وزیر بهداشت: تمام سه دهک اول بیمه‌ شده‌اند/بیمه‌نشده‌ها برای ثبت‌نام اقدام کنند

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح «درواریر» و اقدامات انجام شده برای بیمه همگانی سلامت، تاکید کرد که سه دهک اول مردم باید از بیمه شدن خود مطمئن باشند و در عین حال خواستار این موضوع شد. بدون بیمه برای ثبت نام بیمه سلامت

به گزارش دکترنامه، بهرام عین اللهی پنجشنبه شب (3 تیرماه) با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به بیمه رایگان حدود شش میلیون نفر در کشور گفت: رویای بیمه برای همه در کشور مطرح است. سال هاست که امسال به واقعیت تبدیل شده است و با این زیرساخت های بیمه ای است که به ما امکان اجرای طرح درور را می دهد. از این طریق می توان یارانه های سلامت و کاهش بیمه ها را انجام داد. تا با افزایش پرداختی خارج از جیب بیمار مواجه نشویم.

وی در پاسخ به این سوال که چند شهروند تحت پوشش بیمه همگانی هستند؟ وی گفت: سه دهک اول جامعه باید مطمئن باشند که بیمه شده اند; البته ممکن است برخی از هموطنان از بیمه خود اطلاعی نداشته باشند. در مجموع حدود 46 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و همین تعداد نیز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. سایر بیمه ها درصد کمتری از جمعیت را پوشش می دهند.

کسانی که بیمه نیستند باید برای بیمه اقدام کنند

وزیر بهداشت تاکید کرد: بیش از 90 درصد بیمه همگانی در این کشور اجرا شده است. البته برخی از افراد جزو سه دهک اول نیستند که می توانند با مراجعه به دفتر پیشخوان ثبت نام کنند. به نظر می رسید که این افراد یک تا یک و نیم میلیون نفر بیشتر نبودند. از این افراد می خواهیم خود را بیمه کنند. همچنین آمادگی داریم تا 6 ماه آینده بدون انجام آزمایشات گسترده بیمه نامه ای را برای افراد فاقد بیمه انجام دهیم و از این طریق بتوانیم خدمات درمانی را به این عزیزان ارائه دهیم.

در ارائه خدمات تفاوتی بین بیمه شده آزاد و بیمه شده دیگر وجود ندارد

عین اللهی همچنین تاکید کرد: ارائه خدمات رایگان به بیمه شدگان با سایر بیمه شدگان تفاوتی ندارد و این افراد می توانند با مراجعه به مرکز بهداشت خدمات لازم را دریافت کنند. طرح در حال اجراست، هنوز در ابتدای این راه هستیم و باید به آخر برسیم.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت حدود 1000 بیمارستان و 500 هزار پرسنل و تجهیزات پیشرفته بیمارستانی در کشور، گفت: با این آمار زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات فراهم است و مشکل اصلی بهره‌وری است.

تسهیلات طرح دروار برای اتباع خارجی

وی همچنین گفت: در طرح دروار و امکاناتی که می توان اضافه کرد، اگر اتباع خارجی در مواقع اضطراری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند، باید بلافاصله بیمه شوند و خدمات لازم به آنها ارائه شود. زیرا جان این افراد نیز به دلیل بیماری در خطر است.

شش هزار میلیارد تومان اعتبار بیمه عمومی رایگان

عین اللهی درباره مبلغی که مجلس و دولت برای بیمه همگانی صادر کرده اند، گفت: مجلس امسال حدود شش هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی رایگان سه دهک اول مردم تصویب کرده است. همچنین در بحث بیماری های صعب العلاج که از نظر پزشکی می گویند این بیماری ها ویرانگر است و هزینه های زیادی را به همراه دارد، در این زمینه امسال مجلس حدود پنج هزار میلیارد تومان مصوب کرده است تا بتوانیم پوشش بدهیم. به ویژه بیماران سرطانی و هزینه بالای این بیماران. در این زمینه برای بیمه گام های بلندی برداشته شده است.

پیشگیری از قاچاق مواد مخدر با طرح دروار

وی در ادامه درباره معکوس شدن قاچاق مواد مخدر از کشور به کشور گفت: اگر همه چیز پاسخگو و سازماندهی شده باشد از قاچاق جلوگیری می کند. پیش از این 4200 تومان برای تامین مواد اولیه دارویی پرداخت می شد و به این ترتیب به مواد اولیه یارانه می دهیم نه به مردم و بر این اساس تولید انجام می شود. بنابراین، در حالی که مقادیر زیادی از این داروها را می توان به راحتی و بدون بیمه مصرف کرد، اما واضح است که قاچاق آنها آسان است. اما زمانی که مواد اولیه نیم بها تامین شود و یارانه سلامت به بیماران داده شود، منابع مالی ما نیز هدایت می شود. هدف ما این است که مواد مخدر به دست مصرف کنندگان برسد و این از قاچاق جلوگیری می کند.

عین اللهی درباره داروهای وارداتی کامل نیز گفت: داروهای وارداتی فقط به بیماران دارای پرونده الکترونیکی داده می شود و به دست غیر بیمار نمی رسد. در این زمینه نیز دیده ایم که اگر چندین برابر داروی مصرفی بیمار تولید یا وارد شود، اما به روش های مختلف قاچاق شود، یکی از مزایای طرح داروار این است که می توان از قاچاق دارو جلوگیری کرد. در این زمینه می گویند ما نه تنها به 80 میلیون ایرانی، بلکه به 400 میلیون نفر از جمله مردم کشورهای همسایه خدمات رسانی می کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین با طرح دارو درور کیفیت خدمات را ارتقا خواهیم داد. با اجرای این طرح از امسال از زیان های مالی جلوگیری می شود و از امسال یارانه سلامت فقط به مردم کشورمان تعلق می گیرد.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا