لزوم ثبت سفارش واکسن «آبله» در صورت نیاز / ایمنی‌زایی ۸۵ درصدی واکسن زده‌ها

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در تشریح ایمن سازی واکسن آبله در برابر آبله تاکید کرد: در صورت نیاز به تزریق مجدد این واکسن باید از چندین ماه قبل سفارش تولید ثبت شود. این احتمال وجود دارد که واکسن آبله در داخل کشور تولید شود، اما تولید انبوه آن بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، مصطفی قانعی وی درباره واکسیناسیون آبله و احتمال تزریق مجدد آن به دلیل ابتلا به آبله میمون در جهان گفت: طبق اخبار منتشر شده معمولا کسانی که قبلاً واکسن آبله زده اند تا 85 درصد در برابر این ویروس مصون خواهند بود؛ اما نکته مهم این است که که واکسیناسیون های عمومی در هنگام شیوع انجام می شود. اگرچه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی یا سایر نهادهای بهداشتی مهم واکسیناسیون جهانی آبله را در هیچ جای دنیا توصیه نکرده اند.

وی افزود: پس از اپیدمی بیماری باید معاینات ویژه ای انجام شود؛ زیرا مشخص نیست این همه گیری حتی بر روی کسانی که واکسن آبله زده اند چه تاثیری خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: اکنون آنچه در رسانه ها منعکس و منتشر می شود، عکس هایی از پوست مردم منتشر می شود و مردم با ظاهر یک بیماری وحشتناک مواجه می شوند. اما این بیماری کشنده نیست مگر در مواردی که چشم را درگیر نمی کند. انتشار این عکس ها و اخبار باعث ترس و وحشت شده است. از طرفی کدام ویروس درمان خاصی دارد که این ویروس را نداشته باشد؟ باید بدانیم که در مورد بیماری های ویروسی اصل بر واکسیناسیون است.

وی افزود: کسانی که قبلاً واکسن آبله زده اند 85 درصد از این ویروس در امان خواهند بود و گذشت زمان از تزریق واکسن باعث کاهش اثربخشی واکسن نمی شود و در عین حال حتی یک بار هم دوز قادر به جلوگیری از آن خواهد بود.”

وی با بیان اینکه کیت های تشخیص آبله میمون در کشور موجود است، گفت: اگر فرد مشکوک یا مبتلا در کشور وجود داشته باشد، تشخیص بیماری سخت نیست.

دبیر مرکز توسعه بیوتکنولوژی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تکنولوژی ساخت واکسن آبله در داخل کشور وجود داردتاکید کرد: در صورت نیاز به تزریق مجدد این واکسن باید از چندین ماه قبل سفارش ثبت شود و با تجربه ای که در این مدت توسط واکسیناتورهای داخلی به دست آمده، به نظر می رسد ابتدا پول ساخت را گرفته و سپس تولید را آغاز کرده اند. در واقع، آنها ابتدا واکسن را تولید نمی کنند و سپس آن را در دستان خود می گذارند. مانند سایر نقاط جهان، توصیه ما این است که در صورت نیاز کشور به واکسن، سفارش دهید. قابلیت تولید واکسن وجود دارد اما فرآیند تولید 3 تا 6 ماه طول می کشد تا به تولید انبوه برسد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا