طولانی‌ترین مورد ابتلا به کروناویروس حاد در یک بیمار ۵۰ ساله مشاهده شد

به گزارش شفاف و به نقل از نیوز مدیکال نت، محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (UW-Madison) مواردی از سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) را به مدت 16 ماه در افراد دارای نقص ایمنی مشاهده کردند.

پس از درمان ناموفق با آنتی بادی مونوکلونال به نام باملانیویماب، مشخص شد که این فرد دارای یک سویه از ویروس کرونا است که دارای یک جهش منحصر به فرد و ناشناخته به نام E4484T است. این سویه ویروسی به bamlanivimab بسیار مقاوم است اما به سه آنتی بادی مونوکلونال دیگر حساس است.

باقیمانده E484T در “دامنه اتصال گیرنده” (RBD) قرار دارد، که حدود 90٪ از آنتی بادی های خنثی کننده، عمدتاً گروه دوم را هدف قرار می دهد. تحقیقات جهش های E484T را در گونه های مخرب ویروس کرونا، از جمله زیر واحدهای بتا، گاما، و آمیکرون B.1.617.1 و P.2 شناسایی کرده است که همه آنها در سال 2020 منتشر شدند.

گسترش گسترده این جهش، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را بر آن داشت تا استفاده اضطراری از باملانیویماب را در سال 2021 کنار بگذارد. مطالعات به طور گسترده جهش E484T را مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که حساسیت باملانیویماب را کاهش می دهد.

سیستم ایمنی میزبان معمولاً طی 15 تا 25 روز عفونت کروناویروس را از بین می برد. با این حال، این عفونت ها اغلب در افراد دارای نقص ایمنی طولانی مدت هستند. قابل ذکر است که در صورت آلودگی طولانی مدت ویروس کرونا، ویروس با میزبان سازگار می شود و مقاومت قابل توجهی ایجاد می کند و توانایی فرار از مصونیت را ایجاد می کند.

وضعیت بالینی بیمار

محققان در این پروژه یک بیمار نقص ایمنی را توصیف کرده اند که در دهه 50 زندگی خود است و اولین بار در بهار 2020 به ویروس کرونا مبتلا شد. حدود چهار ماه پس از تشخیص، بیمار در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد و دو دوره بهبود، پلاسما درمانی دریافت کرد. و استروئیدها . . با این حال، آزمایش “واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس” (RT-PCR) او مثبت بود.

بیمار حدود 6 ماه پس از تشخیص اولیه 700 میلی گرم بالامیویماب وریدی دریافت کرد. یک ماه بعد، بیمار علائم بدتر از جمله دشواری تنفس و تب را گزارش کرد. سی تی اسکن قفسه سینه نیز لگن را نشان می دهد. در همان زمان، مجدداً آزمایش کووید-19 بیمار مثبت شد.

علیرغم دریافت بهترین مراقبت، آزمایش بیمار تا 16 ماه پس از تشخیص مثبت است. بیمار به مدت پنج روز رامسویر و پلاسما دریافت کرد. علاوه بر این، «آستانه چرخه» (Ct) او در بیشتر آزمایش‌های PCR زیر 27 باقی ماند که نشان‌دهنده تکثیر فعال ویروس کرونا و بار ویروسی بالا است.

مشخص نیست که آیا بیمار علائم دائمی عفونت کروناویروس را ایجاد کرده و به دلیل حضور مداوم ویروس در دستگاه تنفسی پس از کووید-19 دچار آسیب ریه شده است یا خیر.

از نمونه‌های گرفته شده حدود چهار ماه پس از تشخیص، 24 جهش در ویروس بیمار شناسایی شد که با سویه اصلی کروناویروس متفاوت بود. یک جهش به نام Envelope T30I معمولاً در افراد دارای نقص ایمنی یافت می شود. با این حال، جهش تقریباً پنج ماه پس از تشخیص ناپدید شد. تعداد جهش ها به تدریج به 40 افزایش یافت.

یکی از جهش ها تا هشت ماه پس از تشخیص باقی ماند. با این حال، پس از دریافت باملانیویماب، ویروس کرونا بیش از سه ماه از توالی خود خارج شد. هنگامی که ویروس دوباره توزیع شد، محققان یک ویروس عفونی منتقل شده از آزمایشگاه را که از سواب گرفته شده بود کشت و 37 جهش را مشاهده کردند که 11 مورد آن نسبت به دوره قبل افزایش یافته بود.

سویه E484T برای بیماری مورد مطالعه در این مطالعه منحصر به فرد است و بیشتر منتقل نمی شود. مقامات بهداشت عمومی این مرد را نزدیک به 16 ماه در خانه قرنطینه کردند و موفق شدند از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

این مطالعه اولین مورد عفونت با جهش E4484T را توصیف می‌کند و نقش بالقوه افراد دارای نقص ایمنی را در فراهم کردن محیطی مناسب برای تولید و انتشار یک سویه کروناویروس جدید برجسته می‌کند.

در واقع، E484T در سایر نمونه‌ها تا فوریه 2022 ثبت نشده بود. بنابراین، این مطالعه نیاز به سنجش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس، تعیین توالی ژنوم کرونا و درمان پیشگیرانه برای عفونت طولانی‌مدت ویروس کرونا که در افراد دچار نقص ایمنی رخ می‌دهد را برجسته می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا