عمومی

مهم‌ترین نکات برای خرید قالب بتن باکیفیت

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید، حتماً از نقش ابزار و تجهیزات در روند ساختمان‌سازی آگاهید. همواره در کنار بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، در دست داشتن ابزار و مصالح باکیفیت نیز نقش مؤثری بر نتیجه نهایی خواهد داشت. یکی از ابزارهای پرکاربرد که در تمام سازه‌های بتنی مشاهده می‌شود، «قالب بتن» است.

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا ، با نگاهی به معماری و ساختمان‌سازی در طول تاریخ، تغییرات قابل توجهی را در این مسیر مشاهده خواهید کرد. انسان‌های نخستین یاد گرفته بودند از غارها به عنوان پناهگاه استفاده کنند و رفته رفته، ساختن سرپناه با انواع مصالح موجود در طبیعت را آموختند. با پیشرفت ساختمان‌سازی کم کم مصالح صناعی مثل آجرها به کار گرفته شدند و امروزه نیز تکنولوژی، به ساخت ابزار و مصالح جدید و سازگار با شرایط انجامیده است. یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که در سال‌های اخیر به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتن است. پس از آن که سیمان به عنوان یکی لط تحولات ساختمان‌سازی ابداع شد، افراد توانستند از ترکیب آن با آب، شن و ماسه ماده‌ای به نام بتن بسازند که استحکام بسیار بالایی دارد. حال روند استفاده از بتن در ساختمان‌ها، وابسته به قالب بتن است. در این مقاله به مهم ترین نکات خرید قالب بتن می‌پردازیم. همراه ما باشید.

قالب بتن چیست؟

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید، حتماً از نقش ابزار و تجهیزات در روند ساختمان‌سازی آگاهید. همواره در کنار بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، در دست داشتن ابزار و مصالح باکیفیت نیز نقش مؤثری بر نتیجه نهایی خواهد داشت. یکی از ابزارهای پرکاربرد که در تمام سازه‌های بتنی مشاهده می‌شود، «قالب بتن» است. همان طور که گفته شد، بتن ترکیبی از سیمان پورتلند، شن و ماسه و آب است. در نتیجه حالت نیمه جامدی دارد که با گذشت زمان و تبخیر آب، سفت شده و به استحکام لازم می‌رسد. مشابه تمام مایعاتی که با گذر زمان فرم جامد پیدا می‌کنند، مخلوط اولیه بتن نیز به قالبی نیاز دارد که فرم آن را به خود بگیرد. قالب بتن به عنوان ابزاری برای فرم گرفتن مخلوط بتن به کار می‌رود.

علاوه بر فرم دادن به بتن، استفاده از قالب بتن مزایای متعددی دارد که سبب افزایش کاربرد آن در ساخت و ساز شده است. در صورتی که از قالب بتن باکیفیت استفاده کنید، از ورود حباب‌های هوا به بتن جلوگیری می‌شود؛ در نتیجه کیفیت بتن افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر قالب‌های باکیفیت سبب توازن فرم بتن می‌شوند. به همین خاطر اثری از عدم هماهنگی و تراز نبودن در نتیجه نهایی مشاهده نخواهد شد. در ادامه با بررسی انواع قالب بتن مثل قالب بتن فلزی، بیشتر با این ابزارهای کاربردی آشنا می‌شوید.

مهم‌ترین نکات برای خرید قالب بتن باکیفیت

کاربردهای قالب بتن در ساخت و ساز

در تمام سازه‌های بتنی که از این مصالح برای استحکام ساختمان استفاده شود، به خرید قالب بتن نیاز خواهید داشت. با توجه به این که امروزه در اغلب پروژه‌های ساختمانی از بتن استفاده می‌شود، قالب‌های بتن نیز به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب بندی در هر ساختمان در قسمت‌های مختلف انجام می‌شود که موارد زیر، از جمله آن‌ها هستند:

– قالب‌بندی فوندانسیون
– قالب‌بندی تیر
– قالب‌بندی ستون
– قالب‌بندی سقف
– قالب‌بندی دیوار

البته بتن تنها در ساخت ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود و سازه‌های دیگری نیز ممکن است بتنی باشند که در آن‌ها نیز از قالب‌هایی استفاده می‌شود.

انواع قالب بتن را بشناسید

قالب های بتن انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به موقعیت، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذر زمان نیز همواره مدل‌های جدیدی از قالب بتن به بازار وارد می‌شوند که ممکن است به طور کلی جایگزین مدل‌های قبلی شوند. در ادامه به دو مدل از رایج‌ترین انواع قالب بتن می‌پردازیم که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب بتن چوبی

قالب بتن چوبی یکی از انواع قالب بتن است که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته و هنوز هم در برخی پروژه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌شود. این نوع قالب از تخته‌های چوبی متصل به هم تولید می‌شود که به فرم‌گیری بتن کمک می‌کنند. مزایای این قالب بتن عبارت‌اند از:

– قالب بتن چوبی سبک‌تر است و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد؛ به همین خاطر در پروژه‌های کوچک سرعت را افزایش می‌دهند.
– قالب چوبی بتن ضریب حرارتی پایینی دارد و به سرعت گرم نمی‌شود.
– این قالب‌ها ارزان قیمت هستند و نیازی نیست برای خرید آن‌ها هزینه زیادی بپردازید.

با این حال معایبی نیز برای قالب‌های چوبی قید می‌شود که موارد زیر از جمله آن‌ها هستند:

– قالب چوبی در برابر رطوبت مقاومتی ندارد و به راحتی پوسیده می‌شود.
– قالب بتن چوبی مقاومت کمی دارد و مناسب پروژه‌های بزرگ نیست.
– این قالب‌ها دوام بالایی ندارند و به همین خاطر نمی‌توان از آن‌ها در پروژه‌های متعددی استفاده کرد.

قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی یکی دیگر از انواع قالب بتن است که به عنوان پرکاربردترین آن‌ها نیز تلقی می‌شود. این قالب‌ها در مقایسه با سایر انواع قالب بتن مزایای متعددی دارند که آن‌ها را به انتخابی مناسب و کاربردی تبدیل می‌کنند. چند مورد از این مزایا در ادامه قید شده‌اند:

– قالب بتن فلزی بسیار بادوام است. با یک بار خرید قالب بتن می‌توانید آن را در چندین پروژه ساخت و ساز به کار بگیرید.
– قالب فلزی بتن قابلیت استفاده در پروژه‌های مختلف را دارد؛ یعنی هر قالب را می‌توان در قالب‌بندی نقاط مختلف ساختمان‎های گوناگون به کار گرفت.
– استحکام قالب های فلزی مثال زدنی است. در میان تمام انواع قالب بتن، این قالب‌ها از همه مقاوم‌ترند.
– قالب فلزی ترکیبات بتن را به واسطه واکنش‌ها تغییر نمی‌دهد و تخلخلی نیز در آن ایجاد نمی‌کند.
– قالب های فلزی پیش ساخته‌اند و به راحتی نصب می‌شوند.

با این حال قیمت بالاتر قالب‌های فلزی نسبت به قالب‌های چوبی یکی از مواردی است که ممکن است به عنوان معایب آن تلقی شود.

 مهم‌ترین نکات برای خرید قالب بتن باکیفیت

چه نکاتی باید در خرید قالب بتن مورد توجه قرار گیرند؟

برای خرید قالب بتن باکیفیت و کاربردی بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– قالب بتن باید استحکام کافی را داشته باشد.
– کیفیت ساخت قالب بتن باید تضمین شده باشد.
– قالب بتن باید مقرون به صرفه باشد. با توجه به این که قالب‌های فلزی بیش از 2000 بار قابلیت استفاده دارند و این رقم در قالب چوبی تقریباً 10 مورد است، قالب‌های فلزی اقتصادی‌ترند.
– قالب بتن باید به راحتی نصب شده و به آسانی هم جمع شود.
– در صورتی که بتوانید قالب‌ها را پس از استفاده بفروشید، می‌توانید بخشی از مبلغ پرداختی را مجدداً دریافت کنید.

با توجه به ویژگی‌های انواع قالب بتن، موارد فوق را می‌توان در قالب‌های فلزی مشاهده کرد. به همین خاطر است که قالب فلزی بتن به عنوان بهترین و پرکاربردترین آن‌ها شناخته می‌شود.

 کلام آخر

حال که با بهترین قالب بتن آشنا شدید، باید بدانید که خرید آن از منابع معتبر آخرین قدمی است که باید در این مسیر بردارید. به این ترتیب می‌توانید از کیفیت قالب‌های خریداری شده اطمینان حاصل کنید. بنابراین حتماً پیش از خرید قالب بتن، تحقیقات خود را در این زمینه کامل کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

منبع: قالب بتن امیرحسین قالب

دکمه بازگشت به بالا