سلامت و دانش

چطور تنها با خوابیدن وزنمان را کاهش دهیم؟

کاهش وزن آسان نیست و سختی های خاص خود را دارد. معمولاً اگر به زندگی افرادی که سعی در کاهش وزن دارند نگاه کنید. متوجه خواهید شد که ممکن است در باشگاه برای این کار زیاد عرق کنند و ثانیاً رژیم غذایی نیز یک موضوع مهم در کاهش وزن است.

همه نمی توانند برای کاهش وزن از یک رژیم گران قیمت پیروی کنند یا برای انجام آن به باشگاه بروند. مهمتر از همه، برخی از افراد ممکن است به دلیل تنبلی و رعایت رژیم غذایی خاص از باشگاه فرار کنند. این افراد حتی اگر بخواهند وزن کم کنند، ممکن است نخواهند سخت کار کنند. در چنین مواقعی سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان بدون باشگاه رفتن وزن کم کرد؟

اگر شما از آن دسته تنبل هایی هستید که به دنبال کاهش وزن هستند، باید به شما بگوییم که یک راه ساده و موثر وجود دارد که به شما کمک می کند خوش اندام شوید و کالری بسوزانید. مهمتر از همه، لازم نیست برای انجام این کارها به باشگاه بروید. از طرف دیگر، شما فقط می توانید کالری بیشتری قبل از خواب بسوزانید.

1- سعی کنید بدون پتو بخوابید

زمانی که در محیط سرد می خوابید، متابولیسم بدن شما افزایش می یابد و در نتیجه در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزانید. بر اساس یک مطالعه، سرد شدن در شب مقدار «چربی قهوه سالم» را افزایش می دهد، که به دفع قند اضافی در بدن کمک می کند و باعث سوزاندن کالری بیشتری می شود.

توجه به این نکته ضروری است که بیشتر چربی بدن افراد، چربی سفید است. چربی سفید انرژی اضافی را در چربی های بزرگی که در بدن انباشته می شود ذخیره می کند. تجمع بیش از حد این نوع چربی می تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود. چربی قهوه ای متفاوت است. چربی قهوه ای انرژی خود را در فضای کوچکتری ذخیره می کند و سرشار از میتوکندری است و برای تولید گرما انرژی می سوزاند. لازم به ذکر است که سرما می تواند چربی قهوه ای را فعال کند.

2- بیشتر بخوابید

مطالعات نشان داده اند که فقط یک “ساعت” خواب اضافی در شب به شما کمک می کند تا 270 کالری کمتر در طول روز بدون هیچ تلاش اضافی بسوزانید. این مقدار معادل حدود 4 کیلوگرم در سال است.

خواب

3- قبل از خواب یک «شیک پروتئینی» بنوشید

خوابیدن با معده خالی می تواند باعث بیدار شدن شما در شب شود و نخوابیدن مناسب در شب باعث افزایش وزن می شود. برای این منظور می توانید قبل از خواب «شیک پروتئینی» بنوشید. از آنجایی که پروتئین نسبت به کربوهیدرات ها یا چربی ها «ترموژنیک تر» است، باعث می شود بدن کالری بیشتری برای هضم و هضم بسوزاند.

شیک پروتئین

باید بگوییم که واژه ترموژنیک به معنای تولید گرما است و به غذاهایی که فرآیند چربی سوزی را در بدن افزایش می دهند، غذاهای ترموژنیک می گویند.

4- هنگام خواب چشمان خود را ببندید

بر اساس یک مطالعه، افرادی که در تاریکی می خوابند، 21 درصد کمتر از افرادی که در نور کم می خوابند، در معرض چاقی قرار دارند. پس اگر نمی خواهید اتاقتان کاملا تاریک باشد، حداقل با چشمان بسته بخوابید.

5. گرسنه نخوابید

اگرچه مصرف کالری کمتر می تواند منجر به کاهش وزن شود. اما حذف شام می تواند برعکس باشد. هنگامی که به طور ناگهانی کالری دریافتی خود را کاهش می دهید، بدن شما گرسنه می شود و در نتیجه متابولیسم شما کند می شود تا بتوانید کالری ذخیره کنید.

شام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا