نکاتی درباره سویه دلتای کرونا

کارشناسان تأکید می کنند که جهش ویروس کرونا ممکن است به شیوع گسترده بیماری Covid-19 منجر شود و حتی باعث ادامه شیوع بیماری با شدت بیشتری نسبت به قبل شود.

به گزارش دکترنامه ، مهمترین نگرانی جهان در حال حاضر شیوع ویروس کرونا کرونتی نوع دلتا است که برای اولین بار در هند در ماه دسامبر شناسایی شد و میزان انتقال آن بیشتر است. این نوع ویروس به سرعت در هند و انگلیس در حال شیوع است و تعداد موارد و مرگ ناشی از Covid-19 را افزایش می دهد.

اینچی یلدیریم ، متخصص بیماریهای عفونی کودکان در دانشکده پزشکی ییل و متخصص واکسن گفت: “این یک مشکل جدید و شگفت آور نیست.” همه ویروس ها با گذشت زمان تکامل یافته و با گسترش و تولید مثل تغییر می کنند.

اف. پری ویلسون ، متخصص اپیدمیولوژیک در دانشکده پزشکی ییل گفت: “اما آنچه در مورد سویه دلتا بی نظیر است سرعت گسترش آن است.” سویه دلتا مطمئناً همه گیر در جهان را تسریع کرده است.

پزشکان گفتند: آنچه تاکنون می دانیم این است که افرادی که واکسینه نشده اند و از دستورالعمل های بهداشتی پیروی نمی کنند در معرض ابتلا به نوع جدید ویروس قرار دارند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد فشار Delta بدانیم:

دلتا نسبت به انواع دیگر ویروس کرونا ویروس دارد

فشار B.1.617.2. Delta برای اولین بار در هند مشاهده شد و به دلیل شیوع سریع ویروس غالب در هند و سپس انگلیس تبدیل شد. سویه دلتا 50 برابر سریعتر از سویه آلفا که برای اولین بار در انگلستان شناسایی شده است ، گسترش می یابد و 50 درصد بیشتر از ویروس اصلی است.

در محیطی که افراد واکسینه نشده اند یا ماسک نمی زنند ، فردی که به ویروس کرونا ویروس اولیه مبتلا شده است می تواند به طور متوسط ​​2.5 نفر دیگر را آلوده کند ، در حالی که در همان محیط فرد آلوده به سویه دلتا می تواند آلوده شود. می تواند بیماری را به 3،5 یا 4 نفر دیگر منتقل کند.

دلتا بیش از هر زمان دیگر گروه های سنی جوان را درگیر می کند

افرادی که علیه Covid-19 واکسینه نشده اند ، مانند کودکان و نوجوانان در معرض خطر بیشتری هستند. یک مطالعه انگلیسی نشان داد که کودکان و بزرگسالان زیر 50 سال 2.5 برابر بیشتر تحت تأثیر دلتا قرار می گیرند.

یلدیریم گفت: “با واکسیناسیون گروه های سنی مسن تر ، افراد جوان و واکسینه نشده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید -19 قرار دارند.” اما به نظر می رسد دلتا بیش از هر زمان دیگری روی گروه های سنی جوان تأثیرگذار است.

سویه های دلتا می توانند باعث “شیوع فرا محلی” شوند.

اگر سویه دلتا به سرعت در حال گسترش و تسریع در همه گیری باشد ، بزرگترین سوال در مورد انتقال آن این است که چه تعداد از افراد به سویه دلتا آلوده می شوند و با چه سرعتی گسترش می یابد؟ به گفته محققان ، پاسخ به این سوال ممکن است تا حدی به محل زندگی شما و تعداد افرادی که در محل زندگی شما واکسینه شده اند ، بستگی داشته باشد.

اطلاعات کافی در مورد فشار دلتا وجود ندارد

سوال مهم دیگر این است که آیا سویه دلتا از ویروس اصلی بالاتر است؟ به گفته ویلسون ، بر اساس بستری شدن در انگلیس ، این نوع ویروس بیشتر بیماری زا است. در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است ، اطلاعات اولیه در مورد شدت سویه های دلتا براساس مطالعات انجام شده در اسکاتلند نشان می دهد که سویه های دلتا حدود دو برابر بیشتر از سویه های آلفا باعث بستری شدن افراد واکسینه شده در بیمارستان می شوند.

سوال دیگر این است که چگونه دلتا ها روی بدن تأثیر می گذارند. گزارش هایی از علائم مختلف مرتبط با سویه های دلتا گزارش شده است که با ویروس اولیه متفاوت است. تصور می شود سویه دلتا شبیه سرماخوردگی است و از بین رفتن حس بویایی کمتر اتفاق می افتد و طبق یک مطالعه انگلیسی ، سردرد ، گلودرد ، آبریزش بینی و تب از علائم رایج ویروس کرونا است. همچنین مشخص نیست که آیا سویه دلتا می تواند در افرادی که واکسینه شده اند بیماری ایجاد کند یا اینکه آنها از مصونیت طبیعی ناشی از عفونت قبلی Covid-19 برخوردار هستند.

سرانجام ، پزشکان تأکید می کنند که اگرچه واکسیناسیون محافظت موثری در برابر سویه های دلتا ایجاد می کند ، در صورت واکسیناسیون یا عدم واکسیناسیون ، لازم است که به طور مداوم از دستورالعمل های بهداشتی پیروی کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا