عمومی

ویروس آنفلوانزا ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا، امکان انتقال دارد

دکترنامه/ قزوین مدیر پیشگیری و ریشه کنی بیماری های واگیر گروه علوم پزشکی دانشگاه قزوین گفت: دوره نهفتگی آنفلوآنزا یک تا سه روز است اما در بزرگسالان از 24 ساعت قبل تا سه تا پنج روز پس از آن به افراد دیگر منتقل می شود. عفونت infected برای کودکان این دوره طولانی تری است و امکان انتقال تا هفت روز وجود دارد.

دکتر بهزاد نجف پور در گفت وگو با دکترنامه، اظهار کرد: آنفولانزا یک بیماری فصلی است که توسط ویروس ایجاد می شود و یکی از بیماری های حاد تنفسی محسوب می شود. این ویروس در زمستان می تواند افراد بیشتری را مبتلا کند، سویه های مختلفی دارد و شایع ترین است. می تواند باعث آنفولانزای نوع A شود که معمولاً با بدن درد، سردرد، خستگی، دردهای عضلانی، آبریزش بینی و سرفه همراه است.

مدیر گروه پیشگیری و ریشه کنی بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: گروه های آسیب پذیر اعم از عزیزان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی بیان کرد: وضعیت استان قزوین از نظر ابتلا به این بیماری مشابه وضعیت کشور است و از ابتدای مهرماه شاهد افزایش تدریجی شیوع بوده ایم و در هفته سوم اکتبر. ، کاهش شدیدی را تجربه کردیم و تعداد افراد مبتلا به سرعت افزایش یافت.

نجف پور با بیان مثالی گفت: در 2 سال گذشته با توجه به همه گیری کرونا که باعث شده مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی نیز اتفاق افتاده است، زیرا راه های انتقال این بیماری ها مشابه است، بنابراین با استفاده از ماسک، فاصله مناسب رعایت شود. شستن مرتب دست ها و عدم حضور در مراکز بهداشتی، مراکز درمانی و مکان های شلوغ، احتمال انتقال بسیار کم است.

این مقام مسئول تصریح کرد: امسال به دلیل سهل انگاری در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شیوع بیماری افزایش یافت و اکثر افراد با علائم آنفولانزا مواجه شدند و موارد ابتلا نیز زیاد بود.

اهمیت پیشگیری از عفونت و واکسیناسیون

مدیر گروه پیشگیری و ریشه کنی بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر راه های پیشگیری از پیشرفت بیماری تصریح کرد: ارزان ترین، در دسترس ترین و موثرترین راه برای درمان آنفولانزا پیشگیری از بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. و آداب سرفه و عطسه را رعایت کنید، دست، استفاده منظم از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در مکان های عمومی، همه راه های پیشگیری از ابتلا هستند.

وی گفت: عزیزانی که علائم دارند برای بهبودی از رفتن به محل کار و مدرسه پرهیز کرده و قرنطینه شوند و در صورت عدم بهبود حال عمومی به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کنند.

نجف پور هشدار داد: واکسیناسیون یکی دیگر از راه های موثر برای پیشگیری از عفونت است، اما ما آن را به همه توصیه نمی کنیم.

این مسئول اضافه کرد: 2 گروه باید واکسینه شوند، موظفیم یک گروه را به صورت رایگان واکسینه کنیم که شامل کارکنان بهداشتی و درمانی، عزیزان شاغل در بیمارستان ها در بخش های آی سی یو، سی سی یو، عفونت، داخلی و مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ها و درمانگاه ها می شود. تحت شیمی درمانی، بیماران HIV، بیماران هموفیلی، بیماران دیالیزی، جانبازان و زنان باردار. همه این عزیزان قدم به قدم تماس گرفته و واکسینه می شوند.

مدیر گروه پیشگیری و ریشه کنی بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: گروه دومی که به آنها توصیه می کنیم با هزینه شخصی و با مراجعه به داروخانه های سطح شهر از جمله افراد مسن و بالاتر واکسن را دریافت کنند. 65 سال. عزیزانی که بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت و بیماری های مزمن ریوی دارند، این عزیزان باید با واکسیناسیون سطح ایمنی خود را افزایش دهند، زیرا در صورت عدم واکسن احتمال ابتلا به این بیماری شدیدتر است.

افراد بالای 6 ماه می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند

نجف پور در خصوص سن واکسیناسیون گفت: افراد بالای 6 ماه می توانند واکسینه شوند. دستورات ما این است که افراد بین 6 ماه تا 18 سال در صورت مصرف آسپرین به هر دلیلی باید واکسینه شوند زیرا در صورت ابتلا به آنفولانزا ممکن است دچار سندرم شوند، شرایط خطرناکی را تجربه کنند، تزریق واکسن به عزیزان منعی ندارد. هم.

وی گفت: تاکنون محدودیت خاصی از نظر واکسن در داروخانه های استان نداشته ایم، در صورت تمام شدن موجودی واکسن در هر داروخانه ای تقاضای پرکردن می کنند و مردم می توانند از واکسن های موجود استفاده کنند.

مدیر پیشگیری و ریشه کنی بیماری های واگیر گروه علوم پزشکی دانشگاه قزوین تصریح کرد: در خصوص افرادی که واکسن رایگان دریافت می کنند، این واکسن ها مرحله به مرحله در اختیار ما قرار می گیرد، فاز اول واکسن ها دریافت شده است. با توجه به اولویت گرفتن فراخوان، تزریق واکسن به عزیزان اجباری تر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: دوره نهفتگی این ویروس یک تا سه روز است اما در بزرگسالان از 24 ساعت قبل تا سه تا پنج روز پس از ابتلا به دیگران قابل سرایت است که برای کودکان این مدت بیشتر و تا 7 سال است. روز وجود دارد. انتقال.

نجف پور تصریح کرد: مدت زمان مواجهه با ویروس آنفلوآنزا از کرونا کمتر است و درست است که میزان انتقال کمتر از کرونا است، اما به طور کلی بیماری‌های تنفسی شیوع بالایی دارند.

وی در پایان تاکید کرد: آنفولانزا و کرونا از یک خانواده هستند، اما ماهیت و شکل بیماری متفاوت است، حتی عملکرد واکسن این دو بیماری نیز متفاوت است، واکسن کرونا فقط برای کرونا موثر است. و واکسن آنفولانزا فقط برای آنفولانزا موثر است اگر بخواهد از این واکسن استفاده کند باید این واکسن را هم زمان دریافت کند یا فاصله 2 هفته ای تزریق را رعایت کند.