توافق تهران و سئول برای ادامه رایزنی‌ها

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی به سفر دو نمایندگی دیپلماتیک کره جنوبی به تهران پس از توقیف ایران توسط نفتکش کره ای در خلیج فارس به دلیل عدم رعایت پروتکل های زیست محیطی اشاره شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش (سپاه) در تاریخ 6 ژانویه در بیانیه ای اعلام کرد که کشتی کره جنوبی ، هانکوک چیمی ، حامل 7200 تن مواد شیمیایی نفتی بر خلاف پروتکل های زیست محیطی در خلیج فارس توقیف شده است. سفارت کره جنوبی در تهران دو روز بعد سلامتی 20 ملوان را تأیید کرد.

پس از توقیف کشتی ، دو هیئت دیپلماتیک کره جنوبی ، از جمله یک هیئت به رهبری مدیر وزارت امور خارجه آفریقا و خاورمیانه کو کیونگ سوک در روز پنجشنبه ، و یک هیئت به سرپرستی معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی چوی جونگ کان. وی روز یکشنبه به تهران اعزام شد ، اما طبق گزارش رسانه های کره ، دو هیئت با دست خالی تهران را ترک کردند.

گزارش یونهاپ افزود: گمانه زنی در مورد توقیف این کشتی ممکن است به دلیل نارضایتی ایران از آنچه کره ناموفق بودن اجازه دسترسی تهران به دارایی های مسدود شده به ارزش 7 میلیارد دلار در بانک های کره جنوبی خوانده است باشد. .

در مورد دارایی های منجمد شده توسط ایران ، وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که چوی از تهران خواسته است تا در یافتن راه صحیح استفاده از دارایی ها همکاری کند ، با توجه به این واقعیت که سیستم های مالی کره و ایالات متحده به هم پیوند دارند. رایزنی با واشنگتن در این مورد اجتناب ناپذیر است.

در این سفر ، چوی یکسری جلسات را با مقامات ارشد ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران برگزار کرد.

او همچنین با شریک زندگی خود ، عباس عراقچی صحبت کرد. عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ایران ؛ مجتبی ذوالنور ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران و محمود حکمت نیا ، معاون وزیر دادگستری ، دیگر مقاماتی بودند که چوی در تهران ملاقات کرد.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا