پاندمی کرونا؛ در مرحله نسبی کنترل / احتمال بروز واریانت‌های جدید صفر نیست

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت کنونی کرونا در جهان و ایران گفت: چشم انداز این همه گیری رو به کاهش می بینیم اما این بدان معنا نیست که در روزها و هفته های آینده شاهد توقف همه گیر باشیم.

دکتر. حمید سوری در گفت وگو با دکترنامهوی درباره اظهارات متعدد درباره پایان همه گیری کرونا گفت: چشم انداز این همه گیری رو به کاهش می بینیم. از آنجایی که قله Omicron کوتاه‌ترین و سبک‌ترین قله از زمان شروع همه‌گیری است، این بدان معنا نیست که در روزها و هفته‌های آینده شاهد توقف همه‌گیری خواهیم بود.

اساس تعطیلی کرونا

وی افزود: مبنای توقف اپیدمی و شاخص های مهم در آن مربوط به عفونت است نه بستری شدن و فوت. بنابراین، کاهش مرگ و میر یا بستری شدن در بیمارستان عمدتاً به ماهیت و شدت پاتوژن ویروسی بستگی دارد. این احتمال وجود دارد که ویروس در حال حاضر در شرایطی باشد که میزان مرگ و میر و بیماری زایی آن کاهش یافته است. در نتیجه این ویروس در جامعه در گردش است، اما تعداد مرگ و میر ناشی از آن برای جامعه بشری کمتر است.

احتمال وقوع یک نوع هشدار دهنده کرونا صفر نیست

سوری ادامه داد: بر اساس این سناریو، ممکن است افزایش مرگ و میر را همانطور که در واریانت دلتا مشاهده کردیم، تجربه نکنیم، اما احتمال آن صفر نیست. زیرا اکنون این ویروس است که الگوی همه گیری را برای کشورها تعیین می کند و جهش های آن می تواند در هر زمان و هر روز رخ دهد.

جامعه بشری هنوز برای مبارزه با کرونا مسلح نشده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه بشری به خوبی در برابر ویروس کووید 19 مسلح نشده است، گفت: به دلیل اینکه جمعیت حساس جهان افزایش یافته و واکسن ها دیگر کارایی قبلی را ندارند و مصونیت لازم را ایجاد نمی کنند و در عین حال. مطابقت با پروتکل تقریباً صفر است.

2 سناریوی احتمالی کرونا

سوری ادامه داد: با توجه به این شرایط مقصر اصلی ویروس است. حال اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، همه گیری آندمیک و بومی شده و به ویژه گروه های پرخطر را مبتلا می کند. در این حالت، رفتار منطقی مدیریت اپیدمی، اولویت بندی گروه های پرخطر و ایجاد پروتکل های مشخص برای آنها با برنامه ریزی است. جدای از واکسیناسیون، عدم حضور آنها در محیط های آلوده و … در عین حال احتمال دیگر این است که این ویروس دارای جهش ها و گونه های نگران کننده باشد و در نتیجه شاهد بازگشت مجدد بیماری باشیم.

وی گفت: در این شرایط رفتار لازم در نظام سلامت باید آمادگی کامل، هوشیاری و پرهیز از رفع مشکلات باشد. ما نباید فکر کنیم که همه گیری کووید-19 به پایان رسیده است. این امید وجود دارد، اما این امید بسیار شکننده و متزلزل است و هیچ تضمینی برای ادامه وضعیت موجود وجود ندارد.

گام هایی برای دستیابی به تعطیلی همه گیر

وی افزود: لازم به ذکر است که برای رسیدن به مرحله پایانی اپیدمی ابتدا باید همه گیری کنترل شود. اکنون به نظر می رسد همه گیری تحت کنترل است و شاهد نوسانات جزئی در آن هستیم. مرحله بعدی مرحله حذف بیماری همه گیر است که تعداد افراد مثبت حساس باید به حدی باشد که پس از یک دوره بیماری، مورد مثبت جدیدی نداشته باشیم یا احتمال انتقال از افراد مبتلا به دیگران کاهش یابد و کمتر از یکی مرحله بعدی مرحله ریشه کنی است که حداقل دو دوره بیماری باید طی شود و موارد جدید نداشته باشیم. آخرین مرحله مرحله خاموش شدن است. این به معنای نظارت بر دوره پس از همه گیری و اطمینان از توقف گردش ویروس است و ما هنوز تا این مرحله فاصله داریم.

ویروس کرونا؛ در مرحله کنترل نسبی

سوری با بیان اینکه اکنون در مرحله نسبی کنترل بیماری همه گیر هستیم، گفت: رفتار جامعه بشری نسبت به کووید-19 منفعلانه است و در صورت وجود جهش در این ویروس ممکن است دوباره شاهد مشکلات جدی باشیم. علاوه بر این، باید توجه داشت که درست است که تجربیات قبلی همه‌گیری نشان می‌دهد که عمر یک بیماری همه‌گیر ممکن است بین سه تا پنج سال باشد، اما این شرط کافی نیست و باید فرض کرد که حدود سه سال از آن زمان گذشته است. همه گیری کرونا و قطعا پایان خواهد یافت. . از آنجایی که همه گیری کرونا مربوط به یک بیماری جدید است و الگوی تغییرات بیولوژیکی ویروس کووید-19 با همه گیری های قبلی بسیار متفاوت است، بسیاری از دیدگاه ها هنوز برای ما ناشناخته است.

وضعیت کنونی کرونا در ایران

این اپیدمیولوژی درباره وضعیت کرونا در ایران نیز می گوید: وضعیت ایران نیز از همان الگوی جهانی پیروی می کند که کنترل نسبی وجود دارد و در عین حال نوسانات و فراز و نشیب ها کمتر است. این نشان می دهد که وضعیت نه می تواند به همین منوال ادامه یابد و نه اینکه روند رو به کاهش است. نوسانات پیوسته کوچکی که وجود دارد برای زمانی است که بین رفتار پاتوژن و رفتار میزبان یعنی انسان تعادل وجود دارد. هر زمان که این تعادل به هم بخورد، می توانیم به عقب برگردیم.

سوری گفت: اکنون توصیه اصلی من بر نظام سلامت کشور است. برخلاف بسیاری که وضعیت را عادی و گذشته می دانند، نظام سلامت نباید این خطا را تجربه کند. آنها باید تمام اجزای مربوط به آماده سازی از جمله به روز رسانی پروتکل ها، اقدامات ساختاری لازم و سیستم های جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و غیره را داشته باشند. آنها دیگر نباید در خواب زمستانی باشند. زیرا این خواب زمستانی در سال های 1398 و 1399 به اندازه کافی ما را آزار داده است. ما باید از کووید-19 درس بگیریم، نه اینکه مانند سارس و مرس رفتار کنیم که یاد نگرفتیم. بحث آمادگی ها، عوامل اجرایی و تجهیزات ساختاری و مدیریتی باید مهم تلقی شود و از طرفی تیم واکنش سریع حضور مستمر داشته باشد تا اگر در جایی شیوعی اتفاق افتاد سریعا آن را تعطیل کنند تا شیوع پیدا نکند. . .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا