سلامت و دانش

کدام استان بیشترین اختلال در اینترنت را دارد؟

قطعی اینترنت در ایران به یک امر روزمره تبدیل شده است. به سختی روزی نمی گذرد که کاربران شبکه های اجتماعی از قطعی ها، خاموشی ها و کندی اینترنت ایران انتقاد نکنند. از صبح امروز 19 تیرماه، انتقادها دوباره بالا گرفته است. ماجرا از این قرار است که از صبح امروز حوالی ساعت 10:00 اینترنت شهرهای مختلف ایران قطع شد. اتفاقی که محدود به شهرهای کوچک نبود و شهرهای بزرگ را هم در بر گرفت.

داده‌های رادار ابراروان که یکی از سایت‌های مانیتورینگ اینترنت در ایران محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که کاربران اینترنت موبایل در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد حتی برای دسترسی به گوگل با مشکلات جدی مواجه هستند.

اینترنت همراه ایرانیان; قطع کامل

کاربران اینترنت همراه ایرانسل وضعیت بسیار بدتری دارند. رادار ابراروان گزارش داد که کاربران این اپراتور از ساعت 10 صبح امروز دچار خاموشی کامل شدند. بر اساس اطلاعات این شرکت، این خاموشی تا زمان نگارش این گزارش (ساعت 15:00) ادامه دارد.

بررسی داده های IODA که به بررسی وضعیت اینترنت در سراسر جهان می پردازد نیز نشان می دهد که کاربران ایرانسل از ساعت 10:25 صبح امروز با قطعی کامل اینترنت مواجه شده اند. گزارش های دریافتی خبرنگاران شبکه شرق از کاربران این شبکه اجتماعی نیز حاکی از اختلال در شبکه بانکی است. نرم افزار موبایل برخی از بانک ها عملا چندین ساعت قادر به ارائه خدمات نیست.

کدام استان بیشترین اختلال را در اینترنت دارد؟

تداخل فیلترشکن، قطعی اینترنت مخابرات

در عین حال دسترسی کاربران ایرانی به فیلترشکن ها تقریباً به خطر افتاده است. بسیاری از فیلترشکن های مورد استفاده کاربران ایرانی از ابتدای حضور ابراهیم رئیسی در قوه مجریه مسدود شده و عملا امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

داده های IODA همچنین قطعی و اختلال جدی در اینترنت ثابت شرکت های مخابراتی را نشان می دهد. بر اساس داده های این پایگاه جهانی، کاربران این شرکت از ساعت 09.35 صبح امروز با اختلالات جدی مواجه شده اند.

چند تن از ایرانیان خارج از کشور نیز در گزارش های جداگانه ای اعلام کرده اند که امکان دسترسی به وب سایت های ایرانی برای آنها از بین رفته است. کارشناسان از این رویداد با عنوان «دسترسی به ایران» یاد می کنند.

بررسی داده های IODA نشان می دهد که اختلالات و قطعی اینترنت در استان هرمزگان بیش از هر استان دیگری در ایران احساس شده است. از این رو 10 استانی که بیشترین خاموشی و قطعی اینترنت را تجربه کردند عبارتند از: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایلام، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران، گلستان.

کدام استان بیشترین اختلال را در اینترنت دارد؟

شاتل سیار؛ اختلال جدی

وضعیت اینترنت شاتل موبایل نسبت به سایر اپراتورها کم نیست. آرش کریم بیگی یکی از فعالان گروه شاتل سیار در توییتر خود نوشت: «تقریباً تمامی اپراتورهای دولتی به دلیل قطع شدن یکی از نقاط حیاتی شبکه فیبر نوری شرکت زیرساخت ارتباطی با اختلال شدید مواجه هستند». این اختلال “خارج از شبکه و تحت صلاحیت شاتل موبایل”. همزمان سونیتا سراب پور، خبرنگار حوزه فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت با پیگیری هایی که انجام داده، دلیل قطع اینترنت و ایجاد مشکل، «استخر فیبر نوری مخابرات در جلان جلال» بوده است. “

آتش؛ دلایل قطع اینترنت

شرکت مخابرات ایران در اطلاعیه ای علت قطعی اینترنت را آتش سوزی اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: به دلیل آتش سوزی در یکی از حوضه های ارتباطی منطقه هشتم مخابرات تهران، ارتباطات ثابت و سیار در چندین نقطه از شهر مختل شده است و کارشناسان مخابرات در تلاش هستند تا به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کنند. این اختلال.”

در این میان نرم افزارهایی مانند اسنپ ارائه خدمات به کاربران خود را متوقف کرده است. این نرم افزار ثبت سفارش مشتریان خود را محدود کرده و طی پیامی به آنها اطلاع داده است که «مشتریان گرامی به دلیل اختلال ملی در اینترنت کشور، امکان ثبت درمان موقتاً محدود شده است».

بیشتر بخوانید:

21220

دکمه بازگشت به بالا