چرا مهارت‌آموزی در آینده شغلی فارغ التحصیلان موثر است؟

از نگاه تحلیلگران بازار کار نظام آموزش عالی کشور باید ساختارها و رویه‌های آموزشی و پژوهشی را به گونه‌ای اصلاح کند که ضمن گنجاندن دروس عملی و مهارتی در کنار دروس نظری،‌ زمینه افزایش مهارت دانشجویان پیش از ورود به بازار کار فراهم شود.

به گزارش دکترنامه، مهارت آموزی موثرترین راه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز بنگاه‌های به نیروی ماهر را برطرف می کند.

هم اکنون در بسیاری از کشورها افراد جویای کار پیش از تحصیل در دانشگاه‌ها، دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را طی می‌کنند زیرا آموزش‌های مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم می‌کند.

به گفته معاون وزیر کار، بیش از ۸۰ درصد کسانی که دارای شغل و درآمد هستند، دوره‌های مهارتی را گذرانده‌اند و این مساله نشان‌دهنده تاثیر بسزای آموزش‌های مهارتی در امر اشتغال است.نگاه به نظام طبقه‌بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته گویای آن است که در فهرست مهارتهای مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی به مهارت عمومی و تخصصی نیاز است.

در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه‏‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.

در حال حاضر ۴۰ هزار مربی متخصص در بخش آموزش‌های دولتی و خصوصی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مشغول خدمت به جامعه هدف این سازمان هستند که کارجویان،‌ زنان،‌ فارغ التحصیلان دانشگاهی، معلولان، سربازان و روستاییان و عشایر را شامل می‌شوند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با داشتن بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، ۶۵۸ کارگاه آموزش دولتی، ۵۰۰۰ مربی در بخش دولتی و ۴۱۶۰ آموزشگاه جوار کارگاهی در صنایع بزرگ سهم بسزایی در امر مهارت‌آموزی دارد.

در همین راستا مهرداد عظیمی – معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با دکترنامه،‌ از تدوین استانداردها و سرفصل‌های آموزش مهارتی،‌ سنجش صلاحیت حرفه‌ای و توسعه سرمایه انسانی به عنوان مهم‌ترین مأموریت اصلی این سازمان یاد کرده و می‌گوید: در عصر پر شتاب تکنولوژی و فناوری اطلاعات باید به سمت بهره‌وری نیروی انسانی و توسعه آموزش های مهارتی گام برداریم.

چرا مهارت‌آموزی در آینده شغلی فارغ التحصیلان موثر است؟

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ماموریت‌های ذاتی سازمان فنی و حرفه‌ای توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد، می‌گوید: امروز بیش از ۸۰ درصد کسانی که دارای شغل و درآمد هستند، دوره‌های مهارتی را طی کرده‌اند و این مساله نشان‌دهنده تاثیر بسزای آموزش‌های مهارتی در امر اشتغال است.

در برنامه هفتم توسعه، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش عالی و گنجاندن دروس عملی و مهارتی در کنار دروس نظری پیش‌بینی شده است.

به گفته عظیمی، ارائه آموزش‌های مهارتی باید متناسب با نیاز بازار کار باشد زیرا نیازسنجی مراکز آموزشی هم یک سرمایه‌گذاری روی نیروی کار ماهر و متخصص است و هم‌ نیاز بنگاه‌های اقتصادی به جویندگان کار ماهر را برطرف می کند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانست و گفت: دانش‌آموزان باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند و در دوران دانشگاه نیز دوره‌های مهارت آموزی در کنار دروس تئوری به آنها ارائه شود.

بر اساس گزارش‌ها طی ۳ سال گذشته، ارائه آموزش‌های مهارتی با رشد ۲ برابری همراه بوده و صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای افزایش قابل توجهی داشته است؛ به نحوی که طی این مدت، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۳۳ درصد رشد داشته و بیش از ۵ میلیون نفر دوره آموزش ارائه شده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم در حوزه آموزش در بخش‌های دولتی و غیردولتی ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۰۴ نفر دوره آموزش ارائه کرده و در بخش سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای نیز بیش از ۴ میلیون و ۸۱۹ هزار نفر دوره آموزش ارائه شده است.

به گزارش دکترنامه، در برنامه هفتم توسعه افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش عالی و گنجاندن دروس عملی و مهارتی در کنار دروس نظری پیش‌بینی شده است.به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، در شرایط کنونی نظام آموزش عالی کشور باید شیوه‌های آموزشی، پژوهشی و ساختاری خود را به گونه‌ای اصلاح کند که موجب افزایش کیفیت و مهارت در دانشجویان شود و سطح مهارتی آنها قبل از ورود به بازار کار را ارتقاء دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا