سئو سایت های چند زبانه در تهران
آموزش سئو سایت چند زبانه
شاید برای تان جالب باشد بدانید در همین یکی دو سال اخیر و به دلیل افزایش شدید قیمت دلار، کسب و کارهای ایرانی زیادی به سمت چند زبانه کردن وب سایت شان برای کسب درآمد از بازارهای دلاری و ارزی دیگر کشورها روی آورده اند. در این بین خیلی از مدیران این کسب و کارها، با نحوه سئو سایت چند زبانه آشنایی ندارند. سئو در تهران برای کسبوکارهای محلی و بینالمللی یک ابزار بسیار حیاتی است . همین موضوع باعث شد تصمیم به نوشتن یک مقاله کامل برای آموزش سئو سایت های دو زبانه و چند زبانه بنویسم. این مقاله از 5 قدم اصلی و پاسخ به چند سوال رایج تشکیل شده. با من همراه باشید: نگران نباشید! قرار نیست برای سئو کردن سایت تان به کمک این تگ برنامه نویسی یاد بگیرید! پس با من همراه باشید.
- در درجه اول به گوگل میگوید که زبان این صفحه، چه زبانی است،
- در درجه دوم، به گوگل میفهماند این صفحه برای مخاطبان چه کشوری است،
- و در درجه سوم، به گوگل میگوید که این صفحه، مشابه کدام صفحه سایت با زبان دیگر است.
حالا بگذارید یک مثال بزنم تا بهتر متوجه شوید. نمیدانم با این موضوع آشنایی دارید یا نه، اما عمل کردن دماغ در تهران، یکی از کلمات پرجستجو در کل جهان است! چون شهروندان کشورهای خارجی به دلیل به صرفه بودن هزینه ها در ایران، علاقه زیادی به انجام این عمل در تهران دارند. حالا مثال را با همین موضوع پیش میبریم: فرض کنید شما دوست دارید روی کلمه عمل دماغ در تهران، در 4 زبان زنده دنیا صفحه داشته و سئو شوید: پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به را نیز حتما مطالعه نمایید.
بخشی از فرآیند سئو کردن هر صفحه از سایت چند زبانه، این است که به گوگل بفهمانید صفحات مشابه این صفحه در زبان های دیگر کدام هستند. این یعنی باید به گوگل بگویید صفحه عمل دماغ که در زبان انگلیسی نوشته شده، 3 صفحه مشابه دیگر با زبان های فارسی، عربی و اسپانیایی هم دارد و آنها دقیقا کدام صفحات هستند. چطور؟ پیشنهاد می کنیم مقاله را نیز حتما مطالعه نمایید. حالا بعد از این تعریف، چطور تگ اچرف لنگ را بسازیم؟ در ادامه با نحوه ساخت آن بدون نیاز به کدنویسی آشنا میشوید: سایت sistrix انتخاب سرور در سئو سایت چند زبانه تا اینجا صرفا با قدم اول و البته مهم ترین قدم در سئو سایت های چند زبانه یا دو زبانه اشنا شدیم. حالا به سراغ قدم بعدی، یعنی انتخاب سرور برویم:
ببینید در گذشته مکان سرور سایت تاثیر نسبتا زیادی در سئو آن داشت. چرا؟ چون هرچه سرور و هاست سایت شما به کاربران خودتان نزدیک تر باشد، آنها راحت تر و با سرعت بیشتری وارد سایت میشوند. اما امروز با توجه به سیستم های CDN این مشکل حل شده و دیگر مثل قبل مکان سرور روی سئو سایت شما تاثیر ندارد. سیستمی است که اطلاعات هاست وب سایت شما را روی چندین سرور مختلف در سراسر جهان ذخیره میکند. به این ترتیب، زمانی که یک کاربر بخواهد از آمریکا وارد سایت شما شود، به نزدیک ترین سرور که اطلاعات هاست شما را دارد وصل میشود. همینطور کاربری که بخواهد از ایران وارد سایت شما شود، با کمترین زمان به سرور نزدیک به خودش متصل شده و وارد سایت تان میشود.
با توجه به این، دیگر خیلی مهم نیست که سرور سایت شما کجا باشد اما برای سئو سایت های چند زبانه بهتر است از CDN استفاده کنید. برای خرید این سرویس، به پشتیبان سایت خودتان پیام بدهید. مورد بعدی که در مورد سئو سایت های چند زبانه برای خیلی ها مبهم است، موضوع پسوند دامنه هاست. اینکه چه پسوند دامنه ای برای سئو کردن این سایت ها بهتر است؟ IR؟ COM؟ یا… . ببینید برای خرید دامنه، باید به 2 چیز دقت کنید. اول از همه اینکه پسوندی که میخرید، اعتبار بالایی داشته باشد. با توجه به اینکه یک سری پسوند دامنه بسیار ارزان وجود دارد و اغلب برای سایت های بی ارزش خریداری میشوند، بهتر است به سراغ آنها نروید. چون مخاطبان به آنها اعتماد ندارند و شما را با سایت های کلاهبردار اشتباه میگیرند.
موضوع دوم، بحث مخاطبان هدف است. به شخصه اگر بخواهم یک سایت دو یا چند زبانه را سئو کنم، ترجیح میدهم از پسوندی برایش استفاده کنم که برای همه مخاطبان هدفم آشنا باشد. مثلا شاید پسوند IR برای مخاطبان انگلیسی زبان و عرب زبان خیلی آشنا نباشد. اما یک پسوند عمومی مثل COM برای اغلب آنها آشناست. در ادامه لیست پسوندهای عمومی و معروف موجود در سطح وب را برای شما مینویسم: بگذارید کمی بیشتر در مورد ساب فولدر و ساب دامین حرف بزنم. به آدرس پایین دقت کنید: صفحه seo که بالا آدرسش را مشاهده میکنید، در یک ساب دامین قرار گرفته. حالا آدرس پایین را ببینید: صفحه seo که بالا آدرسش را مشاهده میکنید، روی یک ساب فولدر است.
خیلی ها در مورد این سوال میکنند که در سایت های چند زبانه بهتر است محتوای زبان دیگر سایت روی ساب فولدر قرار بگیرد یا ساب دامین؟ اگر چند سال قبل میپرسیدید کدام بهتر است، گزینه دوم را پیشنهاد میکردم اما امروز، گزینه سوم انتخاب بهتری است. چون تولید محتوا روی ساب فولدرها راحت تر است و قدرت سئو آنها هم راحت تر به سایت منتقل میشود. یکی از اشتباهات رایجی که سئوکارهای تازه کار در سئو سایت های چند زبانه مرتکب میشوند، ترجمه سریع محتوا به زبان های دیگر است. این یعنی سئوکار به جای اینکه برای هر زبان و کشور یک محتوا روی هر کلمه داشته باشد، محتوای زبان فارسی را به کمک ابزاری مثل ترجمه گر گوگل، ترجمه کرده و عینا در صفحه های دیگر قرار میدهد.
اول از همه؛ گوگل به راحتی میتواند این موضوع را متوجه شود که شما به جای تولید محتوای ارزشمند، صرفا محتوا را به راحت ترین شکل ممکن ترجمه کرده اید. این موضوع ممکن است باعث کاهش رتبه صفحات شما شود. دوم اینکه ترجمه گرها و علی الخصوص ترجمه گر گوگل توانایی پایینی در ترجمه دقیق به زبان های دیگر دارند. به این ترتیب زمانی که محتواها را به این شکل ترجمه میکنید، محتوایی در اختیار کاربر قرار میدهید که اصلا توانایی درک آن را ندارد و با ترک کردن صفحه شما، باعث افزایش نرخ پرش و رتبه آن میشود. بنابراین برای سئو سایت چند زبانه، بهترین انتخاب، تولید محتوای واقعا مفید روی هر کلمه است.
نکته مهمی که به نظرم باید قبل از رفتن به سراغ مطلب بعدی، در مورد تولید محتوای سایت های چند زبانه به شما توضیح بدهم، نقش کیفیت محتواست. متاسفانه خیلی ها که قصد فعالیت در یک بازار جهانی را دارند، بعد از طراحی یک سایت چند زبانه، تصور میکنند قرار است صرفا چند محتوا را به راحتی و با کمترین هزینه ترجمه کرده و درون سایت خودشان قرار بدهند و سئو شوند! اما باید دقت کنید: همینطور که در وب فارسی بر سر محتوا رقابت شدیدی برقرار است، در دیگر کشورها و زبان ها هم بر سر تولید یک محتوای باکیفیت و رسیدن به صفحه اول گوگل رقابت وجود دارد.
با توجه به این، زمانی که محتوای شما واقعا کاربرمحور نباشد، حتی در صورتی که به صفحه اول برسید هم کاربران با مشاهده محتوای بی کیفیت شما، سریعا از سایت خارج شده و با کاهش زمان ماندگاری و افزایش نرخ پرش، با کاهش رتبه مواجه میشوید. سوال: میتوانیم متن ترجمه شده یک صفحه را درون خودش استفاده کنیم؟ مشکل این است که در این حالت، مخاطبان نمیتوانند به راحتی محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنند. مثلا اگر یک کاربر فارسی زبان به مقاله شما سر بزند که ابتدای آن به زبان انگلیسی نوشته شده، سریعا صفحه را ترک میکند. به همین دلیل است که گوگل اجازه نمیدهد این صفحه ها سئو شوند. پس پیشنهاد میکنم بیخیال این راهکار شوید.
یعنی صفحه هایی که به زبان دیگر نوشته شده بودند را به صفحه محتوای اصلی با تگ کنونیکال وصل میکردند. با توجه به اینکه تگ کنونیکال اعتبار و قدرت صفحه های کنونیکال شده را به صفحه مقصد منتقل میکند، به هیچ عنوان پیشنهاد به استفاده از این تگ ها نمیکنم. چرا؟ چون در چنین شرایطی صفحاتی که با دیگر زبان ها نوشته شده اند، سئو نمیشوند. ببینید هیچ کس منکر این نیست که با پرداخت پول زیاد و صرف زمان، میتوانید با کدنویسی اختصاصی، یک سایت حرفه ای داشته باشید. فرقی هم ندارد که بخواهید یک سایت چند زبانه بزنید یا یک سایت فروشگاهی عادی. اما اگر بخواهم صحبت از هزینه و زمان متعارف و معمول بکنم، مطمئنا برای طراحی یک سایت دو زبانه، وردپرس بهترین انتخابی است که دارید.
چرا؟ چون وردپرس به راحتی قابل یادگیری است، هزینه کمی برای راه اندازی یک سایت به کمکش نیاز دارید و همینطور افزونه ها و پلاگین های زیادی دارد که میتواند به شما در راه اندازی یک سایت چند زبانه و سئو کردن آن کمک کند. در حال حاضر، بهترین افزونه برای راه اندازی یک سایت وردپرسی چند زبانه، افزونه است. این افزونه به شما کمک میکند با کمترین زحمت ممکن، یک سایت چند زبانه ساخته و به راحتی محتواهای ترجمه شده را بارگذاری کنید. برای استفاده از این افزونه، باید یا نسخه اصلی اش را از سایت آن خریداری کرده و سالانه هزینه اش را بپردازید. یا اینکه به سراغ مارکت های فروشنده افزونه فارسی بروید و این پلاگین را از آنها بخرید.
یکی از سوالات رایجی که در جلسات مشاوره سئو یا بخش پرسش و پاسخ سایت از من پرسیده میشود، این است که آیا چند زبانه کردن سایت روی سئو آن تاثیر مثبت دارد؟ در جواب باید بگویم: صرفا اینکه یک افزونه روی وب سایت تان نصب کنید تا سایت قابلیت چند زبانه شدن را داشته باشد، باعث بهبود سئو آن نمیشود. اما اینکه بتوانید در زبان های دیگر هم محتوای خوبی روی سایت تان تولید کنید و در کلمات کلیدی مختلف رتبه بگیرید، به سئو شدن سایت تان کمک میکند. دقیقا مثل حالت عادی: زمانی که چند صفحه و محتوای سئو شده در صفحات اول گوگل داشته باشید، اینها به سئو شدن بقیه صفحات سایت تان هم کمک میکنند.
در مورد سئو سایت دو زبانه هم همینطور است. وقتی چند صفحه از سایت شما در یک زبان سئو شده باشد، صفحات تان در زبان های دیگر هم راحت تر سئو میشوند. خب، بالاخره به انتهای مقاله آموزش سئو سایت چند زبانه رسیدیم. در این مقاله سعی کردم به جامع ترین و در عین حال ساده ترین شکل ممکن، به شما توضیح بدهم که جزئیات و قدم های مهم برای سئو کردن سایت های دو زبانه و چند زبانه به چه شکلی است. برخی سوالات متداول آیا چند زبانه کردن سایت به سئو آن کمک میکند؟ صرفا اینکه یک افزونه روی وب سایت تان نصب کنید تا سایت قابلیت چند زبانه شدن را داشته باشد، باعث بهبود سئو آن نمیشود.