ساخت باتری با استفاده از ماسک!

به گزارش شفاف و به نقل از نیواطلس، تجهیزات حفاظت فردی یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ما در برابر ویروس SARS-Cow-2 است، اما متأسفانه برای ایجاد حداکثر محافظت، باید یکبار مصرف استفاده شود و این باعث تولید مقدار زیادی زباله می‌شود. مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد نشان داد که در روزهای اولیه شیوع همه‌گیری، هر ماه 129 میلیارد ماسک استفاده می‌شد. این ماسک‌ها در نهایت در محل‌های دفن زباله، اقیانوس‌ها و سایر محیط‌ها ظاهر می‌شوند یا می‌سوزند و گازهای سمی تولید می‌کنند، بنابراین دانشمندان در حال یافتن راه‌هایی برای بازیافت ماسک‌ها و تبدیل آن‌ها به اقلام کارآمد مانند مصالح راه‌سازی هستند. برای ساخت باتری های مناسب استفاده می شود.

محققان ابتدا این ماسک ها را با استفاده از امواج فراصوت ضد عفونی کردند و سپس آنها را در جوهر گرافن فرو کردند. در مرحله بعد، ماسک فشرده شده و تا دمای 140 درجه سانتی گراد گرم می شود و به ساختار گلوله ای شکل رسانا تبدیل می شود که می تواند به عنوان الکترود در باتری ها استفاده شود. این گلوله ها توسط یک لایه عایق جدا می شوند که آن نیز از ماسک ساخته شده است. همه آنها در محلول الکترولیت قرار گرفتند و در نهایت یک لایه محافظ ساخته شده از سایر زباله های پزشکی روی آنها قرار گرفت.

این باتری به طور قابل توجهی کارآمدتر است و محققان ادعا می کنند که به چگالی انرژی 99.7 وات بر کیلوگرم دست یافته اند.

این نزدیک به چگالی انرژی باتری های لیتیوم یون معمولی است که چگالی انرژی بین 100 تا 265 وات بر کیلوگرم دارند.

محققان موفق شدند باتری را با افزودن نانوذرات پروسکایت کلسیم-کبالت به الکترودها بهبود بخشند.

این میزان چگالی انرژی باتری را بیش از دو برابر می کند و به 208 وات بر کیلوگرم می رساند. بهترین نسخه های باتری 82 درصد ظرفیت خود را پس از 1500 چرخه حفظ می کنند و بیش از 0.54 ولت را برای بیش از 10 ساعت تامین می کنند.

تیم سازنده می گوید که این باتری مزایای دیگری نیز دارد. استفاده از زباله به این معنی است که ارزان است و همچنین می توان آن را با قطر کوچک، انعطاف پذیر و در صورت نیاز یکبار مصرف ساخت.

دکمه بازگشت به بالا