چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

آیا مضطرب هستید یا ناراضی؟ آیا آرامش خاطر ندارید؟ آیا می خواهید ذهن خود را آرام کنید اما به دنبال راه حلی هستید؟ راه هایی برای آرام کردن ذهن شما وجود دارد که سخت نیست و به شما کمک می کند تا به آرامش فکری برسید و همیشه آماده باشید.

آرامش ذهن را می توان از طریق فعالیت های سالم مانند مدیتیشن، ورزش یا فعالیت های تمدد اعصاب مانند گوش دادن به موسیقی و کاهش استفاده از محرک های اضطراب مانند رسانه های اجتماعی به دست آورد. اگر روشی پیدا کردید که به شما کمک می کند ذهن خود را آرام کنید، آن را بیشتر امتحان کنید.

اگر غرق شده اید و می خواهید آرام شوید، در اینجا 19 راه برای آرام کردن ذهنتان آورده شده است.

1. نفس عمیق بکشید

این بسیار بدیهی است و به نظر می رسد تنفس عمیق تأثیر شگفت انگیزی در آرامش ذهن دارد. تمرینات زیر را هر روز و در مواقع استرس انجام دهید. زیرا آنها به کاهش استرس کمک می کنند:

دهان خود را ببندید و از طریق بینی عمیق نفس بکشید. سعی کنید مدت این تنفس را به چهار ثانیه افزایش دهید. سپس نفس خود را به مدت هشت ثانیه نگه دارید و سپس به مدت هشت ثانیه نفس خود را بیرون دهید. این تمرین را چهار بار تکرار کنید.

اگر در حبس نفس مشکل دارید، با سرعت بیشتری شروع کنید و به تدریج سرعت را افزایش دهید.

زمان هر دم و بازدم را خودتان می توانید تعیین کنید، اما به یاد داشته باشید که مدت زمان هر بازدم باید دو برابر مدت دم باشد. یک مکث بین هر نفس

2. مدیتیشن کنید یا احساس خوبی داشته باشید

این فرآیند آزادسازی و آرام کردن ذهن با تمرکز بر افکار، مکان ها، کلمات، رنگ ها یا اشیاء خاص است. برای مدیتیشن، در یک وضعیت راحت بنشینید (زانو زده یا دراز کشیده) و دعا کنید یا در مورد چیز خاصی فکر کنید. ممکن است بیش از ده دقیقه طول بکشد، اما ایرادی ندارد و طبیعی است.

شما می توانید در طول مدیتیشن بنشینید یا دراز بکشید، اما همیشه چشمان خود را بسته نگه دارید تا ذهن و ذهن خود را بهتر متمرکز کنید.

طبیعی است که افکار ناخواسته در حین مدیتیشن وارد ذهن شما شود. سعی کنید تا حد امکان آنها را نادیده بگیرید و روی یک موضوع خاص تمرکز کنید.

از تجسم برای پاکسازی ذهن خود استفاده کنید. به مکانی واقعی یا خیالی فکر کنید که در آن احساس آرامش می کنید. روی حضور در این مکان تمرکز کنید و به جزئیات ظاهر و احساس خود در آنجا فکر کنید.

شما می توانید تا زمانی که دوست دارید مدیتیشن کنید. با این حال ثابت شده است که حداقل ده دقیقه استراحت پس از پاکسازی ذهن به کاهش سطح اضطراب و افزایش استرس کمک می کند.

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا عبارات مثبت در آهنگ ها (مثلاً: احساس می کنم اتفاق خوبی قرار است بیفتد. احساس می کنم چیز خوبی در راه است) می تواند به شما کمک کند بهتر تمرکز کنید. هر کاری که فکر می کنید انجام دهید به ذهن شما کمک می کند بیشتر آرام شود.

علاوه بر آرامش ذهن، مدیتیشن برای سلامتی مفید است. اینها شامل کاهش فشار خون، کلسترول و سطح قند خون است.

3. تجسم کنید

این بسیار شبیه به تجسم در مدیتیشن است، جایی که شما یک مکان آرام را برای آرام کردن ذهن خود تصور می کنید. آن موقعیت را تا زمانی که می خواهید در ذهن خود تصور کنید. اما تمام انرژی و فکر خود را روی نگاه کردن به این مکان در ذهن خود متمرکز کنید.

4. شل کردن عضلات را انجام دهید

در این فرآیند تمام عضلات بدن ابتدا منقبض و سپس شل می شوند. این کار حالت روحی و عاطفی شما را تغییر می دهد و به ذهن شما کمک می کند درست مانند بدنتان آرام شود.

با منقبض کردن عضلات صورت خود شروع کنید. اخم کردن، چین و چروک ابرو، چروک پیشانی، حرکات فک و موارد دیگر. سپس هر ماهیچه را شل کنید.

وقتی عضلات صورت تمام شد، به آرامی پایین بروید و از عضلات کل بدن استفاده کنید.

برای بهترین نتیجه با این روش، ماهیچه ها را پنج تا ده ثانیه نگه دارید.

5. یوگا انجام دهید

یوگا یک ورزش کششی است که به بدن فشار وارد نمی کند و به آزاد شدن و شل شدن عضلات بدن کمک می کند. زیرا باید به هر حرکتی توجه کرد و ذهن نمی تواند به مسائل مزاحم فکر کند و به همین دلیل می تواند به آرامش ذهن کمک کند.

بهتر است ابتدا در کلاس ثبت نام کنید. اگرچه افراد دیگری نیز در این صنف حضور دارند، اما مشارکت آنها باعث آرامش می شود. شما می توانید این کلاس ها را در اطراف خانه پیدا کنید.

هاتا یوگا شکل اصلی یوگا است و در آرامش ذهن بسیار موثر است. برخی را می توان در خانه درست کرد.

6. مقدار زیادی آب بنوشید

برای رسیدن به آرامش، بدن سالم و سم زدایی، نوشیدن آب بسیار مهم است و به تمرکز خوب ذهن کمک می کند. برای ورزش صحیح آب فراوان بنوشید.

7. غذاهایی بخورید که به آرامش ذهن کمک می کند

برخی از غذاها به بدن کمک می کنند تا هورمون های مرتبط با اضطراب را کاهش داده و هورمون های مسئول ایجاد احساس شادی و آرامش را افزایش دهند.

غذاهای سرشار از سلنیوم در کاهش اضطراب و افسردگی موثر هستند. مانند آجیل (به خصوص آجیل برزیل)، قارچ شیتاکه و ماهی تن، ماهی کاد یا سالمون.

مصرف غذاهای غنی از منیزیم؛ مانند اسفناج، تخم کدو تنبل و ماهی حلزون.

خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان؛ زیرا این امر باعث تولید سروتونین می شود که باعث افزایش شادی می شود. از شکلات، آجیل و گوشت قرمز استفاده کنید.

8. به طور منظم ورزش کنید

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که باعث ایجاد احساس شادی در بدن می شود. سعی کنید هر روز ورزش کنید و بعد از یک برنامه کاری پر استرس، استراحت کنید.

در مکان های ساکتی که می توانید تنها باشید تمرین کنید. اگر در باشگاه ورزش می کنید، مکانی ساکت پیدا کنید تا حواس تان به اتفاقات اطرافتان پرت نشود.

سعی کنید کارهای تکراری و کارهایی که نیاز به فکر کردن ندارند انجام دهید. مثل شنا و دویدن.

9. در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کنید

اگر به آشپزی، مطالعه یا ورزش علاقه دارید، آنها را انجام دهید! انجام کارهایی که از آن لذت می برید به دور کردن ذهن شما از اضطراب و افزایش ترشح اندورفین کمک می کند که شما را خوشحال می کند.

10. آب گرم بنوشید

نوشیدنی های گرم به تخلیه تنش از بدن و کاهش اضطراب کمک می کند. نوشیدنی های گرم که حاوی کافئین یا الکل نیستند بنوشید. زیرا این مواد می توانند باعث اضطراب و افسردگی شوند.

چای سبز حاوی موادی است که اضطراب را کاهش می دهد. برای لذت بردن از مزایای آرامش بخش این چای، می توان آن را به صورت گرم یا سرد نوشید.

شیر گرم بنوشید. می توانید این نوشیدنی را قبل از خواب بنوشید و به آرامش شما کمک می کند. این به این دلیل است که حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که باعث می شود مغز سروتونین بیشتری آزاد کند. شیر گرم با عسل تسکین دهنده است.

اگر قهوه می نوشید تا ذهن خود را آرام کنید، سعی کنید یک نوع بدون کافئین بنوشید تا از بیش فعالی جلوگیری کنید.

از نوشیدن هر چیزی که قند بالایی دارد خودداری کنید. زیرا مغز را تحریک می کند و آرام کردن ذهن بسیار سخت تر است.

11. درگیر شدن در فعالیت های تکراری بدون نیاز به درگیری ذهنی

انجام کاری که نیاز به تفکر ندارد به آرامش ذهن کمک می کند.

سعی کنید یک نقاشی انتزاعی بسازید. در این صورت باید روی فعالیت نقاشی تمرکز کنید و بنابراین به چیزهایی که باعث اضطراب می شود فکر نکنید.

انجام کارهایی که شامل حرکات تکراری است می تواند آرامش بخش باشد. مانند جمع آوری برگ درختان، جارو کردن زمین یا شستن لباس.

همچنین می توانید دستبند بافندگی یا قلاب بافی را امتحان کنید.

از چیزهایی که شامل تحرک بیش از حد است یا ذهن را به خود مشغول می کند اجتناب کنید. زیرا این فعالیت ها به جای کاهش اضطراب، آن را افزایش می دهند.

12. به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

حتی اگر موسیقی هایی مانند رپ یا راک دوست دارید، به آهنگ های آرامش بخش و آرامش بخش گوش دهید تا خیالتان راحت شود.

از گوش دادن به موسیقی در جایی که ساز یا خواننده بلند است خودداری کنید. زیرا آرامش ذهن را دشوار می کند. گاهی حتی بهتر است موسیقی بدون کلام گوش کنید.

به جای موسیقی، می توانید به صداهای طبیعت مانند صداهای اقیانوس یا جنگل یا صدای سفیدی که برای آرامش مردم ایجاد می شود گوش دهید.

Duotones نوع خاصی از موسیقی است که امواج آلفا بیشتری را در مغز تولید می کند که به شما کمک می کند آرامش داشته باشید. برخی از نسخه های رایگان را می توان به صورت آنلاین پیدا کرد.

سعی کنید موسیقی را با تکرار بیشتر و آواز خواندن کمتر گوش دهید. بسیاری از ژانرهای موسیقی الکترونیک مانند هاوس، ترنس، تراپ و تریپ هاپ از این قبیل هستند.

موسیقی سنتی همیشه یک گزینه است. برخی از این نوع موسیقی ها می توانند شدید باشند. به خصوص موسیقی کاملا سمفونیک که در قرن بیستم ساخته شد. مثل شوستاکوویچ. برای آرام کردن ذهن، بهتر است به تک‌نوازی یا گروه‌های کوچک‌تر موسیقی کلاسیک گوش دهید. مانند موسیقی کلاسیک یا باروک (مانند باخ، بتهوون، موتزارت و ویوالدی).

13. با حیوانات معاشرت کنید

تحقیقات نشان داده است افرادی که با حیوانات وقت می گذرانند، فشار خون کمتری دارند و مهمتر از آن، اضطراب کمتری نسبت به افرادی که به ندرت با حیوانات ارتباط برقرار می کنند، دارند.

اگر در خانه حیوانات خانگی نگهداری نمی کنید، می توانید سگ خود را به پیاده روی ببرید. تماس روزانه با حیوانات، هر چند مختصر، به طرز شگفت انگیزی اثر طولانی مدت دارد.

به تأثیر حیوانات در روان درمانی توجه کنید. این روش نوعی درمان است که از حیوانات برای کاهش اضطراب استفاده می کند. در این روش اغلب از اسب استفاده می شود، اما سگ ها و گربه ها نیز انتخاب های محبوبی هستند.

14. رایحه درمانی

این روش زمانی است که از تنفس آرام استفاده می کنید. برخی از این عطرهای محبوب عبارتند از اسطوخودوس، نعناع و اکالیپتوس.

می توانید روغن های ضروری رایحه درمانی را مستقیماً روی پوست خود بمالید. روی شقیقه ها، مچ دست داخلی و آرنج بمالید. این نواحی از گرم ترین قسمت های بدن هستند و به پخش سریع بو کمک می کنند.

می توانید از عطرهای رایحه درمانی و خوشبو کننده های هوای خانه استفاده کنید و اتاق خود را به مکانی برای آرامش تبدیل کنید. آنها را می توان در چوب بخور یا روی شمع استفاده کرد.

15. در وان یا استخر غوطه ور شوید

آب گرم به ترشح اندورفین کمک می کند، بنابراین بیست دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

نتیجه

اگر تمام راه ها را امتحان کردید ولی باز هم نتیجه نگرفتید، توضیه ما به شما مراجعه به متخصص مغزو اعصاب در شیراز است.

دکمه بازگشت به بالا