۴ سویه اصلی در گردش کرونا در ایران/خبری از غافلگیری نیست

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آغاز موج هشتم ویروس کرونا در کشور، گفت: شاید به دلیل کشف سویه جدید بسیار واگیردار در یک ماه آینده افزایش آشکاری در تعداد موارد آلوده خواهد داشت.”

دکتر شهنام آرشی در گفت وگو با دکترنامه. وی گفت: در حال حاضر در چندین نقطه جهان به ویژه آمریکای جنوبی، ژاپن و کره جنوبی آمار شیوع کرونا افزایش یافته است و همچنین به دلیل اینکه اولین سال تعطیلات و سالی است که مردم دنیا به سفر می روند. خیلی، نگرانی دوباره این است که بیایید یک موج کرونا در نقاط مختلف جهان داشته باشیم.

4 سویه اصلی کرونا که در ایران در گردش هستند

وی افزود: 99.7 درصد سویه های موجود در جهان امروز رقم اومیکرون است. BA5 در گذشته سویه غالب بود که اکنون با BQ1 جایگزین شده است. حدود سه یا چهار سویه اصلی کرونا در حال حاضر در سطوح بسیار پایین و حتی صفر قرار دارند و احتمال اینکه شاهد سویه های ووهان، دلتا، آلفا و غیره باشیم بسیار کم است. از نو؛ خاصیت این ویروس این است که وقتی یک سویه جدید ظاهر می شود، جایگزین سویه قبلی می شود. در حال حاضر سویه های کرونا که در ایران در گردش هستند شامل BA5، BA2.75، BQ1 و XBB هستند.

لزوم پایش و تشخیص در مناطق مرزی

وی با تاکید بر لزوم بهبود برنامه‌های درمانی و نظارتی در نقاط مرزی، گفت: وزارت بهداشت حتی در زمانی که تعداد مبتلایان به کرونا بسیار کم بود، نظارت‌های مرزی خود را کاهش نداد و اگرچه ممکن است بسیاری از کشورها نیاز به آزمایش‌ها و تزریق‌های منفی برای کرونا داشته باشند. ورود مسافران، واکسن لغو شده است، همچنان دستورالعمل‌های منفی آزمایش‌های کرونا و تزریق واکسن را دنبال می‌کنیم که همچنان ادامه دارد. اگر فردی با علائم کرونا به نقطه مرزی ایالتی برسد، باید برای درمان سندرم از او نمونه برداری شود. به طور کلی درمان ما بسته نیست، اما بسته به شرایط بیماری با شدت و ضعف مواجه است.

بدون هیچ شگفتی

وی تاکید کرد: در حال حاضر با گذشت نزدیک به سه سال از شیوع کرونا، کشور در آماده باش کامل به سر می برد و هیچ غافلگیری وجود ندارد. طبیعتاً همه کسانی که علائم بیماری را دارند، توسط پزشکان معاینه و آزمایش می شوند و برنامه هایی برای افزایش آزمایش ها داریم، اما مهم ترین نکته این است که در جهت پیشگیری اقدام کنیم. بنابراین استفاده از ماسک به ویژه برای کسانی که علائم سرماخوردگی دارند کاملا ضروری است و امیدواریم مردم بتوانند مانند ابتدای شیوع بیماری ماسک را جدی بگیرند.

BQ1 و XBB چه زمانی وارد ایران می شوند؟

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره زمان اوج جدید ویروس کرونا توضیح داد: ما بیان می کنیم که اوج بیماری زمانی آغاز شده است که افزایش قابل توجهی در موارد بیماری رخ دهد. در حال حاضر، موج جدیدی از بیماری آغاز شده است که زمانی رخ می دهد که با یک سویه جدید مواجه می شویم. با این حال، سویه های جدید به دلیل علائم کم ممکن است به سرعت تشخیص داده نشوند، زیرا علائم بیماری با این سویه ها ضعیف است و پزشکان ممکن است دیگر آزمایش های تشخیصی خاصی را انجام ندهند. در حقیقت با وجود اینکه ما به تازگی از توزیع دو سویه BQ1 و XBB خبر دادیم، اما به این معنی نیست که این دو سویه به تازگی وارد کشور شده اند، زیرا همانطور که گفتم این بیماری ها تنها علائم کمی دارند، حتی شاید شبیه آنفولانزا، در اندونزی. در این صورت پزشک آزمایش را انجام می دهد که لازم نیست و باعث می شود بعداً به بیماری پی ببریم.

وی افزود: زمانی که یک مورد جدید سویه جدید یک در میلیون باشد، طبیعتا برای شناسایی آن نیاز به انجام یک میلیون آزمایش داریم. در حال حاضر به جایی رسیده ایم که مثلاً از 100 نمونه گرفته شده، سه یا چهار مورد را پیدا می کنیم، بنابراین این موج از مدت ها قبل شروع شده است، اما نمی توان گفت که با اوج مواجه هستیم. بیماری.

افزایش تعداد بیماران در ماه بعد

وی در خصوص پیش بینی ها از زمان اوج موج جدید کرونا، ادامه داد: شاید به دلیل شناسایی سویه جدیدی که قدرت عفونی بالایی دارد، در یک ماه آینده شاهد افزایش موارد خاص باشیم. علاوه بر این، احتمال افزایش موارد ناشی از سفر در ابتدای سال جدید غیرممکن نیست، اما امیدواریم این موج به شدت موج هفتم نباشد.

تغییر معیارهای رنگ آمیزی کرونا در شهرهای کشور ضروری است

با توجه به تغییر ضوابط رنگ آمیزی کرونا در این شهرها، به گفته وی، باید متناسب با شرایط فعلی تغییراتی در حوزه سلامت ایجاد شود. اما جزئیات در دست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است.

آرشی در خصوص علائم بیماری با سویه های BQ1 و XBB اظهار کرد: علائم با علائم سویه های قبلی تفاوت چندانی ندارد، تنها به دلیل اینکه باعث درگیری کمتر ریه می شوند، ممکن است شاهد علائم گلودرد، آبریزش بینی باشیم. . ، علائم گوارشی و غیره

در مورد BQ1 چه می دانیم؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان ترکیب BQ1 با سایر سویه های Omicron و بروز جهش های جدید، اظهار کرد: در این زمینه پیش بینی نداریم، اما جهش های بیماری های مختلفی رخ می دهد. به عنوان مثال، در حال حاضر بیش از 300 نوع مختلف Omicron وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها به اندازه BQ1 گسترده هستند و برخی دیگر از قدرت کمتری برخوردار هستند.

وی در خصوص BQ1 توضیح داد: BQ1 سویه Omicron است که از نظر شدت به اندازه سایر سویه ها کشنده نیست. اما سرعت انتقال و مصونیت بالایی دارد و به همین دلیل در حال جابجایی انواع دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تشخیص سویه BQ1 نیاز به کیت تشخیصی خاصی است یا خیر، اظهار داشت: همین کیت تشخیصی پایه بیماری را تشخیص می دهد اما برای تشخیص نوع سویه مورد نیاز برای درمان اپیدمیولوژیک، دانشکده بهداشت تهران. دانشگاه علوم پزشکی و انستیتو پاستور ژنومیک ویروسی را رصد، پایش و بررسی کردند و ما نتایج را به سازمان های بین المللی اعلام کردیم.

چه کسی باید دوز یادآوری واکسن را تزریق کند؟

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همه مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت واکسن تزریق می‌کنند و توصیه نهایی ما این است که افراد بالای ۱۸ سال سه نوبت واکسن را دریافت کنند و در صورت وجود واکسن افرادی که هنوز دوز یادآوری واکسن را دارند، آنها را تزریق نکنید، باید اقدام کنند. از طرفی افراد بالای 60 سال و بیماران سابقه دار (در گروه سنی بالای 18 سال) که 6 ماه از تزریق آخرین دوز واکسن می گذرد باید دوز یادآوری واکسن را تزریق کنند. همه واکسن های داخلی به اندازه کافی موجود است و در صورت نیاز به واردات واکسن، اقدامات مناسب انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مردم برای واکسیناسیون به کدام مرکز مراجعه کنند، تصریح کرد: مردم می توانند به مراکز شبکه بهداشت که معمولا واکسن می زنند مراجعه کنند. ضمناً با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی در هر شهر، اطلاعات تکمیلی برای مرکز واکسیناسیون وجود دارد که می توانند پیگیری کنند و یا با مرکز بهداشتی شهر خود که برای سایر موارد به آن راهنمایی می شوند تماس بگیرند. خدمات. ، بنابراین می توانید آخرین اطلاعات را دریافت کنید از اطلاعات مربوط به محل تزریق واکسن کرونا آگاه باشید.

کودکان بیمار را به مدرسه نفرستید

وی افزود: تاکید ویژه ما بر گروه های سنی پایین به ویژه دانش آموزان این است که اگر کودکی علائم بیماری داشت، والدین از اعزام او به مدرسه با هماهنگی پزشک خودداری کنند. در این راستا از آموزش و پرورش خواسته ایم سختگیری نکنند تا بچه ها در خانه بمانند و استراحت کنند و باعث بیماری دیگران نشوند.

عرشی گفت: در این زمان توجه به توصیه‌های کمیته‌های علمی و کارشناسان کرونا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود افراد از مراجعه به مکان های شلوغ و بسته بدون ماسک خودداری کنند و توصیه هایی مانند شستن دست ها، تکمیل دوز واکسیناسیون، رعایت فاصله فیزیکی و … را همیشه جدی بگیرند.