تشدید تغییرات اقلیمی با گرم شدن قطب شمال

مدل‌های آب و هوایی جهانی تأثیر انتشار کربن منجمد را در نظر نمی‌گیرند و محققان می‌گویند که باید تغییر کند.

نتایج این مطالعه اخیرا در مجله اتحادیه اروپا علوم زمین شناسی با نام The Cryosphere منتشر شده است. این اولین باری است که از تصاویر ماهواره ای برای تخمین کربن آزاد شده از خاک دامنه تپه در قطب شمال استفاده می شود.

سیمون تسوایبک استادیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه آلاسکا گفت: چشم انداز و شرایط لایه منجمد دائمی زمین در دهه های آینده به شدت تغییر خواهد کرد.

او اضافه کرد: انتشار گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن یکی از پیامدهای این تحولات است که می تواند تغییرات آب و هوایی را تشدید کند.

گرم شدن قطب شمال تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند

این تحقیق در منطقه ای به مساحت 10500 مایل مربع در شمال شبه جزیره تایمیر در سیبری روسیه انجام شد. منطقه مورد مطالعه از 130 هزار سال پیش پوشیده از صفحات یخی بوده و به تدریج در حال کاهش است.

آخرین عقب نشینی ورقه یخی در پایان آخرین عصر یخبندان رخ داد و 12000 سال پیش تکمیل شد. عقب نشینی ورقه یخ باعث شد که مقدار زیادی یخ پوشیده از خاک و سنگ باشد.

این مطالعه نشان می دهد که انتشار کربن از این منطقه از قطب شمال باید در ارزیابی چرخه کربن قطبی در نظر گرفته شود. محققان همچنین باید تعیین کنند که چه مقدار از این کربن به گازهای گلخانه ای تبدیل می شود.

قطب شمال سریعتر از آنچه دانشمندان فکر می کنند گرم می شود

از سوی دیگر، طبق گزارش Science Daily، تحقیقات جدید نشان می دهد که قطب شمال سریعتر از هر منطقه دیگری روی زمین گرم می شود.

این گزارش نشان می دهد که در چهار دهه گذشته، قطب شمال با سرعتی تقریباً چهار برابر میانگین جهانی گرم شده است. و این فقط یک نرخ متوسط ​​است زیرا برخی از مناطق قطب شمال، مانند مجمع الجزایر سوالبارد در دریای بارنتز بین روسیه و نروژ، هفت برابر گرم می شوند.

در این مورد، محققان داده های رصدی از سال 1979 تا 2021 را تجزیه و تحلیل کردند و مشخص کردند که میانگین افزایش دمای جهانی حدود 0.2 درجه سانتیگراد در هر دهه است. اما منطقه قطب شمال هر دهه 0.75 درجه سانتیگراد گرم می شود.

46

دکمه بازگشت به بالا