سلامت و دانش

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و اگرچه قابل درمان است، اما همیشه نیاز به روش های جدید برای درمان آن وجود دارد. محققان کالج ترینیتی دوبلین اکنون کشف کرده اند که یک مولکول ضد التهابی می تواند به درمان آسم شدید کمک کند.

آسم که از واژه‌ای یونانی به معنای «تنگی نفس» گرفته شده است، یک بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است که با علائم عودکننده، انسداد برگشت‌پذیر راه هوایی و اسپاسم برونش مشخص می‌شود. علائم شایع نیز شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان سه گانه آسم شناخته می شود.

تصور می شود که آسم به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. تشخیص معمولا بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و «دمومتری» یا «اسپیرومتری» است.

علائم آسم حاد معمولا با یک استنشاق کوتاه اثر درمان می شود. در موارد بسیار شدید، ممکن است نیاز به استفاده از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی، سولفات منیزیم و درمان بیمار باشد.

با اجتناب از آلرژن ها یا آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می توان از علائم آسم پیشگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2011، بین 235 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند.

تنگی نفس یکی از علائم بارز آسم به دلیل التهاب مجاری تنفسی است. آسم اساساً یک سیستم ایمنی بیش فعال در پاسخ به عوامل حساسیت زا مانند گرد و غبار، دود، آلودگی یا سایر محرک ها است.

تحقیقات قبلی پروتئینی به نام “JAK1” را شناسایی کرده است که با ارسال سیگنال به سلول های ایمنی به نام “ماکروفاژها” برای شناسایی اجسام خارجی، نقش کلیدی در تحریک پاسخ ایمنی ایفا می کند. به همان اندازه که این پروتئین مهم است، گاهی اوقات می تواند باعث تحریک بیش از حد، تحریک بیش از حد ماکروفاژها و ایجاد التهاب شود. این می تواند در شرایط مختلفی مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم رخ دهد و مهارکننده های آن به عنوان درمان های بالقوه برای این شرایط ظاهر می شوند.

اکنون محققان کالج ترینیتی در یک مطالعه جدید یک مهارکننده JAK را شناسایی کرده اند که توسط بدن تولید می شود. این مولکول که به “ایتاکونات” معروف است، قبلاً نشان داده شده بود که ماکروفاژهای غیرفعال را مهار می کند و به عنوان نوعی کلید خاموش برای التهاب عمل می کند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول بر پروتئین “JAK1” نیز تأثیر می گذارد و به نظر می رسد که این شرایط التهابی تسکین دهنده با هم به مبارزه با آسم کمک می کند.

محققان یک مشتق ایتاکونات به نام 4-OI را در مدل موش مبتلا به آسم شدید که به درمان استروئیدی ضد التهابی عمومی پاسخ نمی داد، آزمایش کردند و دریافتند که این مولکول باعث کاهش فعال شدن پروتئین JAK1 و کاهش شدت آسم در موش ها می شود.

دکتر دکتر، نویسنده اصلی این مقاله گفت: “ما امیدواریم که داروی جدید مبتنی بر Itaconate پتانسیل یک رویکرد درمانی کاملاً جدید برای درمان آسم شدید را داشته باشد، جایی که درمان‌های جدید به فوریت مورد نیاز است.” مارا رانتش.

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا