عمومی

نگرانی آمریکا از فردای مرگ پادشاه سعودی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دکترنامه، پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در گزارشی به وضعیت دولت عربستان سعودی پرداخت و نوشت که اعضای هیئت وفاداری که پادشاه را انتخاب کرده اند وفاداری کمی به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دارند و این موضوع نگران کننده است. برای کشورهای غربی در مورد آینده دولت عربستان سعودی در صورت مرگ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی شده است.

در این گزارش، بیزینس اینسایدر به چگونگی انتقال قدرت به ولیعهد عربستان در صورت مرگ یک پادشاه بیمار پرداخته و می نویسد که طی 68 سال گذشته پس از مرگ یک پادشاه، برادر وی یکی از پسران عبدالعزیز آل سعود» به عنوان جانشین وی انتخاب شده است. و این سلمان بن عبدالعزیز بود که در سال 2017 پسرش را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد و به گونه ای که سنت ها و دستورات بنیانگذار سلسله سعودی را زیر پا گذاشت.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان از آن زمان شروع به سرکوب مخالفان سلطنت خود کرده است، از جمله زندانی شدن عموی خود احمد بن عبدالعزیز که بنا به وصیت عبدالعزیز به پادشاهی می رسد.

از سوی دیگر، از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 بر تخت سلطنت نشست، شایعه مرگ وی بارها و بارها در میان دیپلمات ها و تحلیلگران منتشر شده است. البته از سلامتی او اطلاع دقیقی در دست نیست، اما ضعف پادشاه 86 ساله که بیشتر وقت خود را در کاخ می گذراند، مشخص است.

اما انتقال قدرت از سلمان به پسرش برخلاف گذشته بدون مشکل پیش نخواهد رفت و ولیعهد قرار است در 36 سالگی بر تخت سلطنت بنشیند. کریستوفر هانسل، کاردار سابق سفارت آمریکا در ریاض، به بیزینس اینسایدر گفت: «این موضوع مهمی است و بنابراین به احتمال زیاد محمد بن سلمان برای مدت طولانی در سمت خود باقی خواهد ماند».

به گزارش این پایگاه خبری، انتقال قدرت بین پادشاه و وارثش در عین غیرمنتظره بودن، به سرعت و طبق پروتکل و بدون تنش حداقل در ظاهر انجام خواهد شد. پس از مرگ شاه، یک سری پروتکل های کلی صورت گرفت. ابتدا خبرگزاری رسمی فوت، زمان و مکان دفن را اعلام کرد. شبکه‌های تلویزیونی عربستان سعودی از این اقدام پیروی کردند و نماز جماعت و برنامه‌های دیگر را به حالت تعلیق درآوردند.

برنامه به گونه ای ادامه می یابد که دفتر باز می ماند و پرچم پایین می آید و مراسم بیعت با پادشاه جدید آغاز می شود. مراسمی که در آن شاهزادگان و مقامات باید به پادشاه جدید تبریک گفته و دست راست یا شانه او را برای ادای احترام ببوسند. طبق قانون اساسی، بخشی از این آیین برای پادشاه جدید است که با شورای بیعت، یک گروه 34 نفره که نماینده خانواده سلطنتی است، بیعت کند.

محمد بن سلمان در سال 2017 رای این 31 نفر را به دست آورد. دنیس هوراک، سفیر کانادا در عربستان سعودی از سال 2015 تا 2018، به بیزینس اینسایدر گفت: «در آن زمان، سؤال این بود که آیا این نوع وفاداری به بن سلمان اطمینان کافی را زمانی که می‌خواست پادشاه شود، می‌داد یا خیر.

سفیر سابق کانادا در عربستان: مرگ سلمان بن عبدالعزیز به زودی باعث نگرانی بالاترین سطوح دولت آمریکا خواهد شد.

با وجود تغییرات مبهم در خاندان سلطنتی عربستان، کارشناسان بر این باورند که «محمد بن سلمان» پس از شکست رقیب و دشمن خود بر تخت سلطنت خواهد نشست. کریستوفر هانسل، مسئول سابق سفارت ایالات متحده در ریاض، معتقد است که اکنون از حمایت هایی برخوردار است و می تواند آن را افزایش دهد. با این حال، بن سلمان چندین سال فرصت دارد تا موقعیت خود را تثبیت کند.

وی افزود: «من هیچ مقاومتی در برابر او پیش بینی نمی کردم. شاید یکی دو نفر می خواستند جلوی او بایستند که قبلا هم اتفاق افتاده بود و چیز خاصی نبود. تاریخ نشان داده است که به محض روی کار آمدن پادشاه جدید، رهبران منطقه و جهان به ریاض رفتند و تسلیت گفتند. باراک اوباما در سال 2015 سفر خود به هند را لغو کرد و به همراه جان کری وزیر امور خارجه، جان مک کین و کاندولیزا رایس وزیر خارجه سابق آمریکا به ریاض سفر کرد. از بریتانیا، نخست وزیر وقت دیوید کامرون و شاهزاده چارلز به عربستان سعودی سفر کردند.

بیزینس اینسایدر نوشت: با این وجود، ایالات متحده و بریتانیا باید بیشتر در مورد محمد بن سلمان فکر کنند و نحوه مدیریت او با امپراتوری خود ممکن است مانند سال 2015 نباشد. ترور جمال خاشقچی در سال 2018 و گزارش سیا مبنی بر اینکه این ترور به دستور محمد بن سلمان انجام شده بود، به محکومیت شدید بین المللی، به ویژه از سوی جو بایدن، که در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داد عربستان سعودی را منزوی کند، انجامید. وزارت خارجه آمریکا همچنین رتبه عربستان سعودی را از متحد به شریک کاهش داده است.

دنیس هوراک، سفیر سابق کانادا در عربستان سعودی گفت: مرگ سلمان بن عبدالعزیز بلافاصله باعث نگرانی بالاترین سطوح دولت آمریکا خواهد شد و باید ببینیم چه کسانی پس از مرگ سلمان بن عبدالعزیز به عربستان سعودی خواهند رفت. عربستان سعودی: «این به خاطر جمال خاشقچی و دیگر جنایات محمد بن سلمان قابل توجه خواهد بود».


محمد بن نایف (وسط) ولیعهد که اکنون در زندان است

ولیعهد کی خواهد بود؟

اما در عربستان سعودی نیز نگاه ها به «محمد بن سلمان» خواهد بود تا ببینند او چه کسی را به عنوان ولیعهد انتخاب خواهد کرد. با توجه به اینکه او اولین پادشاه نسل جدید خاندان سلطنتی عربستان خواهد بود.

بیزینس اینسایدر: به نفع ولیعهد است که پدرش را زنده نگه دارد

بن سلمان شش برادر دارد، ولیعهد نیز در میان آنها خواهد بود؟ یا شاخه دیگری از خاندان سعودی با او متحد شد؟ محمد بن سلمان نیز فرزندانی دارد، اما آنها بسیار جوان هستند و به گفته سایمون هندرسون، محقق موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک، طبق اصلاحیه ملک سلمان در سال 2017 در قانون خلافت، فرزندان محمد بن سلمان را نمی توان تاج گذاری کرد. خداوند.

سفیر پیشین کانادا در عربستان سعودی گفت که محمد بن سلمان پس از سلطنت خود برای حمایت از آنها در آینده اقدام به ساخت پل با دیگر شاخه های شاهزاده کرد. کارشناسان معتقدند با وجود اینکه تاریخ پادشاهی عربستان پر از تحولات غیرمنتظره است، بعید به نظر می رسد که او پادشاه شود.

جان جنکینز، سفیر سابق بریتانیا در عربستان سعودی گفت: «هیچ گریزی از مشیت الهی نیست. قبلاً این اتفاق در زمان ملک فیصل رخ داد [در سال ۱۹۷۵] به دست برادرزاده اش کشته شد، افتاد. اما اگر تصادفی رخ ندهد، کار تمام شده است.»

بیزینس اینسایدر در پایان گفت: در حالی که شایعاتی در مورد بیماری سلمان و مسئول بودن محمد بن سلمان وجود دارد، باید گفت که ولیعهد خواهان زنده بودن پدرش است. زیرا محمد بن سلمان هدفی آسان و آسان برای مخالفانش است و بدون حضور پدرش تنها خواهد ماند.»

اکونومیست در مقاله ای در 10 ژانویه درباره وضعیت داخلی عربستان سعودی نوشت: «برخی پرسیده اند که آیا اقدامات محمد بن سلمان منجر به سرکوب او می شود یا خیر». در این زمینه باید گفت که کمتر کسی معتقد است که علما برای همیشه ساکت بمانند. برخی پرسیده‌اند که آیا ممکن است فردی مانند روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب علیه شاه در ایران، در عربستان نیز ظاهر شود؟

یک مقام ارشد سابق سعودی با یادآوری قتل برادرزاده‌اش «ملک فیصل» در سال 1975 به اکونومیست گفت: «شاهزاده محمد می‌داند خانواده سلطنتی می‌توانند با او چه کنند.» (علاوه بر این)

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا