عمومی

کودکان برف ندیده – دکترنامه

دکترنامه/ خراسان رضوی شاید کودکان زیادی در نقاط مختلف ایران باشند که در ماه های زیادی از سال زمین را پوشیده از برف ببینند اما بیش از یک دهه است که کودکان کشمیری حتی در زمستان نیز برف ندیده اند. بچه های چهار ساله برف چیست، نمی توانند جواب بدهند. سوالات خود را مطرح کنید

می خواهم به 35 سال پیش برگردم آن روز صبح که در رختخواب می چرخیدم، صدای مامان یا بابا را شنیدیم که می گفت بیا برف را بیرون پنجره ببین و چند دقیقه بعد از شنیدن این حرف ها لباس گرم را پوشیدیم. ، کلاه، روسری و دستکش بافتنی نرم. برف سفید را روی دستکش بافتنی‌ام انداختم و آن‌ها را پرت کردم، آن‌قدر برف از بالای چکمه‌های مشکی که تا بالای زانو بلند می‌شدند نفوذ کرد، پنجه‌های پام به اندازه‌ای سرد بود که گرم شوند و برگشتم، آنها را روی پاهای بخاری نفتی گذاشتم.

لذتی که خیلی از ما هم در دوران کودکی هر زمستان داشتیم، اما این روزها اگر بخواهم این را به بچه هایم بگویم، شاید دروغی بیش نباشد.

    بچه ها هرگز برف ندیده بودند

دلم برای روزهای برفی تنگ شده

محمد 41 ساله گفت: سال هاست که شهر کاشمر به دلیل آنچه کارشناسان تغییرات اقلیمی می گویند در زمستان سفید نشده است و اخبار این موهبت الهی را در شهرهای دیگر بیشتر از تلویزیون و رادیو می بینیم یا می شنویم.

  بچه ها هرگز برف ندیده بودند

وی افزود: با وجود اینکه من و همسرم عاشق برف هستیم، اما هنوز احساس نمی کنم زمستان در این روزهای زمستانی آمده است، در حالی که در گذشته یک ماه مانده به زمستان شاهد بارش برف سنگین بودیم، امروز تنها خبر از خشکسالی و کاهش سفره زیرزمینی به گوش می رسد.

رضا قدیری که 9 سال بیشتر ندارد، درباره آخرین باری که برف دیده بود، گفت: از زمانی که در شهر کاشمر به دنیا آمدم، هرگز برفی را ندیدم که بتوان از آن حتی یک آدم برفی کوچک درست کرد.

وی افزود: گاهی برای برف بازی با پدر و مادرم به شهرستان کوهسرخ می رویم، در واقع برف کاشمر را بیشتر در عکس هایی که پدر و مادرم از دوران کودکی به من نشان می دادند دیدم.

برف نمیاد

رئیس اداره هواشناسی کاشمر درباره علت این اتفاق به دکترنامه گفت: افزایش گازهای گلخانه ای در دهه های اخیر منجر به برهم خوردن تعادل آب و هوای جهانی شده است که از آن به عنوان پدیده تغییر اقلیم یاد می شود.

علی اصغرزاده خاطرنشان می کند: تغییر اقلیم از نظر تأثیرات آن بر اکوسیستم های گیاهی و جانوری بسیار حائز اهمیت است.

وی افزایش میانگین دمای زمین، افزایش پدیده های شدید اقلیمی مانند وقوع سیلاب های شدید، طوفان های مخرب، امواج گرما و وقوع سرمای غیرعادی و ناگهانی، بارش برف شدید و خشکسالی گسترده و غیره را افزایش داد. به عنوان مهمترین پیامد تغییرات آب و هوایی.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر گفت: با نگاهی به آمار ریزاقلیم منطقه ترشیز متوجه می شویم که با توجه به افزایش میانگین دما و کاهش میانگین بارندگی، تغییر اقلیم کاملا مشهود است.

وی اذعان می کند: اگرچه با توجه به تنوع اقلیم در منطقه ترشیز و امیدی که حداقل از این منطقه سردسیری آب و هوایی داریم، بارش برف در فصل زمستان نیز مانند سال های گذشته پایدارتر خواهد بود که یکی از ویژگی های نمادین این منطقه محسوب می شود. آب و هوای سرد است، اما ما در طول سال ها آن را تماشا کرده ایم، ما یک رویداد نیستیم.

اصغرزاده وضعیت کنونی را یکی از بارزترین شاخص های گرمایش منطقه دانست و گفت: از نظر اقلیم شناسان، تعداد روزهای زمستانی مناسب برای بارش برف در جهان گرمتر به دلیل تغییرات آب و هوایی کاهش یافته است، گاهی اوقات با شرایط مناسب، حتی بارش برف بیشتر از قبل، اما با مدت زمان کمتر.

وی تصریح کرد: به طور کلی گرم شدن آب و هوا به تنهایی تاثیری بر بارش برف ندارد، گاهی اوقات می تواند بر شکل و اندازه دانه های برف تاثیر بگذارد.

این کارشناس هواشناسی همچنین اذعان می کند: دانه های برفی که در شرایط گرمتر ایجاد می شوند، می توانند ذوب و دوباره یخ بزنند و با تکرار این پدیده در جو، فرآیندهای ساختاری دانه های برف نیز تغییر می کند.

    بچه ها هرگز برف ندیده بودند

وی گفت: این تغییرات ساختاری می تواند باعث شود دانه های برف به راحتی ذوب شوند و تکه های بزرگی از پوشش برف زودتر از شرایط قبلی در شرایط سردتر از بین برود.

اصغرزاده افزود: تغییر اقلیم حتی در منطقه کوچکی مانند کاشمر نه تنها می تواند طول زمستان را کاهش دهد و بارش سرما را به صورت برف کاهش دهد، بلکه ساختار و شکل برف را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد؛ نباید از این واقعیت غافل شد که تغییرات اقلیمی باعث افزایش پدیده های شدید می شود و ممکن است با بارش برف سنگین کوتاه و سریع در منطقه مواجه شویم.

بارش برف در کشمیر تحت تأثیر جزیره گرمایی است

در این رابطه یک کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست به دکترنامه گفت: زمانی که دمای هوا به شدت کاهش می یابد و به حدود صفر درجه سانتیگراد می رسد، رطوبت موجود در جو به بلورهای یخ تبدیل می شود و از ترکیب این بلورهای ریز در ابرها، دانه های برف و چه زمانی. کریستال های یخ زیاد می شوند، دانه های برف آنقدر سنگین می شوند که روی زمین می افتند و برف می بارد.

  بچه ها هرگز برف ندیده بودند

هادی معماریان تغییر رژیم های بارش برف از جمله بارش حداکثری برف را یکی از اثرات مهم گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی در آینده برشمرد و خاطرنشان کرد: افزایش حداکثر بارندگی و افزایش دما در آینده اقلیم متضاد خواهد داشت. میزان بارش برف در آینده تاثیرگذار خواهد بود و روند تغییر آن در آینده مشخص نیست.

وی بیان کرده است: بر اساس نقشه شاخص حد بارش، خراسان رضوی در 30 سال گذشته تغییرات شدید بارندگی به ویژه بارش برف را تجربه کرده است و در آینده این تغییرات به دلیل گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی دو برابر خواهد شد.

دانشیار دانشگاه بیرجند اذعان داشت: بررسی تغییرات اقلیمی در کاشمر نشان می‌دهد که میزان بارندگی در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز در بازه‌های زمانی و در تمامی سناریوهای انتشار کاهش می‌یابد و میانگین دما نیز در تمامی سناریوهای تغییر انتشار اقلیم نسبت به سال افزایش می‌یابد. 2100. و حداقل یا حداقل دمایی که بر روند تشکیل برف تاثیر بسزایی دارد در تمامی دوره های آینده افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: جزایر حرارتی نیز دلیل بارش کمتر برف در شهرهای صنعتی مانند اراک، تهران، مشهد، اصفهان و سایر شهرهای بزرگ است.

مریریان تصریح کرد: در مناطق شهری و پرجمعیت، ساخت و سازهای زیاد، آلودگی هوا، نبود پوشش گیاهی مناسب و حتی آسفالت معابر باعث می شود که گرمای خورشید در روز جذب و در شب تابش شود که این امر باعث ایجاد بسته هوای گرم می شود. در محیط زیست به شهری تبدیل شده است که در هواشناسی به آن «جزایر حرارتی» می گویند.

وی گفت: با تشکیل جزیره حرارتی دمای مرکز شهر صنعتی و اطراف آن در شب 5 درجه گرمتر پیش بینی می شود و این دما در تهران نیز تا 8 درجه سانتیگراد رخ می دهد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جزایر گرمایی به دلیل تغییرات آب و هوای جهانی و گرم شدن زمین در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند و اگرچه همه مدل‌ها بارش برف را در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌کنند، اما به جای برف، باران رخ می‌دهد، وضعیتی که در سال‌های اخیر رخ داده است.

وی گفت: بارش برف در مناطق شهری مانند کاشمر نیز می تواند تحت تاثیر جزیره گرمایی این شهر باشد.

سال‌ها در شهر من خبری از لبخند زدن بچه‌ها در بیرون از خانه‌هایشان در برف و عکس گرفتن در کنار آدم برفی‌های دست‌سازمان که در برف‌ها می‌خوابیدیم یا گلوله‌های برفی را برای نبردی سخت آماده می‌کردیم، نبود.

همه ما که جوان، میانسال یا پیر هستیم، اکنون خاطرات خوبی از بارش برف داریم. شب ها طولانی تر می شود و برف گرم تر می شود. اسکی روی برف، ساخت آدم برفی و بازی در برف سرگرمی هایی هستند که روحیه ما را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث شادی هر خانواده ای می شوند، اما این روزها ما فقط عاشق یادآوری خاطرات و تماشای تصاویر آن دوران هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا