از بین بردن جای وسایل سنگین از روی قالی

قرار دادن طولانی مدت وسایل سنگین روی موکت و فرش، فرو رفتگی هایی را در سطح آن به وجود می آورد. معمولا تا زمانی که دکوراسیون را تغییر نداده اید شاید متوجه این موضوع هم نشوید. پایه های مبلمان، میز ناهار خوری، بوفه و کتابخانه های بزرگ می تواند را کوبیده و فشرده کند. این فرو رفتگی ها خود به خود بر نمی گردد و سطح موکت به وضوح آثار سنگینی وسایل را نشان می دهد. تا وقتی که مبل ها را جابجا نکرده اید حتی متوجه فرو رفتگی محل پایه های مبل روی موکت، نیز نخواهید شد. سوال این است که برای از بین بردن جای مبل از روی موکت چه کارهایی باید انجام داد؟

این قسمت ها از دید پنهان هستند و معمولا موقع نظافت و جارو کردن متوجه شان می شوید. در واقع سنگینی مبلمان باعث شده تا الیاف موکت در این قسمت ها کوبیده شود. این یک مشکل رایج است که به سادگی می توان از آن جلوگیری کرد.

برای از روی موکت 5 ترفند ساده و جالب را معرفی می کنیم. لازم نیست همه این کارها را انجام دهید معمولا با یکی از این روش ها، مشکل جای مبلمان و وسایل سنگین به کلی حل می شود.

چند روز قبل شخصی از ما پرسیده بود که چگونه پرز موکت را از بین ببریم. سوال کمی عجیب بود چون شما برای پرز موکت هم هزینه پرداخت کردین اگر بدون پرز میخواستین چرا از اول اینکار رو نکردین با این حال به این شخص پیشنهاد دادیم وسیله سنگین روی موکت خودش بزاره و اما هشدار دادیم که زیبایی موکت ممکنه از بین برود.

از بین بردن جای مبل از روی موکت و فرش

از کفپوش های پرزدار به حساب می آیند. در واقع در تولید موکت ها از نخ و بافت استفاده شده است. طریقه بافت الیاف موکت به مدل های متنوعی است. نوع دستگاه در این گوناگونی تاثیر مستقیم دارد. در برخی از محصولات گره ها به صورت بریده شده و در برخی دیگر به صورت حلقه ای کار شده اند. از نظر اندازه و ارتفاع موکت نیز تفاوت هایی دیده می شود. در مقایسه با دارای الیاف کوتاه تری است. بلندی الیاف و تراکم نخ دو عامل مهم در کیفیت و شکل ظاهری موکت هستند. موکت های متراکم کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتری دارند.

قرار دادن اجسام سنگین روی موکت موجب می شود تا الیاف در محل فشار، به هم فشرده شوند و خواب پرزها بیشتر شود. در مدت زمان طولانی تر حتی الیاف تغییر شکل داده و به صورت فشرده و کوبیده در می آیند. اگر با چنین مشکلی روبرو شده باشید حتما راه های مختلفی را برای از بین بردن جای مبل از روی موکت امتحان کرده اید اگر مشکل برطرف نشده بد نیست راه های جدیدتری را تست کنید.

از بین بردن جای مبل با نعلبکی!

برای اینکه وسایل سنگین برای مشکل ایجاد نکنند راه حل ساده ای وجود دارد. وسایل مخصوص پایه های مبلمان در بازار موجود است این وسایل کوچک زیر پایه ها قرار می گیرند و فشار مبل ها را پخش می کنند به این ترتیب جای پایه مبلمان، گود نمی افتد. موقع خرید دقت کنید انواع بی کیفیت و نازک تر دوام خوبی ندارند و در زیر پایه های مبلمان سنگین خرد می شوند. این پایه های زیره میز و مبلمان معمولا اندازه کوچکی دارند و در اشکال متنوعی طراحی شده اند.

اگر این زیر پایه ای ها را تهیه نکرده اید به طور حتم جای مبلمان روی موکت، باقی مانده است. هنوز هم دیر نشده، برای از بین بردن جای مبل مبل ابتدا مبل ها را جابجا کنید و بعد زیر پایه ها یک نعلبکی قرار دهید. نعلبکی فشار ناشی از وزن مبلمان سنگین را از روی یک نقطه بر می دارد و در سطح بزرگتری فشار را پخش می کند. به این ترتیب در یک سطح مشخص، وزن کمتری را تحمل می کنند و به اصطلاح کوبیده نمی شوند.

از بین بردن جای مبل از روی موکت با ترمز فرش

ترمز قالی وسیله ای رایج برای جلوگیری از سُر خوردن فرش و موکت است. البته اگر پایه های مبلمان روی موکت باشد دیگر نیازی به ترمز فرش نیست. زیرا سنگینی مبل ها مانع از سر خوردن موکت می شود. برای اینکه موکت در اثر سنگینی مبلمان آسیب نبیند می توانید از ترمز فرش برای زیر موکت استفاده کنید. ترمز فرش را در محلی که پایه های مبل قرار دارند، نصب کنید به این ترتیب یک سطح اضافی در زیر موکت قرار می گیرد که مانع از کوبیدگی الیاف موکت می شود. برای این منظور لازم است تا ترمز فرش را به تکه های کوچک تری تقسیم کنید و دقیقا در زیر پایه های مبلمان قرار دهید.

از بین بردن جای مبل به این روش کمی وقت گیر است و نیاز به دقت دارد. در ضمن، با هر حرکت پایه های مبل امکان جابجا شدن تکه بریده شده ترمز فرش نیز وجود دارد. پیشنهاد می کنم ترمز فرش را کمی بزرگ تر از اندازه پایه های مبل در نظر بگیرید تا خیال تان راحت تر باشد. البته همیشه می توانید از یک ترمز فرش سرتاسری و یا یک تکه موکت قدیمی برای پوشش کامل زیر موکت، استفاده کنید. در این صورت حتی موقع تغییر دکوراسیون هم نگرانی بابت جابجایی مبل ها وجود ندارد و به راحتی می توانید مبلمان را در هز قسمتی از موکت قرار دهید.

یخ برای از بین بردن جای مبل روی موکت

اگر از این وسایل استفاده نکرده اید احتمالا زیر پایه ها، آسیب دیده است. برای رفع این مشکل طبق توصیه های زیر عمل کنید:

برای از بین بردن جای مبل روی موکت از یخ کمک بگیرید. برای این کار به یخ زیادی نیاز دارید. هر چقدر محل فشردگی و آسیب وسایل سنگین بیشتر باشد، یخ های بیشتری هم لازم می شود. همین قالب های یخ مکعب شکل برای حذف جای پایه های مبلمان به کارتان می آید. قالب های یخ را روی محل کوبیدگی بگذارید. سپس یخ ها را به همین صورت رها کنید تا آب شوند. حالا با کمک یک فرچه یا برس روی محل فرو رفتگی را به حالت قبل برگردانید. چند بار فرچه را روی موکت بکشید تا الیاف از فشردگی خارج شوند. شاید لازم باشد یکبار دیگر نیز همین مراحل را تکرار کنید.

یخ درمانی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن جای مبل و پایه های وسایل سنگین از روی موکت است. پس از اتمام کار اجازه دهید، رطوبت به طور طبیعی و در معرض هوا خشک شود. اگر عجله دارید از باد گرم سشوار برای برگرداندن الیاف کوبیده شده، استفاده کنید. سشوار همانطور که به موها حجم می دهد می تواند الیاف موکت را نیز به وضوح، حجم دهد. باد سشوار را مستقیم روی محل خیسی و رطوبت بگیرد. برای سهولت از دندانه های چنگال استفاده کنید تا نخ های خوابیده به همراه باد سشوار، صاف و منظم تر بشوند.

از بین بردن جای مبل با بخار داغ

اگر یخ در دسترس نداشتید از بخار آب استفاده کنید. بخارشوی خانگی برای این کار عالی است. تنها کار روشن کردن دستگاه بخار شوی است. بقیه کارها با نظافت روتین موکت تفاوتی ندارد. نازل دستگاه را روی محل فرو رفتگی و جای پایه مبلمان گذاشته و چند بار نازل را به جلو و عقب بکشید. خیلی زود الیاف خوابیده و کوبیده شده به حالت اولیه در آمده و کاملا صاف می ایستند. به خصوص در مورد استفاده از بخار معجزه می کند.

البته موکت هایی با پرزهای خیلی بلند در ادارات کاربردی ندارند. این موکت های زیبا و شیک مخصوص و بین مبلمان هستند. حتی الامکان سعی کنید پایه مبل ها روی موکت های پرز بلند قرار نگیرد تا زیبایی الیاف بلند موکت، حفظ شود. در صورت قرار دادن ولازم سنگین روی موکت حتما به صورت دوره ای محل مبلمان و وسایل را جابجا کنید تا پایه ها گودی های عمیق ایجاد نکنند.

اگر دستگاه بخار شو در اختیار ندارید از حوله مرطوب برای از بین بردن جای مبل و اثار فرر رفتگی در الیاف موکت استفاده کنید. حوله را در آب داغ قرار داده و سپس آب اضافی را بگیرید. در حالی که حوله هنوز داغ است آن را روی محل فشرده شده و گودی قرار داده و یک دقیقه صبر کنید. سپس حوله را روی الیاف بکشید تا پرزها بلند شوند.

اتو بخار برای برطرف کردن محل گودی پایه های مبلمان

اتو بخار کار همان بخارشو را انجام می دهد ولی در استفاده از اتو کمی احتیاط کنید. از نخ پروپیلن یا پلی اتیلن یا الیاف نایلونی ساخته شده است. این الیاف در برابر اتوی داغ به شدت آسیب می بینند. به طور کلی هرگز نباید اتو را روی موکت قرار دهید زیرا موکت دچار سوختگی می شود. برای از بین بردن جای مبل از روی موکت می توانید با احتیاط از اتو استفاده کنید.

برای از بین بردن جای مبل اتو بخار را روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس یک حوله یا دستمال ضخیم تهیه کنید. حوله را روی محلی که با پایه های مبلمان اسیب دیده، قرار دهید. اکنون دکمه بخار را چند مرتبه روی حوله فشار دهید و اتو را روی حوله بکشید. در حیت اتو کردن نیز از بخار استفاده کنید. با برداشتن حوله می توانید محل گودی را بررسی کنید. با کمک انگشتان کمی پرزهای موکت را حرکت دهید. در صورتی که لازم است چند بار این عمل را انجام دهید تا زمانی که الیاف موکت مثل روز اول صاف شود کار را ادامه دهید.

معمولا این مشکل در بیشتر دیده می شود زیرا موکت رولی به صورت سراسری در کف ساختمان نصب می شود. البته موکت های رول دارای پرزهای خیلی بلند نیستند و جای مبلمان و وسایل سنگین را کمتر نشان می دهند.

آیا تا کنون با مشکل جای پایه مبل ها روی موکت مواجه شده اید؟ برای از بین بردن جای مبل چه راهی را به کار برده اید؟

دکمه بازگشت به بالا