عطوان: کشتن القرشی یادآور سناریوی البغدادی و بن لادن است

روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده و سردبیر سرشناس عرب نوشت: تروریست داعش کشته شد که سوالات زیادی را به دنبال دارد و دلیل این سوالات ابهام است. . جراحی، شک در مورد نتیجه و هدف فعلی عمل.

در این تحلیل آمده است: «به طور خلاصه و قبل از پرداختن به جزئیات، می‌توان گفت که این عملیات با هدف ایجاد بهانه‌ای برای حضور نیروهای آمریکایی در شمال و شرق سوریه و تقویت هژمونی در مناطق حاصلخیز نفت و گاز است. شرق سوریه.” رود فرات و تقویت نیروهای جدایی طلب کرد. کردها اکنون این مناطق را تحت کنترل دارند و حسکه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده اند.

نویسندگان بیان می‌کنند: جدا از پرسش‌های فراوانی که می‌توان درباره این عملیات آمریکا در شمال ادلب و ابهام آن پرسید، چند نکته کلیدی در این زمینه وجود دارد. اولا، هیچ مدرک مادی ملموسی وجود ندارد که ثابت کند نیروهای آمریکایی رهبر جدید داعش را کشته اند، زیرا هیچ تصویر شخصی وجود ندارد و او از زمان روی کار آمدن در اکتبر 2019 در انظار عمومی ظاهر نشده است.

موضوع دوم این است که در بیانیه اخیر پنتاگون آمده است که ابوابراهیم القرشی خود را منفجر کرده و 13 نفر از جمله چهار زن و چهار کودک را کشته است.

موضوع سوم این است که با این بیانیه، آمریکا مسئولیتی در قبال کشته شدن القرشی و زنان و کودکان همراه او ندارد و هیچ مدرکی مبنی بر همراهی رهبر جدید داعش در کنار قربانیان ارائه نمی کند. سناریوی ترور ابوبکر الداعش بغدادی و بن لادن رهبر اسامه القاعده می گویند تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر کشته شدن آنها منتشر نشده است.

موضوع چهارم، «زمان بندی» این عملیات تهاجمی نامشخص است که تنها چند روز پس از یورش عناصر داعش به زندان الحسکه انجام شد که بیش از 10 روز به طول انجامید، حمله ای که نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را تضعیف و شکست داد. حفاظت از زندان؛ زندانی که خطرناک ترین عناصر داعش در آن نگهداری می شوند و هدف از این عملیات شاید بالا بردن روحیه نیروهای امنیتی باشد. نیروهای ایالات متحده صدها میلیون دلار برای آموزش و تسلیحات هزینه کرده اند.

پنجم، با نادیده گرفتن صحت اطلاعات مندرج در بیانیه های آمریکا در مورد این عملیات و جزئیات و تلفات آن، موضوع بحرانی اکنون بازگشت یک داعش قوی و از سرگیری عملیات در عراق و شمال و شرق سوریه و همچنین سوریه است. -مرزهای عراق و افزایش اتمی این گروه تروریستی در سه سال گذشته سکوت کرده است.

اخیراً داعش حمله وحشیانه ای به زندان الحسکه انجام داد و این عملیات 10 روز به طول انجامید و گفته می شود که این عملیات تا امروز ادامه دارد و گروه داعش بخشی از این زندان را تحت کنترل خود در آورده است. وی گفت: در این عملیات 500 نفر از هر دو طرف کشته شدند. این عملیات می تواند سکویی باشد برای داعش برای اعلام بازگشت کامل خود به میدان، همانطور که ابوبکر البغدادی تصمیم گرفت تا تشکیل دولت اسلامی را اعلام کند. مسجد بزرگ نوری در موصل حمله به سوریه و سربازانش، 200 شیخ و بزرگ قبایل را به قتل رساندند.

در پایان این تحلیل آمده است: ترور ابوابراهیم الهاشمی القرشی توسط آمریکا و رئیس جمهور آن جو بایدن در صورت صحت، باز هم تاثیر مثبتی بر گروه داعش نخواهد داشت، اما اثر معکوس خواهد داشت. درام‌های آمریکایی فصل‌های خود را ادامه می‌دهند و متأسفانه تعداد کمی از مردم این درام را باور می‌کنند. اما نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در سوریه، عراق و سایر مناطق منطقه دوام چندانی نخواهند داشت و سرنوشت آنها یک خروج ننگین و تحقیرآمیز است، همانطور که چند ماه پیش در افغانستان و در اواخر سال 2013 در عراق اتفاق افتاد.

311311

دکمه بازگشت به بالا