سلامت و دانش

۵ راهکار خانگی برای رفع سرفه

بر اساس گزارش های واضح، سرفه مزمن گاهی اوقات می تواند منجر به استفراغ، افسردگی و در موارد شدیدتر، شکستگی دنده شود. این نوع سرفه به سرفه های بیش از هشت هفته در بزرگسالان و بیش از 4 هفته در کودکان تعریف می شود. این عوارض می تواند با علائم دیگر رخ دهد. علائم شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، احساس مایع در پشت گلو، گلودرد مکرر، گرفتگی صدا، خس خس و تنگی نفس، سوزش سر دل یا طعم ترش در دهان، و در موارد نادر، سرفه خونی است.

اگر سرفه‌های همراه با خلط یا خون دارید که هفته‌ها طول می‌کشد، و اگر سرفه باعث ایجاد مشکل در خواب یا اختلال در زندگی اجتماعی یا کاری شما می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

سرفه های گاه به گاه طبیعی است و به پاکسازی مواد و ترشحات از ریه ها و جلوگیری از عفونت کمک می کند، اما سرفه ای که برای هفته ها ادامه دارد، نتیجه یک مشکل اساسی است، از جمله:

ترشحات پشت حلق: از علل این ترشحات می توان به آلرژی، رینیت غیر آلرژیک فصلی، التهاب حلق و حنجره و سینوزیت اشاره کرد. این ترشحات گیرنده های حلقی را تحریک می کنند و سرفه ایجاد می شود. به این سرفه سندرم سرفه راه هوایی فوقانی نیز می گویند.

_ آسم: سرفه های مرتبط با آسم با فصول سال می آیند و می روند و معمولاً پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بدتر می شوند.

بیماری ریفلاکس معده به مری: در این بیماری اسید معده باعث سرفه مزمن می شود.

_ عفونت: سرفه ممکن است به دنبال علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه و سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی باشد.

_ داروی فشار خون: این دارو در برخی افراد باعث سرفه مزمن می شود.

_ برونشیت مزمن: این التهاب باعث احتقان، تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه برای مدت طولانی می شود. اکثر افراد مبتلا به برونشیت مزمن سیگاری فعلی یا سابق هستند.

افراد سیگاری یا سیگاری های قبلی بیشتر مستعد سرفه مزمن هستند. قرار گرفتن در معرض دود و دود دست دوم نیز از سرفه و آسیب ریه رنج می برد.

آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها، داروهای ضد آسم، آنتی بیوتیک ها، مسدود کننده های اسید و سرکوب کننده های سرفه از جمله داروهایی هستند که ممکن است برای کاهش سرفه های مزمن تجویز شوند.

5 درمان خانگی برای سرفه شایع ترین علل سرفه را بشناسید

راه حل هایی برای مراقبت در منزل

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در بیشتر موارد، اقدامات شما در خانه می تواند به کاهش سرفه مزمن کمک کند.

پرهیز از عوامل حساسیت زا: اگر سرفه مزمن دارید، سعی کنید از محرک هایی که سرفه شما را بدتر می کنند، مانند عطرها یا مواد شوینده شیمیایی اجتناب کنید.

_ ترک سیگار: شایع ترین علت برونشیت مزمن سیگار کشیدن است که ریه ها را تحریک می کند و سرفه را بدتر می کند.

کاهش رفلاکس: خوردن وعده های غذایی کوچکتر و بالا بردن سر هنگام خواب می تواند از رفلاکس و سرفه ناشی از آن جلوگیری کند.

– آب سرد ننوشید: به خصوص بعد از رفتن به رختخواب باید از مصرف مایعات سرد پرهیز کرد و هنگام سرفه بهتر است از مصرف غذاهای سرخ کردنی و ترکیبات اسیدی مانند ترشیجات پرهیز کرد.

– استفاده از بخور: استفاده از بخور برای مرطوب کردن هوا و رفع مشکلات تنفسی توصیه می شود. همچنین در صورت بروز آلودگی هوا، شستشوی بینی و انجام بخور با آب ساده پس از بازگشت به منزل توصیه می شود.

دکمه بازگشت به بالا