عمومی

همه از ایران بروند من می‌‌مانم

رهبر ارکستر ملی گفت: من کشورم را دوست دارم، همه باید ایران را ترک کنند، من با کسانی می مانم که موسیقی من را دوست دارند، قلبشان برای کشورشان می تپد، دلشان می خواهد این کشور آباد شود و همه ما باید این کار را انجام دهیم. با هم کار کنیم تا ایران را بزرگ کنیم.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، ارکستر ملی ایران «همراه با خاطره ها» به مناسبت هفته دفاع مقدس، آثار منتخب مجید تعظمی را در تالار وحدت بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ این رویداد موسیقایی پیش از این قرار بود از 15 تا 17 مهرماه ساعت 21:00 در تالار وحدت اجرا شود، اما به دلیل استقبال مخاطبان و تکمیل بلیت نمایش، «همراه با خاطره ها» تا 19 آنلاین تمدید شد، تمامی بلیت های این نمایش تمدید شد. نمایش فروخته شده است

«سمفونی حماسی خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه ای»، «بوی لباس یوسف»، «دیوانه از قفس بیرون می پرد»، «آرزوی بزرگ»، «محل»، «شیخ بهایی» ” و “دوئل” بخش هایی از این نمایش عبارتند از; این زمانی بود که سمفونی کامل خرمشهر برای اولین بار اجرا شد.

در این مراسم ارکستر ملی ایران با تلفیقی از سازهای ایرانی و کلاسیک خاطره انگیزترین آثار مجید تعظمی را نواخت. همچنین گروه کر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوهانیان ارکستر ملی ایران را در این اجرا همراهی کردند.

مجید تزمی درباره نمایش موسیقی «همراه با خاطرات» و نقش آهنگسازش در فیلم‌های پیشرو و پرفروش و محبوبیت این فیلم‌ها به دلیل ساخته‌هایشان گفت: این تصور که موسیقی بهتر از فیلم است شاید درست نباشد. این تم و موسیقی را دوست دارم. من آن را از دل فیلم می گیرم، این فیلم قطعا یک مضمون و مفهومی دارد که این مضمون از آن بیرون می آید، بنابراین نمی توان گفت موسیقی یک چیز منزوی است.

اگر موسیقی یک چیز منزوی بود، ارزش یک فیلم را نداشت، هر بخشی از آن جا می‌افتد و روی فیلم تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: اگر موسیقی یک امر منزوی بود، برای یک فیلم قابل اجرا نبود، همه قسمت های آن در فیلم جا می شود و در آن اثر می گذارد. من برای ساخت موسیقی فیلم پس انداز می کنم، با شخصیت های فیلم زندگی می کنم، اگر شخصیتی در فیلم با تیر اصابت کند، تیر به من هم می خورد، اگر شیمیایی شود من هم شیمیایی می شوم، به همین دلیل است که موسیقی این فیلم ها به جوش می آید. از دلم و بیرون میاد .

تزمامی افزود: مطمئناً کسانی که این موسیقی را دوست دارند، قلبشان برای وطنشان می تپد، دلشان می خواهد این کشور آباد، آباد بماند و همه ما باید دست به دست هم دهیم تا ایران ایران را بسازیم و بزرگتر کنیم، این موضوعی است که در این فیلم ها من اینها را به زبان موسیقی بیان کرده ام، کشورم را دوست دارم، همه این کشورها باید از ایران بروند، من نمی روم، می مانم، فکر نکنید زندگی در این شرایط برای من آسان است، همینطور است برای من سخت است، اما باید ببینیم چه می شود.

رهبر ارکستر درباره استقبال چشمگیر مخاطبان از برنامه موزیکال «خاطرات برسما» و تمدید روزهای اجرای آن گفت: مسئولان برنامه ابتدا از من خواستند تا یک شب دیگر تمدید کنم که پذیرفتم و آنها هم همین کار را کردند. درخواست برای بار دوم همونطور که گفتم اول ببینیم برنامه شب اول خوب پیش میره یا نه بعد تمدیدش کنیم. از دوستانم، شنوندگانی که موسیقی من را دوست دارند، تشکر می کنم که در این کنسرت مرا تنها نگذاشتند و از من حمایت کردند، بدون تبلیغات. فروخته شده اند. خوشحالم کسانی هستند که از موسیقی جدی حمایت می کنند، موسیقی فیلم را دنبال می کنند و آن را دوست دارند و من را تنها نمی گذارند.

به نظر من موسیقی قدرت قابل توجهی در بیان مفاهیم دارد، خواننده ها کاری می کنند و آنچه ارکستر می گوید را می خوانند، مردم ما می توانند همان برداشت موسیقیایی را بدون کلام داشته باشند.

در پاسخ چگونه می توانید عشق بسیاری از مردم را به خود جلب کنید؟ گفت: من هم مردم را دوست دارم، این ملت را دوست دارم، در هیچ کجای دنیا چنین رابطه ای بین مردم پیدا نمی کنید، من سال ها در آلمان درس خواندم و زندگی کردم، نمی دانم همسایه هایم چه کسانی هستند، اما اینجا، برای مثلا میری نان میخری، ساعت با نانوا حرف میزنی، دلها به هم نزدیکه، باور کن امشب اتفاق افتاد و این زن (مهسا امینی) مرد، من تا صبح بیدار بودم، تا حالا ندیدمش و من او را نمی شناختم اما این اتفاق روی من تاثیر منفی گذاشت. به خانواده ایشان و مردم خوبمان تسلیت عرض می کنم.

زمزی درباره عدم حضور این خواننده در برنامه موزیکال «همراه با خاطره ها» اظهار کرد: در همه کنسرت ها خواننده حضور دارد، به نظر من موسیقی قدرت قابل توجهی برای بیان مفهوم دارد، خواننده کاری می کند و همان کاری را که ارکستر انجام می دهد می خواند. مردم ما در برنامه موزیکال «خاطرات برساما» می گویند بدون کلام می توانند همان برداشت موسیقایی را داشته باشند، هرچند اصرار دارند که خواننده باید در دو قسمت حضور داشته باشد، حتی در اجرای «باو باجو یوسف» که مرد است. -مرد، فکر می کنم یک برنامه بدون حضور خواننده انجام می دهم.

آهنگساز فیلم «از کرخه تا راین» افزود: خوشحالم که نمایش «همراه با خاطرات» پذیرفته شد، اما ناراحتم چون 10 سال گذشت و زمانی که پرانرژی و فعال بودم و توانستم کار کنم، من کار نکردم، الان تمام عمرم مریض هستم، نمی‌دانم می‌توانم ۲ ساعت روی صحنه بایستم تا ارکستر را رهبری کنم یا نه، در این بین خیلی ناراحتم که اوضاع آنطور که پیش نمی‌رود می خواهم و با انرژی کار می کنم، در حالی که در جوانی 25 ساله ارکستر را رهبری می کنم – من 20 ساله هستم و مشکلی ندارم، امیدوارم شب کنسرت هم همین طور باشد.

تنها مشکل ما سقف باز تالار وحدت بود که مشکل داشت، سقف آسیب دیده بود به همین دلیل نوازندگان سازهایی مانند سازهای کوبه ای و برنجی پشت کنسرت ها و گروه ها نشسته اند. ناشنوایان صدایشان از صحنه خارج است چون 60، 70 متر بالاتر خالی است

وی در مورد اینکه چرا در 10 سال اخیر کم تحرک بوده است، بیان کرد: این مشکل دلایل مختلفی دارد، بهتر است یک نفر کمی سکوت کند، ما در جایی زندگی می کنیم که اگر الان گلو و سرفه کنم هزار مسئله پیش می آید. بعد از آن، پس بهتر است سکوت کنم، اما اینکه بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد، تمام انرژی خود را صرف برگزاری مراسم «در امتداد خاطرات» کردند، هر آنچه را که لازم داشتم فراهم کرد و این کنسرت را از استرس دور نگه داشت. من بیرون، شگفت انگیز بود اینجا همه چیز برای من مهیا است، هر ساز بخواهم تهیه می شود و سعی می کنند مشکلی در این زمینه نداشته باشم. اگر مشکل کاری هست به من مربوط می شود اما حداقل با نوازنده ها و سازها و … مشکلی ندارم.

تزمامی افزود: تنها مشکل ما سقف باز تالار وحدت است که مشکل دارد، سقف آسیب دیده است، بنابراین نوازندگان سازهایی مانند سازهای کوبه ای و برنجی پشت کنسرت ها و گروه های کر نشسته اند، صدا چون 60، 70 متر بالاتر از آن است. خالی و خارج از صحنه و برای اینکه صدایشان به صحنه برگردد باید در آواز و اجراهای خود اغراق کنند و تقویت کنند تا تعادل برقرار شود.

رهبر ارکستر نمایش موسیقی «همراه با خاطره ها» درباره همکاری نصیر حیدریان در این نمایش گفت: حیدریان فردی منحصر به فرد است، بنابراین خسته نیستم، با نوازندگان ارکستر به صورت گروهی کار می کند و آنها را برای اجرا آماده می کند و همچنین تمرینات قبل از اجرای رسمی با حضور و همکاری نصیریان در صورت بروز مشکل در تمرین لباس اعلام و پیگیری خواهد شد. من از همکاری نصیریان با ارکستر قدردانی می کنم. تدریس، 18 نفر از هنرجویان فعال در این مجموعه، پیشرفت چشمگیری دارند که در ارکستر من حضور دارند و می توانند به صورت مستقل کار کنند یا در آینده به کنسرت های مختلف علاقه مند شوند.

می خواهم کار جدیدی را شروع کنم اما فعلاً باید موزیک «با خاطره ها» تمام شود و بعد به کارهای آینده فکر کنم.

تعظمی در پاسخ به این سوال که ساز خاص شما ابوا است، آیا ممکن است در ارکستری آینده بخشی را به نواختن بخشی با این ساز اختصاص دهید؟ گفت: دلم برای این ساز خیلی تنگ شده است. این ابزار را از کلاس پنجم یا ششم به من دادند. الان 75 ساله هستم. من سالهاست که این ابزار را در دست دارم و به آن عادت کرده ام. بنابراین همسایه ها ناراحت نمی شوند، من ساعت را در کمد تنظیم می کردم، یعنی خیلی با آن آشنا هستم. متأسفانه سازهایی که به ما دادند خراب بود، مجبور شدیم فشار زیادی به آنها وارد کنیم، حالا انگشت شستم پیچ خورده است، دیگر نمی توانم ساز را نگه دارم، برای همین یکی دو سال است که آن را نمی نوازم. . نوازشش می کنم، خاکش را پاک می کنم و حالم با او خوب است.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در نمایش موسیقی «با خاطره» چنگ می زنند؟ وی گفت: در این ارکستر ساز چنگ نداریم که ردیف خاصی داشته باشد و تکنواز باشد، ساز چنگ داریم که نوازندگان جوان در ارکستر آن را می نوازند.

این آهنگساز درباره فعالیت های آینده خود اضافه کرد: می خواهم کار جدیدی را شروع کنم اما فعلا باید نمایش موسیقی «همراه با خاطرات» تمام شود و بعد به فکر کارهای آینده باشم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا