نقشه راه جانشین برایان هوک در چارچوب راهبرد 3 گانه آمریکا علیه ایران/الیوت آبرامز چه خوابی برای جمهوری اسلامی دیده است؟

به گزارش گروه بین الملل آنا ، مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه روز پنجشنبه الیوت آبرامز را به عنوان جانشین برایان هوک ، رئیس پیشین گروه اقدام علیه ایران منصوب کرد.

آبرامز در حال حاضر سفیر ایالات متحده در ونزوئلا و سیاستمداری با سابقه ابداع رویکردهای تهاجمی و مخرب در سیاست خارجی ایالات متحده است. تحریم های گسترده ای برای حمایت از خوان گیدو ، رئیس جمهور خود اعلام شده این کشور و عملیات نظامی علیه نیکلاس مادورو تحت نظارت وی اعمال شده است.

علاوه بر این ، رزومه جایگزینی هوک شامل سابقه حمایت و برنامه ریزی برای حمله نظامی به عراق ، دفاع از حمله اسرائیل به یک راکتور سوری ، حمایت از کودتا علیه رئیس جمهور پیشین ونزوئلا ، هوگو چاوز ، و تحریک کاخ سفید برای ارتکاب نقض حقوق بشر است. در آمریکای لاتین ، اعتقاد وی را می توان در مورد شورشیان “کنترا” در دوران ریاست جمهوری ریگان و غیره مشاهده کرد.

ناتوانی برایان هوک در فشار به ایران منجر به انتصاب آبرامز شد

نومحافظه کاران زالوت با 87 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ، مواضع اصلی را برعهده گرفتند ، و استراتژی حداکثر فشار کاخ سفید نتیجه ای را که واشنگتن می خواست به بار نیاورد. چند ماه پس از آغاز موج دوم تحریم ها در اواسط نوامبر 1997 ، برایان هوک در مصاحبه با معاون وزیر امور خارجه ژاپن در غرب آسیا ، از تاب آوری جمهوری اسلامی ابراز تعجب کرد و گفت که طبق محاسبات ما ، اقتصاد ایران در سه ماه (حداکثر فوریه) بوده است. 97) قرار بود از آنجا رد شوید ، اما این اتفاق نیفتاد.

برایان هوک ، رئیس سابق کارگروه وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد ایران

تلاشهای گسترده هوک برای کاهش فروش نفت ایران به صفر انجام نشد در حالی که کشور ما وابستگی خود را از درآمدهای نفتی از یک سو کاهش داد و از سوی دیگر با تجربه ای که در سالهای اخیر برای فرار از تحریم ها به دست آورد ، صادرات نفت را رقم زد. به چندین کشور ادامه داد. علاوه بر این ، همکاری 25 ساله استراتژیک بین ایران و چین برای او خبر بدی است ، زیرا به طور موثر تحریم های آمریکا را به شرم آور سوق داده است.


بیشتر بخوانید:

الیوت آبرامز: ایالات متحده برای حمایت از مادورو ، روسیه و کوبا را تحریم کرد


ناگفته نماند که در مدت كوتاهی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ، واشنگتن برای دستیابی به تبلیغات علیه ایران نیاز داشت. ترامپ به دلیل سوء مدیریت شیوع coronavirus و همچنین اعتراضات گسترده نژادپرستانه به شدت مورد اصابت قرار گرفته است و تقریبا هیچ ارتباطی با رقیب سرسخت خود جو Biden ندارد.

از طرف دیگر ، کاخ سفید به این نتیجه رسید که ایران به دلیل فشار اقتصادی ، سیاست های تهاجمی خود در منطقه را رها کرده است و برای مقابله با ضربه نهایی به یک استراتژی سخت تر نیاز دارد. در همین حال ، پومپئو از سیاستهای مشاور امنیت ملی روبرت اوبراین (جانشین بولتون) پیروز شد و سعی کرد با انتصاب آبرامز به وزارت امور خارجه ، سازوکار تصمیم گیری را برای پرونده ایران حفظ کند.

سرانجام ، با انتصاب الیوت ، رئیس قشر دیپلماتیک واشنگتن تلاش می کند حداقل یکی از سه قدم خود را بگیرد ، از جمله گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، فعال کردن مکانیسم محرک علیه جمهوری اسلامی ، و گرفتن امتیازات ایرانی با حداکثر فشار؛ در حالی که شواهد نشان می دهد که حتی اگر دو قدم اول کار شود ، استراتژی کاخ سفید محکوم به شکست بود.

انتهای پیام / 4106 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا