سلامت و دانش

هشدار وزارت بهداشت درخصوص شیوع سرخک

به گزارش شفاف، معاون وزیر بهداشت در نامه ای خطاب به معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی بر لزوم تزریق واکسن سرخک تاکید و نسبت به شیوع احتمالی این بیماری هشدار داد.

مفاد نامه به شرح زیر است:

وی خاطرنشان کرد: شیوع شدید سرخک در افغانستان همچنان ادامه دارد و از اوایل سال 2021 تاکنون 48 هزار و 366 مورد ابتلا و 250 مورد فوتی گزارش شده است که از این تعداد 192 نفر کودک بوده اند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به افزایش نگران کننده موارد هشدار داده است، به ویژه که پوشش کم واکسیناسیون با شیوع بالای سوء تغذیه در افغانستان مرتبط است.

در دو هفته گذشته، پس از اپیدمی شدید سرخک در افغانستان در چند ماه گذشته، سیستم صحی افغانستان عملیات واکسیناسیون تکمیلی را برای 1.2 میلیون کودک در 49 شهر در 26 ولایت انجام داده است تا این همه گیری مهار شود. موارد در کشور افزایش یافته و بیماران در استان‌های مختلف شناسایی شده‌اند که ممکن است در رفع سرخک در کشور ما تأثیر بگذارد.

بنابراین، مراحل زیر باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

در همه شهرها پوشش دور اول و دوم MMR باید بالای 95 درصد باشد. ملاک محاسبه پوشش نیز سامانه های الکترونیک سلامت است، بنابراین ورود داده های واکسیناسیون در سامانه باید مورد تاکید و نظارت دقیق قرار گیرد.

در صورت وجود بثورات ماکولوپاپولار و بثورات پوستی، حساسیت و هشدار به پوسکسماهای سرپایی و بستری در مورد شیوع سرخک باید فوراً انجام شود و اقدامات ایزوله تنفسی فوری برای جلوگیری از انتقال احتمالی سرخک به دیگران انجام شود.

گزارش سریع هر گونه تب و بثورات پوستی (عمومی و خصوصی) برای تأیید یا رد سریع آزمایشگاه مورد نیاز است. تاخیر در شناسایی یا عدم گزارش موارد باعث انتشار ویروس سرخک در جامعه و از کنترل خارج شدن آن می شود.

بررسی اپیدمیولوژیک کامل مورد، جستجوی کامل برای منبع عفونت و تهیه نمونه و سرولوژی برای تعیین ژنوتیپ ویروس برای طبقه بندی نهایی بیمار ضروری است.

واکسیناسیون تکمیلی با واکسن MR در مناطق دارای اولویت برای اتباع غیرایرانی (خصوصاً تازه واردان) در اولویت قرار دارد و ایمنی شهروندان غیرایرانی را در کشور تضمین می کند.

ذخیره کافی واکسن MR یا MMR برای پاسخ سریع به همه‌گیری‌ها در همه دانشگاه‌ها موجود است.

مسافرانی که به افغانستان می روند تا از بیماری سرخک و علائم آن مطلع شوند و همچنین از واکسینه شدن خود اطمینان حاصل کنند. در صورت مشکوک بودن به سابقه واکسیناسیون، MR توصیه می شود.

دکتر. کمال حیدری معاون وزیر بهداشت

دکمه بازگشت به بالا