تحریم های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت با اعتراض به تحریم های آمریکا علیه کشورها گفت: تحریم های یکجانبه بانکی و مالی آمریکا آسیب های زیادی را در حوزه سلامت جهانی به همراه داشته است.

به گزارش دکترنامه، دکتر بهرام عین اللهی در ادامه سخنان خود در مجمع جهانی که در ژنو برگزار شد، افزود: سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان بین المللی تخصصی متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی و تحت تأثیر سیاست قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت باید به نقش تسهیل کننده در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی و خوداتکایی منطقه ای در این زمینه ادامه دهد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی تصمیم به تولید واکسن در داخل گرفت که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید 19 قرار گرفت و دسترسی به واکسن و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا باعث افزایش اثرات کووید-19 شد. 19.” تصمیم بگیرید که این تصمیم استراتژیک دسترسی عادلانه به واکسن ها را فراهم می کند و آمادگی و پاسخ به شرایط اضطراری فعلی و آینده را افزایش می دهد.

به گزارش وب دا، متن کامل دکتر بهرام عین اللهی به عنوان «وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت به شرح زیر است:

“به نام خدا

رئیس عزیز

جناب شما

زن و مرد

من با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت موافقم که صلح پیش نیاز سلامت است. هر وقت جنگ شروع می شد، قحطی و بیماری به دنبالش می آمد.

اما جنگ فقط با اسلحه و گلوله نیست. جنگ های اقتصادی و مالی آسیب بیشتری به سلامتی وارد می کند. تحریم های یکجانبه بانکی و مالی آمریکا خسارات هنگفتی را در حوزه سلامت جهانی به بار آورده است.

همه‌گیری کووید-19 نشان می‌دهد که سیستم سلامت چقدر در برابر شرایط اضطراری جهانی آسیب‌پذیر است. ما در سومین سال از حادترین بحران سلامت در یک قرن گذشته هستیم.

یکی از مهم‌ترین درس‌های این همه‌گیری، شناخت اهمیت نظام سلامت تاب‌آور است. اپیدمی و پیامدهای آن نه تنها تهدیدی برای سلامتی، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت نیز هستند.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که سلامت همه افراد زیربنای صلح و امنیت در جامعه است. بنابراین، در قطعنامه مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به نقش سلامت در ارتقای صلح به عنوان مهمترین عامل در دستیابی به سلامت برای همه اشاره شده است.

حکمرانی در بهداشت جهانی پیچیده و غیرمتمرکز است و نتوانسته است دسترسی عادلانه به واکسن‌ها و سایر نیازهای پزشکی را فراهم کند. در این مورد تاکید می کنیم که نابرابری در دسترسی به واکسن را می توان از طریق تولید داخلی واکسن برطرف کرد.

سازمان جهانی بهداشت باید به ایفای نقش تسهیل کننده در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی و خوداتکایی منطقه ای ادامه دهد. ما برای تقویت تولید واکسن داخلی، دسترسی به واکسن ها و داروها و سایر محصولات بهداشتی با کیفیت، ایمن و مقرون به صرفه تلاش خواهیم کرد.

همکاران عزیز

جمهوری اسلامی ایران زمانی تصمیم به تولید واکسن در داخل کشور گرفت که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید 19 قرار گرفت و دسترسی محدود به واکسن ها و تجهیزات پزشکی و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا باعث افزایش اثرات کووید 19 شد، تصمیمی راهبردی که امکان دسترسی به این بیماری را فراهم کرد. واکسن ها و افزایش آمادگی و پاسخ به شرایط اضطراری فعلی و آینده.

تاکنون بزرگترین فرآیند واکسیناسیون در تاریخ در جهان انجام شده است، اما بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم نتوانسته اند این کار را انجام دهند.

آقای رئیس،

سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان بین المللی تخصصی متشکل از کشورهای عضو، نباید تحت تأثیر سیاست قرار گیرد. مایلم تاکید کنم که ایران با هرگونه تغییر عجولانه در مقررات بین المللی بهداشت 2005 مخالف است و آن را رد می کند. ما معتقدیم که هرگونه اصلاح رویه ای باید پس از بررسی دقیق این پیشنهاد انجام شود.

آقای رئیس،

اگرچه ما شاهد یک روند نزولی و ثابت در بسیاری از جبهه ها هستیم، اما درسی که این بیماری همه گیر به ما می دهد این است که هیچ منطقه، کشور و جامعه ای امن نیست مگر اینکه همه ما ایمن باشیم.

با تشکر از توجه شما.”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا