وظایف پرستار سالمند و خدمتکار منزل

امروزه با وجود مشغله ها و مسافت های طولانی، بسیاری از ما دیگر نمی توانیم از سالمندان عزیزمان مراقبت کنیم. با توجه به شرایط فوق الذکر و حساسیت خاص دوران سالمندی، امروزه نیاز به پرستار سالمند در منزل بسیار ضروری شده است. استخدام پرستار سالمند در منزل می‌تواند به حفظ کیفیت زندگی و سلامت روانی و جسمی افراد مسن کمک کند و به خانواده‌ها آرامش خاطر بدهد. در این میان سوال پرتکراری که مطرح می شود این است که آیا پرستار سالمند وظیفه انجام کارهای منزل را نیز دارد؟ در ادامه شما را با وظایف پرستار سالمند آشنا کرده و به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چرا به پرستار سالمند نیاز داریم؟

در زندگی زمانی پیش می‌آید که به دلیل مشغله زیاد و یا دوری فرزندان ، پدر و مادر ما به پرستار احتیاج دارند و برای بهتر کردن شرایط آنها نیاز به یک پرستار متخصص و کار بلد باشد. پرستار سالمند به دلایل مختلف می‌تواند مورد نیاز خانواده ها باشد:

حمایت جسمی پرستار از سالمند

سالمند به دلیل وجود بیماری و ناتوانی نمی تواند کارهای شخصی و روزمره خود مانند تغذیه، لباس پوشیدن و حمام کردن و…  را انجام دهد و به کمک پرستار نیاز دارد.

حمایت روحی عاطفی از سالمند

سالمند شاید بیشترین مشکل را در تنهایی و نبود هم صحبت داشته باشد . یک همراه عاطفی مهربان مانند پرستارش و ایجاد ارتباط مثبت و دوستانه با سالمند می تواند این کمبود را جبران کند. پرستار سالمند باید با صبر، همدلی و مهارت‌های ارتباطی قوی عمل کند تا بتواند به بهترین شکل ممکن از ‏سالمند مراقبت کند و احساس راحتی و امنیت را برای او فراهم آورد.‏

یاداوری مصرف دارو و تغذیه توسط پرستار سالمند

معمولا سالمندان روزانه داروهای مختلف مصرف می کنند که نیاز به زمان بندی و نظارت دقیق دارد و پرستار با کنترل زمان انقضا و تایم مصرف دقیق می تواند به آنها کمک کند. همچنین در مواردی که نیاز به بردن و یا آوردن پزشک و یا مطب، اندازه‌گیری فشار خون، دما، نبض، انجام مراقبت‌های اولیه مانند تعویض پانسمان زخم‌ها، مراقبت از لوله‌های پزشکی و سایر علائم حیاتی و یا فیزیوتراپی دارند می تواند آنها را همراهی کنند.

پرستاران سالمندان معمولا تهیه انواع وعده‌های غذایی متناسب با نیازهای غذایی سالمند و نظارت بر مصرف مایعات و اطمینان از هیدراته بودن سالمند را نیز بر عهده دارند.

افزایش استقلال با کمک پرستار منزل

 معمولا پرستاران با راهنمایی و آموزش درست، باعث استقلال سالمندان در راه رفتن و انجام کارهای روزمره می‌شوند و به این ترتیب سالمند احساس مفید بودن و مستقل بودن پیدا خواهد کرد.

کاهش استرس برای خانواده با استخدام پرستار سالمند

مراقبت از سالمندی که توانایی حرکتی و ذهنی خود را از دست داده با استرس و خستگی خانواده همراه است. در این حالت ورود نفر سوم که پرستار سالمند است می تواند از بار مسئولیت آنها کم کند تا آنها با خیالی راحت زمان بیشتری را با او بگذرانند.

ایمنی و راحتی سالمندان

پرستاران آموزش دیده سالمندان با رعایت موارد ایمنی، از آسیب و خطرات جانی و روحی که در این سن آنها را تهدید می کند جلوگیری خواهند کرد.

پیشگیری از انزوای اجتماعی سالمندان

برخی از پرستاران با آشنا کردن سالمندان با افراد جدید در محیط های اجتماعی از به وجود آمدن احساس تنهایی و انزوا در آنها جلوگیری خواهند کرد.

آموزش خانواده سالمند

پرستاران سالمندان با آموزش اعضای خانواده درباره نیازهای خاص سالمند و نحوه مراقبت صحیح از او به خانواده برای نگه داری و مراقبت بیشتر کمک خواهد کرد.

انجام امور منزل توسط پرستار سالمند

زمانی که یک سالمند به تنهایی زندگی می کند و نمی تواند به لحاظ جسمانی کارهای منزل را به تنهایی انجام دهد و قادر به تمیز کردن خانه نیست و برای انجام این کار به کمک دیگران نیاز دارد پرستار سالمند می تواند به امور خانه او رسیدگی کرده و به او کمک کند، در این صورت بهتر است از یک پرستار سالمند کمک بگیرید و سعی کنید کارهای خانه و نظافت را به سالمندان بسپارید.  یک پرستار سالمند ماهر می تواند در شستن لباس ها، آشپزی، بیرون آوردن زباله ها و انجام کارهای خانه کمک کند. پرستار به لطف آموزش هایی که دیده است، می تواند برای سالمند و خانواده او مفید باشد.

انجام امور منزل توسط خدمتکار منزل

در صورتی که سالمند همراه خانوده زندگی می کند انجام امور منزل به عهده پرستار سالمند نمی باشد. در این مواقع باید خانواده اقدام به استخدام خدمتکار شبانه روزی یا روزانه در منزل نمایند تا کارهای منزل و آشپزی مربوط به تمام خانواده را انجام دهد. این کارها بر عهده پرستار سالمند نمی باشد و نباید این عزیزان را در شرایط نامناسب قرار داد.

سخن آخر

در صورتی که نیاز به استخدام پرستار سالمند یا خدمتکار در منزل دارید، می توانید از شرکت خدمات پرستاری کیان مهر که در تهران می باشد، تماس گرفته و با توجه به شرایط سالمند خود، نیروی مناسب را دریافت نمایید. این شرکت با استخدام نیرو از تمام ایران و انجام اموزش های لازم اقدام به اعزام نیرو به منزل شما می نماید.

دکمه بازگشت به بالا