سلامت و دانشکسب و کار ویژه

چرا دندان ها سیاه میشوند؟

مهم ترین عامل در بروز پوسیدگی، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که غذا می خوریم، این باقی مانده های بین دندان های ما، بستری برای رشد باکتری های مضر ایجاد می کند. فعالیت و رشد باکتری ها باعث تولید ترکیبات اسیدی می شود که منجر به تخریب سطح استخوان ها می شود. حالا هر چه پوسیدگی عمیق تر باشد، رنگ دندان از سفید به سیاه تغییر می کند. بنابراین دلیل اصلی تیره شدن دندان ها وجود پوسیدگی شدید در آنها است و برای رفع مشکل سیاهی دندان ها باید با درمان پوسیدگی به پزشک متخصص همچون دکتر شیدا در اسلامشهر مراجعه کرد.

فقدان غذای مناسب

برخی غذاها به ریشه دندان آسیب می رسانند و رنگ دندان را تغییر می دهند. بنابراین، از هر غذایی که شرایطی را برای پوسیدگی ایجاد می کند، باید به طور خاص خودداری شود. برای مثال خوردن غذاهای شیرین یا ترش، نوشیدن نوشابه های گازدار و نوشیدن زیاد قهوه از جمله عواملی هستند که باعث پوسیدگی دندان می شوند.

پلاک روی دندان

گاهی اوقات دندان ها به دلیل پوسیدگی لکه دار می شوند اما به دلیل تعداد زیاد و تغییر دندان ها. به عنوان مثال، اگر در طول روز زیاد قهوه بنوشید، دانه های قهوه باقی مانده روی دندان ها به تدریج از سفیدی و درخشندگی دندان هایتان می کاهد و باعث تغییر رنگ آن ها می شود.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند نیز به تدریج با مشکل سیاه شدن دندان ها مواجه می شوند زیرا دود تولید شده توسط تنباکو باعث تغییر رنگ مینای دندان می شود.

نحوه درمان سیاهی دندان

خوشبختانه، برای انواع مشکلاتی که در دهان ایجاد می شود، درمان های زیادی وجود دارد که به ما کمک می کند دندان های خود را به زیبایی و سلامتی روز اول داشته باشیم. درمان هایی نیز برای سیاهی دندان وجود دارد. دکتر ابتدا باید بررسی کند که چرا تاریکی ظاهر شده است. اگر تغییر رنگ دندان ها به دلیل تجمع جرم روی دندان ها باشد، می توانید با روش های رفع جرم و سفید کردن دندان های خود را سفید کنید.

متخصص با توجه به شدت جرم ایجاد شده روی دندان و شدت سیاهی مناسب ترین روش را انتخاب می کند. اما گاهی اوقات پوسیدگی سیاه می شود، بنابراین لازم است قسمت پوسیده دندان را ترمیم کرد و آن را خارج کرد و پس از تمیز کردن، روکشی برای تقویت مینای دندان دوم و سفید شدن دندان ها روی آن گذاشت. در روز اول.

سفید کردن دندان در ارتودنسی

متاسفانه یکی از مشکلاتی که برخی از بیماران در حین ارتودنسی با آن مواجه می شوند تغییر رنگ دندان است. این مشکل عمدتاً ناشی از مسواک زدن نادرست است. زمانی که ارتودنسی می کنید باید بدانید که نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با زمانی که ارتودنسی را شروع کرده اید بسیار متفاوت است.

بریس ها و بریس ها مسواک زدن را دشوار می کنند و اگر مراقب نباشید، به مرور زمان، پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود و باعث می شود که دندان های شما تارتار شوند. در واقع اگر از سیاهی دندان رنج می برید باید از دندان خود عکس بگیرید زیرا احتمال آسیب دیدن دندان وجود دارد در نتیجه باید ترمیم انجام شود.

تیره شدن دندان های آسیب دیده

هنگامی که عصب دندان خاموش می شود، حتی اگر حفره ای در آینده ظاهر شود، دردی احساس نمی شود. مثلاً تیره شدن دندانی که عصب خود را از دست داده است ناشی از پوسیدگی دندان است، اما چون در دندان احساس درد نمی کنیم، اصلا متوجه آن نمی شویم. بنابراین اگر دندان های شما تیره شده است باید به متخصص مراجعه کنید زیرا دندانپزشک باید وضعیت دندان ها را بررسی کند. ممکن است دچار پوسیدگی شدید دندان شده باشید و نیاز به برداشتن بخش بزرگی از دندان خود داشته باشید. تعمیرات باید در اسرع وقت انجام شود و یک پوشش روی آن اعمال شود.

دندان های عصب کشی شده باعث تیرگی می شوند

با پوسیدگی دندان فقط اعصاب پالپ دندان قطع می شود و در نتیجه دندان تغییر دما و درد را احساس نمی کند. در واقع اگر نوشیدنی های سرد یا گرم بنوشید یا دندان درد داشته باشید، به دلیل بریده شدن عصب، چیزی احساس نمی کنید. اما این بدان معنا نیست که دندان های عصب کشی شده از بیماری یا پوسیدگی مصون هستند. بنابراین یکی از مهم ترین دلایل تیره شدن دندان های عصب کشی شده آسیب به بافت دندان است. این تغییر ممکن است ناشی از عفونت دندان های جانبی باشد. البته بعد از عصب کشی، کانال دندان باید ترمیم شود و اگر متخصص از ابزار فلزی استفاده کند، این امر نیز می تواند باعث آسیب و تیره شدن دندان شود.

سیاه شدن دندان عقل

دندان عقل آخرین دندانی است که در ذهن رشد می کند. با توجه به اینکه این دندان دقیقا در نوک فک قرار دارد، تمیز کردن آن کمی دشوار است. به خصوص اگر فک کوچکتری دارید. شما نمی توانید داخل دهان خود را به خوبی تمیز کنید. اگر دندان عقل شما پوسیده، آسیب دیده یا آسیب دیده باشد، مشکلاتی مانند سیاه شدن دندان عقل ممکن است رخ دهد. باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

سیاه شدن دندان عقل دندان های عقب را نیز درگیر می کند که اگر به دلیل عفونت و تخریب ریشه باشد باید هر چه سریعتر درمان شود وگرنه دندان عقل نیز با همین مشکل مواجه است و پیشرفت زیادی می کند. در نتیجه ممکن است بخشی از دندان خود را به طور کامل از دست بدهید.

سیاه شدن دندان های آسیاب

دندان های آسیاب نیز مانند دندان عقل ممکن است به دلیل پوسیدگی و عفونت تغییر رنگ دهند. البته به خاطر داشته باشید که پلاکی که روی دندان ایجاد می شود، گاهی اوقات دندان ها را سیاه نشان می دهد. اگر به دلیل وضعیت بزاق دهان یا بهداشت نامناسب دهانتان پلاک دارید، اگر به موقع آن را درمان نکنید، این پلاک به سرعت پیشرفت کرده و تمام سطح دندان را می پوشاند.

بنابراین، مولرهای سیاه همیشه ممکن است نشان دهنده عفونت نباشند. در عوض باید با یک متخصص صحبت کنید تا از طریق عکس وضعیت دندان و ریشه دندان را به درستی ارزیابی کند. اگر متوجه شود که پوسیدگی و آسیب در آن رخ داده است، قطعاً از شما می خواهد که در اسرع وقت درمان را شروع کنید.

علت سیاه شدن دندان ها از داخل

گاهی اوقات دندان ها از داخل سیاه می شوند و در خارج شاهد این تغییر رنگ نیستیم. حالا وقتی به متخصص مراجعه می کنیم وقتی درد شدیدی در دندان احساس می کنیم به ما می گوید که داخل دندان سیاه است و شما تغییر را نمی بینید. مهم ترین عواملی که باعث سیاه شدن دندان های داخل می شوند عبارتند از:

دندان های پوسیده

پوسیدگی در دندان نرم

تغییر در دندان ها به دلیل استفاده از مواد ترمیمی فلزی

تغییر رنگ دندان در اثر مصرف غذاهای رنگی

تا زمانی که تصویربرداری از دندان شما انجام نشود و علت این مشکل مشخص نشود، نمی توان درمان قطعی برای برداشتن سیاهی دندان ارائه داد.

پر کردن باعث تیرگی دندان می شود

به یاد داشته باشید، اگر فکر می کنید که ترمیم دندان از پوسیدگی و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند، سخت در اشتباه هستید. اگر بافت زنده لثه در فک خود دارید، مستعد پوسیدگی و عفونت است. بنابراین توجه به بهداشت دهان و دندان ضروری است. اگر پرکردگی سیاه رنگ دارید، ابتدا از مواد ترمیمی فلزی برای پر کردن دندان استفاده کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. در غیر این صورت ممکن است ریشه و پالپ دندان پوسیده شود و دندان سیاه شود.

برای تیره شدن ریشه دندان

تیره شدن ریشه دندان می تواند نشان دهنده پوسیدگی و التهاب باشد. بنابراین، اکنون دندانپزشک باید قسمت سیاه شده ریشه دندان را کاملاً تراشیده، پالپ مرده را خارج کند و پس از مرگ دندان را ترمیم کند. اما گاهی اوقات خستگی ریشه دندان ها منجر به تیره شدن ریشه دندان ها می شود، به این معنی که اگر غذای مناسب نخورید و میزان کلسیم غذا کاهش یابد، دندان ها به آرامی پوسیده می شوند و در نتیجه. هیچ راه دیگری برای رفع آن وجود ندارد

به همین دلیل است که همیشه توصیه می کنیم در کنار رعایت نکات بهداشتی و نخ دندان کشیدن و مسواک زدن به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که مصرف نوشابه های گازدار، چای سیاه، قهوه و تنباکو تاثیر زیادی بر سلامت دندان ها خواهد داشت. بنابراین حتی کسانی که رژیم غذایی اشتباهی دارند یا عادت به کشیدن سیگار در طول هفته دارند باید منتظر سیاه شدن ریشه دندان خود باشند. در چنین شرایطی حتی اگر دندان را ترمیم و انکار کنید، تا زمانی که عادت های بد را ترک نکنید، باز هم خطر پوسیدگی و سیاه شدن ریشه دندان وجود خواهد داشت.

علل سیاه شدن دندان بعد از بلوغ

برخی از افراد فکر می کنند بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن همیشه دندان هایشان سفید خواهد بود. در صورتی که این دیدگاه کاملا اشتباه است. مهمترین علل سیاه شدن دندان پس از برداشتن جرم عبارتند از:

اگر در چند روز اول پس از کشیدن دندان سیگار می کشید، در این زمان دندان های شما سریعتر از قبل تیره می شوند.

باید به بهداشت دهان و دندان توجه کنید، مخصوصاً در هفته اول، حتماً سه بار مسواک بزنید و هنگام مصرف نوشیدنی ها و غذاهای رنگی مسواک بزنید.

در 48 ساعت اول پس از اندازه گیری، از نوشیدنی ها و غذاهای رنگی خودداری کنید، زیرا دندان های شما هنوز در حال شکل گیری هستند و مستعد تغییر رنگ هستند. بنابراین به هیچ وجه با خوردن غذاهای رنگی شرایطی برای سیاه شدن دندان ها ایجاد نکنید.

البته در نظر داشته باشید که این سیاهی می تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد بنابراین اگر این سیاهی دردناک باشد باید دندان توسط پزشک متخصص معاینه شود و در صورت وجود اعصاب کشیدن دندان انجام شود.

اطلاعات بیشتر را در وب سایت دندان پزشکی اسلامشهر https://drsheidaclinic.com بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا