سلامت و دانش

نسخه ای برای مقابله با سرطان/علت ۱۰ درصد مرگ و میر ایرانی ها

به گزارش شفاف، تا دو سه دهه پیش امید چندانی برای زنده ماندن بیماران سرطانی وجود نداشت. اما در سال های اخیر و به دنبال رشد علم پزشکی در جهان، روش های مختلفی برای اکثر سرطان ها شناسایی شده است که باعث افزایش طول عمر بیماران سرطانی شده است. در عین حال، تحقیقات نشان می دهد که حدود 50 درصد از سرطان ها با یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند. در واقع می توان گفت سرطان دیگر یک بیماری ترسناک نیست.

علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: صنعتی شدن جامعه منجر به تغییر سبک زندگی از جمله افزایش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم به ویژه مصرف کم میوه و سبزیجات، کم تحرکی و افزایش وزن شده است. اپیدمی کووید-19 هر روز بر تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن افزوده می شود.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه فعالیت بدنی شده است.

وی گفت: سبک زندگی ناسالم منجر به افزایش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی می شود. بیماری های غیرواگیر و مزمن از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان امروز هستند. بیشتر این مرگ و میرها در سن کمتر از 70 سال رخ داده است.

وی در خصوص مفهوم مرگ زودرس گفت: مرگ زودرس در سنین 30 تا 70 سالگی اتفاق می افتد.

وی افزود: سرطان یکی از مهم ترین بیماری های غیرواگیر پس از بیماری های قلبی عروقی و حوادث است و سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به طور کلی سرطان در ایران 10 درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور، پیش بینی می شود در دهه آینده میزان ابتلا به سرطان به میزان فعلی دو برابر شود.

وی با اشاره به مهم ترین عوامل خطر برای پیشگیری از سرطان گفت: بیش از 40 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی و دوری از عوامل خطر عمده قابل پیشگیری است. رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی کم تحرک، برخی عفونت های ویروسی و مزمن در ایجاد سرطان کبد، سرطان دهانه رحم، لنفوم و غیره نقش دارند. در نظر گرفته شده.

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان را یکی از اولویت های اصلی نظام سلامت برشمرد و گفت: سرطان یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در اکثر جوامع از جمله ایران است. در سال های اخیر بروز چندین سرطان مانند سرطان روده بزرگ است. و سینه های بزرگ شده

وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش پوشش کامل واکسن ضد ویروس کووید 19، شکستن زنجیره بیماری و بازگشت به حالت عادی بتوانیم برنامه‌های پیشگیری و درمان سرطان را با کمیت و کیفیت بهتر سازماندهی کنیم.

علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: حدود 40 تا 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و پیشگیری کم هزینه ترین راه برای کنترل سرطان است. سرطان بگیریم و ما هر سال حدود 5 درصد بیشتر به سرطان مبتلا می شویم.”

وی افزود: شایع ترین سرطان در زنان سرطان سینه و در مردان سرطان پروستات است. ظهور این دو نوع سرطان کاملاً به سبک زندگی افراد بستگی دارد. تا قبل از سال 2016 سرطان معده شایع‌ترین سرطانی بود که مردان به آن مبتلا می‌شدند، اما اکنون به دلیل تغییر سبک زندگی، استفاده از غذای ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و … کاهش یافته و سرطان پروستات در صدر قرار گرفته است.

قنبری مطلق ادامه می دهد: سرطان اطفال نیز حدود 4 تا 5 درصد سرطان ها را تشکیل می دهد، البته اینکه چه سنی را کودک در نظر بگیریم بسیار مهم است و در این میان تفاوت وجود دارد. برخی کودکان زیر 14 سال و برخی زیر 20 سال را در نظر می گیرند. ما باید برنامه ای برای کنترل سرطان دوران کودکی داشته باشیم. با این حال، درصد کمی از همه سرطان ها را تشکیل می دهد.

شاید مهم ترین عامل در پیشگیری از سرطان، سبک زندگی سالم باشد. زیرا، صنعتی شدن جامعه و روی آوردن به مصرف فست فود و فست فود، سر سفره نشستن، مهم ترین علل بیماری های قابل پیشگیری است. سرطان یک بیماری غیرواگیر است که با یک سبک زندگی سالم می توان بر آن غلبه کرد.

دکمه بازگشت به بالا