این روغن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. دانشمندان معتقد نیستند که این مواد 100% سرطان زا هستند، اما می گویند که DNA را به گونه ای تغییر می دهند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

الکل

یک مطالعه گسترده بر روی 600000 الکلی در 19 کشور در سراسر جهان تأیید کرد که مصرف الکل با انواع مختلف سرطان دستگاه گوارش مرتبط است.

دود اگزوز

به گفته آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، بیش از 30 نوع ماده سرطان زا در بخار خروجی از اگزوز خودروها یافت می شود.

به گزارش یورونیوز، جدای از موارد فوق، عوامل دیگری مانند ماهی شور (به دلیل نیترات و نیتریت زیاد و آسیب به بافت DNA)، هات داگ، سوسیس و کالباس و گوشت های فرآوری شده (به دلیل نحوه نگهداری) وجود دارد. ). تولید، شور یا دودی)، آفت کش ها، مزارع (که کشاورزان برای زمین های قابل کشت استفاده می کنند)، ذرات گرد و غبار حاصل از چوب بری در کارگاه های نجاری (که باعث افزایش سرطان سینوسی می شود)، چاقی، قرص های ضد بارداری (که در صورت استفاده طولانی مدت، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. سرطان سینه افزایش یافته است) و آلودگی هوا (از استنشاق ذرات معلق سمی) دیگر موارد سرطان زا هستند که ممکن است در زندگی روزمره خود با آنها دست و پنجه نرم کنیم.

رفتارهایی که خطر مرگ بر اثر سرطان را افزایش می دهد

همچنین داده های مطالعاتی اخیر در زمینه سرطان و عوامل شیوع آن که توسط هفته نامه پزشکی «لانست» منتشر شده است، موید این است که با کنترل برخی از عوامل و رفتارهای رایج تر مانند ترک سیگار و الکل و جلوگیری از افزایش شاخص توده بدنی، سرطان می توان از مرگ و میر جلوگیری کرد. .

به گزارش دکترنامه، این مطالعه 44.4 درصد از مرگ و میرهای جهانی سرطان در سال 2019 را با گروهی از عوامل مرتبط دانست که شامل انتخاب های رفتاری بود.

کارشناسان در این مطالعه همچنین 34 عامل را در این زمینه شناسایی کردند که سیگار، الکل و چاقی جزو اولین آنها هستند. سیگار به تنهایی عامل 33.9 درصد موارد سرطان است.

این یافته ها بر اساس مطالعه 10 میلیون نفری است که در سال 2019 بر اثر 23 نوع مختلف سرطان جان خود را از دست دادند.

کریستوفر موری، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، می‌گوید: «سرطان همچنان یک چالش مهم بهداشت عمومی است و شیوع آن در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

همچنین داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که علل مرگ و میر ناشی از سرطان بر اساس موقعیت مکانی و شاخص‌های جمعیتی-اجتماعی کشور محل زندگی بیمار متفاوت است.

در کشورهای کم درآمد، عواملی مانند مصرف دخانیات و الکل به شدت بر امید به زندگی بیماران سرطانی تاثیر می گذارد. همچنین در جنوب آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا و آفریقای سیاه، خطر متابولیک نیز کاملاً تأثیرگذار است.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان در این تحقیق اعلام کردند با کنترل عوامل رفتاری می توان از تعداد زیادی از مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان پیشگیری کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا