عمومی

پیش‌بینی تولید ۷۵۰۰ تن پسته در قم

دکترنامه/قم معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اینکه رقم اکبری بهترین سازگاری را با شرایط اقلیمی استان دارد، یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۷۵۰۰ تن تولید پسته داشته باشیم.

مهندس محمد علی سلامی در گفت‌وگو با دکترنامه، عنوان کرد: سطح زیر کشت باغات پسته استان قم ۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۸۵۰۰ هکتار بارده و ۵۵۰ هکتار نهال است و به مرحله باردهی نرسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، ادامه داد: الگوی کشت استان با پسته عجین شده و از سه دهه گذشته توسعه باغات پسته در برنامه جهاد کشاورزی استان قم بوده است؛ در حال حاضر از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات استان، ۱۴ هزار هکتار باغات پسته است.

وی ادامه داد: میانگین برداشت پسته یک تن به ازای هر هکتار است؛ باغات ما جوان هستند و تازه به مرحله باردهی رسیدند و در آینده میزان برداشت ما بیش از ۲ تن پسته خشک در هر هکتار خواهد بود.

سلامی با اشاره به اینکه رقم اکبری بهترین سازگاری را با شرایط اقلیمی استان دارد، یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۷۵۰۰ تن تولید پسته داشته باشیم.

وی گفت: زیرساخت باغات پسته که در یک دهه اخیر احداث شدند اصولی است، اما احداث باغات در سنوات گذشته اصولی نبوده و درختان پیوندهای مناسبی ندارند؛ لذا در سال‌های اخیر سرشاخه کاری را در دستور کار داشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، ادامه داد: در دو سال اخیر در بیش از ۷۰ درصد باغات پسته استان قزم عملیات مبارزه با آفات به صورت غیر شیمیایی و با مواد غیر سمی انجام شده است.

سلامی تاکید کرد: جهاد کشاورزی همواره استفاده از کودهای غیر شیمیایی را به کشاورزان توصیه می‌کند؛ و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تولید کودهای غیر سمی باید کیفیت محصولات خود را با هدف جذب کشاورزان ارتقا دهند.

وی با بیان عمده باغات پسته با توجه به مقاومت در برابر شوری در قمرود و قنوات قرار دارند، افزود: افزایش ترمینال‌های پسته (فرآوری محصول)، احداث سورتینگ و بسته‌بندی، ایجاد شرکت تعاونی از جمله زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصول پسته است که در دستور کار داریم.

حجم صادرات پسته باید افزایش یابد

در ادامه علی فیروزپور در گفت‌وگو با دکترنامه، اظهار کرد: عمده فعالیت شرکت نگین سبز ابرار در خصوص باغات پسته به وسعت ۲۰۰ هکتار است که بیش از ۹۰ درصد آن بارده هستند و به صورت علمی و تخصصی توسعه یافته است و ارقام مختلف پسته (احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و حسینی) در آن تولید می‌شود.

مدیر بازرگانی شرکت نگین سبز ابرار با بیان اینکه رقم حسینی جز ارقام اصلاح شده است که در این مجموعه تکثیر یافته است، افزود: به لحاظ مقاومت در برابر شوری آب، آفات و همچنین کمترین درصد پوکی نسبت به سایر ارقام شرایط بهتری دارد.

فیروزپور احداث ترمینال پسته کاملا مکانیزه با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال و فرآوری و بسته‌بندی پسته و خشکبار را با هدف صادرات مورد توجه قرار داد و گفت: صادرات پسته را به کشورهای حاشیه خلیج فارس در بسته بندی‌های ده کیلویی داریم.

وی ادامه داد: به طور متوسط ۵۰ نفر به صورت مستقیم در طول سال و ۲۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم و در فصل برداشت مشغول به کار هستند.

فیروزپور با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌های تولید، ترویج ارقام اصلاح شده، فرآوری و بسته بندی را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش ما در حوزه صادرات است با همکاری مجموعه‌های مختلف باید حجم صادرات را افزایش دهیم.

حمایت‌های مالی و معرفی محصول به کشاورزان؛ چالش‌ شرکت‌های دانش بنیان

همچنین علیرضا حبیبی مسئول فنی شرکت آریا نهال زیست اکسیر با اشاره به اینکه این شرکت محصولات متنوعی در حوزه کشاورزی دارد، افزود: یکی از شاخص‌ترین محصولات ما اکسیر رشد و کود بیولوژیکی است که ثبت اختراع آمریکا را دارد.

وی ادامه داد: افزایش جذب مواد غذایی و در نتیجه کاهش نیاز به مصرف مواد غذایی، افزایش ریشه‌زایی و کاهش آسیب به ریشه گیاه از جمله مزیت‌های این کود بیولوژیک است.

حبیبی گفت: شرکت آریا نهال زیست اکسیر در مرکز رشد جهاد کشاورزی استان فعال و جزء واحدهای نمونه جهاد کشاورزی شناخته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه افزایش بهره‌وری و سلامت محصولات کشاورزی، یادآور شد: حمایت‌های مالی و معرفی محصول به کشاورزان از جمله چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی است؛ جهاد کشاورزی استان با توجه به بانک اطلاعاتی که از کشاورزان دارد می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا