پشت پرده نایاب شدن دستمال کاغذی در بازار / اقتصاد دستوری حتی حریف دستمال کاغذی هم نیست!

نیما بصیری تهرانی، عضو هیأت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اظهارنظر درباره وضعیت فعلی افزایش قیمت مواد سلولزی برای تولیدکنندگان گران است، گفت: در حال حاضر سازمان های حمایتی قیمت مواد سلولزی ثابت نگه داشته اند. سفارشات، بنابراین تولید برای تولیدکنندگان توجیهی ندارد.

در پشت صحنه، کمبود دستمال مرطوب در بازار سفارشی/اقتصادی حتی برعکس دستمال کاغذی نیست!

وی ادامه داد: تولیدکنندگان با هدف کسب درآمد و سود تولید می کنند; اگر تولید توجیه اقتصادی برای تولیدکننده نداشته باشد، انگیزه تولید را از دست می دهد و در صورت سودآوری تولیدکنندگان می توانند هزینه های اضافی مانند دستمزد کارگران و حامل های انرژی را بپردازند.

این فعال اقتصادی دلیل کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار را غیراقتصادی بودن تولید داخلی این محصولات عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با چالش جدی مواجه هستند و خریداران پس از فروش کالا، پول را به موقع پرداخت نمی کنند. “

در پشت صحنه، کمبود دستمال مرطوب در بازار سفارشی/اقتصادی حتی برعکس دستمال کاغذی نیست!

بصیری با انتقاد از سیاست های کنترل قیمت تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اقتصاد دستوری می تواند در کوتاه مدت به ثمر بنشیند و در بلندمدت به شکست منجر شود.

اتاق بازرگانی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید مواد اولیه را در شرایط آرام تهیه کنند و پس از تولید بتوانند کالاهای تولیدی را با حاشیه سود مطمئن عرضه کنند، گفت: تولیدکنندگان خواهان نوسان در بازار نیستند، نوسانات قیمت می تواند سود لحظه ای به آنها بدهد و می خواهند. حاشیه سود مطمئن و یکنواخت است و سود حاصل از حاشیه خرید مواد اولیه برای آنها جذابیت چندانی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به مادران توصیه کرد لباس های مورد نیاز فرزندان خود را از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنند زیرا این فروشگاه ها برای خریداران و همچنین مادران برای خرید لباس برای فرزندان خود هر چه زودتر تخفیف می دهند تا هزینه های خانواده کاهش یابد.

وی با اشاره به عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی در تامین مواد اولیه، مثال زد: در برنامه ریزی خرید مواد اولیه ثبات نداریم و این بی برنامگی در شرایط تحریم بیشتر نمایان می شود. به عنوان مثال پودر و خمیر جاذب باید از شیلی وارد شود، این محصولات به مدت سه ماه در دریا می مانند تا کشتی آماده حمل این محموله به ایران شود.

به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن سلولزی بهداشتی ایران: تحریم ها نقش خود را در معیشت مردم رها کرده و سفره مردم را کم کرده است.

بصیری با بیان اینکه بیش از 50 درصد مواد پوشاک و حتی چسب دور آن وارداتی است، اذعان داشت: در فرآیند تولید پودر جذاب، این محصول نقش مهمی در واردات و لایه بیرونی و اسپندکس پوشاک دارد. تولید داخل

بیشتر بخوانید:

217 256

دکمه بازگشت به بالا