سلامت و دانش

۸ راهکار علمی برای افزایش آی‌کیو

IQ یا ضریب هوشی معیاری است که برای اندازه گیری هوش فکری شما ایجاد می شود. اگرچه ضریب هوشی بالا تنها عامل تعیین کننده هوش نیست، اما معیار رایجی است که برای توصیف پتانسیل یک فرد در زندگی و برای تشخیص برخی ناتوانی های ذهنی استفاده می شود.

فعالیت های زیر می تواند به شما در بهبود زمینه های مختلف هوش مانند استدلال، برنامه ریزی، حل مسئله و افزایش IQ کمک کند.

1. فعالیت حافظه

فعالیت های مرتبط با حافظه نه تنها حافظه را بهبود می بخشد، بلکه می تواند مهارت های استدلال و زبان را نیز تقویت کند و منجر به افزایش ضریب هوشی شود. در واقع، بازی‌های حافظه در مطالعات تحقیقاتی برای آزمایش ارتباط حافظه با زبان و دانش اشیاء یا درک شخص از اشیاء فیزیکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

استدلال و زبان هر دو به عنوان معیارهای هوش مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی که فعالیت حافظه می تواند به رشد هوش و تا حدی به درمان زوال عقل کمک کند.

فعالیت هایی که شامل آموزش حافظه می شود عبارتند از:

پازل بزرگ

جدول کلمات متقاطع

بازی تطبیق کارت

سودوکو

2. فعالیت های کنترلی اجرایی

کنترل اجرایی توانایی کنترل فعالیت های شناختی پیچیده و عملکردهای مرتبه بالاتر، مانند تصمیم گیری، هدایت توجه، و سازماندهی و مدیریت وظایف است، شیوه هایی که ضریب هوشی را افزایش می دهد.

کنترل اجرایی بخشی از عملکرد اجرایی است که شامل مدیریت و مقررات اجرایی می شود. تحقیقات نشان می دهد که عملکرد اجرایی ارتباط نزدیکی با استدلال سیال دارد که جنبه ای از هوش انسان است.

فعالیت هایی که شامل آموزش کنترل اجرایی می شود عبارتند از:

مینیاتوری

چراغ قرمز، چراغ سبز

بازی ذهنی

3. فعالیت های استدلال فضایی بصری

استدلال دیداری فضایی شامل فرآیندهای ذهنی مرتبط با بازنمایی های فیزیکی است. به عنوان مثال، خواندن و تفسیر نقشه ها نیاز به استدلال و پردازش بصری- فضایی دارد که باعث افزایش ضریب هوشی نیز می شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که بهبود استدلال بصری فضایی منجر به نمرات آزمون هوش بالاتر می‌شود. در آن مطالعه، فعالیت حافظه و کنترل اجرایی تا حدی برای کمک به بهبود استدلال بصری فضایی شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفت.

مطالعه دیگری نشان داد که توانایی‌های استدلال دیداری و فضایی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان جوان چینی در موضوعاتی مانند ریاضیات و خواندن مرتبط است.

فعالیت هایی که شامل آموزش بصری و فضایی می شود عبارتند از:

پیچ و خم ها را شناسایی کنید

فعالیت دیدگاه

مدل های سه بعدی

منشور افتتاح شد

بازی هایی برای افزایش ضریب هوشی

بسیاری از بازی ها و فعالیت های ذکر شده در بالا را می توان به صورت آنلاین نیز انجام داد. همچنین بازی‌های IQ آنلاینی وجود دارند که شامل فعالیت‌هایی می‌شوند که بسیاری از نواحی مغز را که در بالا ذکر شد فعال می‌کنند. اگرچه این بازی‌ها و تست‌های IQ نمی‌توانند به طور دقیق ضریب هوشی افراد را اندازه‌گیری کنند، اما همچنان می‌توانند راهی عالی برای توسعه هوش شما باشند.

4. توانایی برقراری ارتباط

نظریه چارچوب رابطه ای (RFT) به شناخت انسان و رشد زبان از طریق تداعی های رابطه ای می پردازد.

نظریه چارچوب رابطه ای استدلال می کند که بلوک سازنده زبان انسان و سطوح بالاتر شناخت، تداعی است، توانایی انسان برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین چیزها، که منجر به افزایش ضریب هوشی می شود.

به عنوان مثال، درک این موضوع که کلمات “غذا” و “طعم” دو روش متفاوت برای توصیف یک چیز هستند.

تحقیقات انجام شده در سال 2016 منعکس کننده تحقیقات قبلی است که نشان می دهد استفاده از نظریه چارچوب رابطه ای به عنوان مداخله می تواند به طور قابل توجهی ضریب هوشی کودک را افزایش دهد.

همین مطالعه نشان داد که کودکان پس از مداخله با استفاده از نظریه چارچوب رابطه ای مهارت های استدلال کلامی و عددی خود را بهبود می بخشند.

فعالیت هایی که شامل آموزش رابطه ای می شوند عبارتند از:

کتاب های آموزش زبان (“این یکی…” و “این یکی…”)

مقایسه اشیاء (لیوان پر در مقابل خالی)

مقایسه ارزش (اسکن ها در مقابل سکه)

5. آلات موسیقی

برای بهره مندی از یادگیری یک ساز، لازم نیست نوازنده مشهور بعدی باشید.

یک مطالعه نشان داد که تنها 75 دقیقه درس موسیقی در هفته به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی نمرات IQ را در کودکان پیش دبستانی افزایش می دهد.

یک مطالعه جدیدتر در سال 2021 همچنین نشان داد که آموزش موسیقی دستگاهی ممکن است برخی از عملکردهای اجرایی را در کودکان 6 تا 7 ساله بهبود بخشد.

بزرگسالان نیز می توانند از آموزش موسیقی بهره ببرند و از تأثیر آن در افزایش ضریب هوشی استفاده کنند.

مطالعه دیگری همبستگی مثبتی را بین مدت زمان تمرین موسیقی در بزرگسالان و عملکرد اجرایی نشان داد.

با این حال، تنها گوش دادن به موسیقی نیز مزایای خود را دارد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که یک محیط غنی از موسیقی می تواند نمرات هوش کلامی کودکان را بهبود بخشد.

6. زبان جدید

جای تعجب نیست که یادگیری چندین زبان برای مغز انسان مفید است و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.

با این حال، سنی که در آن یک زبان جدید یاد می گیرید می تواند تعیین کند که آیا این تمرین برای افزایش هوش شما مفید است یا خیر.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که بزرگسالانی که 11 هفته آموزش زبان را گذرانده اند، نمرات هوش یا IQ خود را بهبود نمی بخشند و این فعالیت باعث افزایش ضریب هوشی آنها نمی شود.

با این حال، یک مطالعه اخیر رابطه بین یادگیری زبان اولیه و IQ را بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که یادگیری زبان از طریق مکالمه و تعامل از 18 تا 24 ماهگی برای نتایج شناختی بعدی در زندگی بسیار مفید است.

در حالی که یادگیری یک زبان جدید در هر سنی می تواند به بهبود توانایی های شناختی کلی کمک کند، پنجره مهم برای تأثیرگذاری بر نمرات IQ در دوران کودکی است.

7. مطالعه مستمر

قابل انکار نیست که کتاب ها چقدر در رشد شناختی انسان مفید هستند. در واقع، زمانی که کتاب‌ها بخشی از فعالیت پیوند والدین و فرزند می‌شوند، مزایای رشد آن‌ها بیشتر می‌شود.

در یک مطالعه اخیر، محققان به منابع معتبری دست یافتند که وقتی والدین با صدای بلند برای فرزندان خود می خوانند، کودک مهارت های زبانی و رشد شناختی بیشتری دارد که در نهایت منجر به افزایش ضریب هوشی کودکان می شود.

8. ادامه تحصیل

آموزش به هر شکلی برای رشد هوش انسان بسیار مهم است و منجر به افزایش ضریب هوشی می شود.

در مروری بر مطالعات در مورد IQ و آموزش، بیش از 600000 شرکت‌کننده برای تعیین تأثیر آموزش بر سطوح IQ مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان برای هر سال تحصیل رسمی بین یک تا پنج امتیاز IQ کسب کردند.

5858

دکمه بازگشت به بالا