نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌های دولتی در بحران‌ها

نتایج نشان می دهد که بیمارستانهای دولتی ایران ، علیرغم تلاشهای مستمر در سالهای اخیر ، هنوز دارای نقاط ضعفی هستند که به دلیل تهدیدهای خارجی ، در مدیریت موثر بحران ، این بیمارستانها از یک راه نسبتاً دشوار و پیچیده برخوردار هستند.

به گزارش دکترنامه ، ایران از نظر اندازه ، موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی یکی از 10 کشور مرفه در جهان است. بلایا ، چه طبیعی ، مانند زمین لرزه ، سیل ، سونامی ، طوفان ، آتشفشان ، رانش زمین یا انسان ساخت ، مانند جنگ دشمن ، سقوط هواپیما ، از خطوط قطار ، حوادث جاده ای ، آتش سوزی و انفجار ، عملکرد طبیعی انسان ها و اخلال و نابودی منابع انسانی و مالی.

بیمارستان ها در مدیریت موثر بحران و بلایا ممکن است با نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهایی روبرو شوند تا شناسایی و مداخله مناسب بتواند نقش بسزایی در پویایی برنامه مربوطه داشته باشد. محققان در یک مطالعه برای شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و همچنین فرصت ها و تهدیدهای مدیریت بحران و بلایا ، دیدگاه های اعضای کمیته مدیریت بحران و بلایای بیمارستان های دولتی ایران را بررسی کرده اند.

این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در تابستان و پاییز سال 1397 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه یک بیمارستان عمومی ایران بود. براساس مدیریت زمین ، 2 استان اول در هر 10 کلان شهر به طور تصادفی و یک دانشگاه انتخاب شد / دانشكده علوم پزشكي در هر استان انتخاب شد. در استانهای دارای بیش از یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی ، فقط یک دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی به طور تصادفی انتخاب می شود.

بنابراین ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و سمنان از منطقه 1 ، تبریز و اردبیل از منطقه 2 ، کرمانشاه و همدان از منطقه 3 ، اهواز و لرستان از منطقه 4 ، بوشهر و یاسوج از منطقه 5 ، زنجان و اراک هستند. از منطقه 5 ، از منطقه 6 ، اصفهان یزد از منطقه 7 ، زاهدان و جیرفت از منطقه 8 ، مشهد و اسفراین از منطقه 9 و تهران و شهید بهشتی از منطقه 10 انتخاب شدند. پس از انتخاب و اجرا ، تهران و دانشگاه علوم پزشکی زنجان علوم به دلیل عدم آمادگی از مطالعه حذف شدند و 18 دانشگاه در این مطالعه وارد شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه ، پرسشنامه محقق ساخته بود.

“در این مطالعه ، از 20 دانشگاه منتخب ، با مشارکت 18 دانشگاه ، 410 عضو کمیته مدیریت بحران بیمارستان و فاجعه در این مطالعه شرکت کردند ، اما 63 نفر به دلیل عدم وجود نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها وجود نداشت و تهدیدها و راه حل ها ، آنها از مطالعه حذف شدند. “بنابراین یافته ها با 347 نفر توصیف و تحلیل شد.”

نویسنده این مقاله گفت: “نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیمارستان مورد تحقیق به منظور توسعه زیرساخت ها برای مدیریت بحران و حوادث علاوه بر داشتن نقاط قوت بسیار ، از فرصت های بسیاری برخوردار است و همچنین با نقاط ضعف بسیاری روبرو است و با تهدیدهای زیادی روبرو است. “چارچوب توسعه برنامه نیاز به اصلاحات و اقدام ملی یا محلی دارد.”

این مطالعه در مورد نقاط قوت مدیریت بحران و بلایا نشان می دهد که حضور منابع انسانی ماهر به عنوان بیشترین بحث مورد بحث بیش از 16٪ از توان را به خود اختصاص داده است. یافته های فوق با توسعه آموزش عالی در دهه های اخیر در ایران تأیید می شود ، جایی که بسیاری از منابع انسانی موفق به کسب آموزش عالی در مقطع کارشناسی و بالاتر شده اند.

در این مطالعه ، ناکافی بودن زیرساخت های ساختار بیمارستان و فضای نامناسب فیزیکی مراکز بهداشتی حدود یک چهارم نقاط ضعف را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مطالعه ، به دلیل وابستگی حدود 75٪ نیازهای بهداشت عمومی به مشارکت سایر بخشهای خارج از بهداشت ، امکان توسعه همکاری و هماهنگی با سایر ارگانها و سازمانها و جلب حمایت آنها بیشترین فرصت در نظر گرفته شده است. سازمان مراقبت این امر می تواند انتظارات زیادی را در بین مدیران و کارکنان بیمارستانها برای برنامه ریزی و اقدام در جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای فوق برنامه ایجاد کند.

این مطالعه بیشترین تهدید را برای موقعیت نامناسب جغرافیایی بیمارستان (مرکز شهر ، مناطق پرتردد ، طغیان و مسیرهای رودخانه ، فضای محدود فضای باز ، نزدیکی به مراکز سیاسی ، اقتصادی و نظامی) ایجاد می کند ، که در سایر مطالعات مورد بحث قرار گرفته است. است.

به طور کلی ، نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیمارستان های دولتی ایران ، علی رغم تلاش های مستمر در سال های اخیر ، هنوز دارای نقاط ضعفی هستند که به دلیل تهدیدهای خارجی ، یک مسیر نسبتاً دشوار و پیچیده در مدیریت موثر بحران دارند.

این تحقیق توسط پیرحسین کولیوند ، محمد اسماعیل مطلق ، حسن اشرفیان امیری ، سید فرزاد جلالی ، هما یوسفی خوشسبقه ، سید داوود نصرالله پور شیروانی ، نفیسه بیگم میرکوتولی و مصطفی جوانیان انجام شده و مقاله حاصل در چاپ سوم از بیست و سه جلد است. حکیم منتشر شده منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا