سلامت و دانش

روش‌هایی خانگی برای کاهش استرس و اضطراب

همه ما به نوعی استرس را تجربه می کنیم، اما نوع مزمن تا شدید زمانی که به شکل اضطراب باشد، غیر طبیعی و مشکل ساز است. از این رو مراقبت از خود و به ویژه مراقبت از «سلامت روان» در زندگی هر فردی مهم تلقی می شود.

به گزارش دکترنامه، ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی شما نیازی به هزینه و زمان زیادی ندارد و می توانید حتی با اتخاذ راه حل های ساده برای ایجاد تغییرات در زندگی خود قدم بردارید. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در سال های اخیر به ویژه پس از شیوع کرونا، شاهد افزایش شیوع اختلالات روانی بوده ایم. بنابراین، تلاش برای کاهش اختلالات روانپزشکی رایج به روشی آسان ضروری است.

البته لازم به ذکر است که خدمات وزارت بهداشت در بخش سلامت روان به صورت رایگان در شبکه بهداشت ارائه می شود. خدماتی مانند آموزش و پیشگیری برای عموم مردم، غربالگری و ارائه خدمات پزشکی برای افرادی که غربالگری شده اند و ارائه خدمات روانشناختی به سایر افراد غربالگری بخشی از این خدمات است. در عین حال خدمات آموزشی و پیشگیری در زمینه خودمراقبتی، توانمندسازی در زمینه پیشگیری از اختلالات روانپزشکی، اختلالات اعتیاد، خودکشی و توانمندسازی در زمینه مهارت های زندگی، مهارت های فرزندپروری، غربالگری افرادی که ممکن است مشکل داشته باشند. . اعتیاد یا خشونت خانگی برای همه گروه های سنی فراهم شده است.

بر این اساس و بر اساس اعلام معاونت فنی معاونت بهداشت روان، امور اجتماعی و وابستگی وزارت بهداشت، در صورت مثبت بودن نتایج غربالگری، خدمات درمانی و پزشکی از طریق یک طرح به جامعه ارائه خواهد شد. پزشک و در صورت نیاز به خدمات مشاوره ای، این خدمات توسط یک کارشناس بهداشت روان که در مراکز جامع سلامت که طبق پروتکل های تعیین شده ارائه می شوند، ارائه می شود. این خدمات روانشناختی شامل کودکان مبتلا به بیش فعالی، مبتلایان به افسردگی و اضطراب، مبتلایان به بیماری های وسواسی، مبتلایان به اختلال دوقطبی و غیره است. تمامی خدماتی که توسط این روانشناسان انجام می شود در داخل نظام سلامت رایگان است اما ویزیت پزشک با نرخ دولتی محاسبه می شود.

در این مورد بیشتر بخوانید:

افزایش شیوع برخی اختلالات روانی در کشور/ اعلام جزئیات خدمات رایگان روانپزشکی

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان های زیر را می توان برای پیشگیری از اضطراب رایج در زندگی که هنوز نیازی به درمان پزشکی ندارد، مورد استفاده قرار داد:

مصرف اسیدهای چرب امگا 3: شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 علائم اضطراب را تسکین می دهد و منجر به کاهش سطوح مواد شیمیایی مرتبط با استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول می شود. ماهی، دانه کتان، گردو و غیره. منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است. علاوه بر این، طبق این مطالعه، دانشجویانی که به مدت 12 هفته 2.5 میلی گرم در روز اسیدهای چرب امگا 3 ترکیبی مصرف می کردند نسبت به دانش آموزانی که داروهای آرام بخش مصرف می کردند، اضطراب کمتری داشتند.

قرارگیری در معرض نور خورشید: بهترین راه طبیعی برای کاهش اضطراب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. جذب ویتامین D از طریق نور خورشید علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. حتی مشخص شده است که افرادی که زیر نور خورشید و خارج از منزل راه می روند نسبت به افرادی که در باشگاه به فعالیت بدنی می پردازند به میزان قابل توجهی سطح هورمون های استرس کمتری دارند. قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید به مدت 21 دقیقه برای جذب ویتامین D و کاهش اضطراب توصیه می شود.

_ فعالیت بدنی: افزایش تولید اندورفین از ورزش با احساس خوب و بهبود خلق همراه است. اگر طبق یک برنامه مشخص و منظم ورزش کنید، اعتماد به نفس شما افزایش می یابد و احساس سلامتی بیشتری خواهید داشت. یکی از علل اضطراب بیماری و چاقی است که هر دو با ورزش از بین می روند.

اجتناب از کافئین: اگرچه کافئین انرژی را افزایش می دهد، اما می تواند شما را عصبی و مضطرب کند. به جای مصرف مداوم کافئین در قهوه، شکلات و نوشابه، می توانید چای سبز را امتحان کنید. محققان ثابت کرده اند که ال تیانین موجود در چای سبز ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند و در نتیجه اضطراب را کاهش می دهد.

بررسی رژیم غذایی: کمبود ویتامین B12 باعث اضطراب می شود. این در بین گیاهخواران بیشتر دیده می شود. این ویتامین در بسیاری از محصولات حیوانی یافت می شود. مصرف بیش از حد کافئین، الکل و قندهای افزوده نیز باید از رژیم غذایی حذف شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که خوردن غذاهای فرآوری شده غنی از چربی اشباع شده و غذاهای سرخ شده در نهایت باعث افزایش حملات اضطرابی می شود.

مصرف غذاهای ضد اضطراب: از جمله غذاهای ضد اضطراب می توان به زغال اخته اشاره کرد. غلات کامل نیز سرشار از منیزیم و تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه است که بدن آن را به سروتونین تبدیل می کند و این فرآیند با بهبود خلق و خوی همراه است. جو همچنین سطح سروتونین را در بدن افزایش می دهد و سرشار از فیبر برای تنظیم قند خون و بهبود خلق و خو است. آووکادو، تخم مرغ، شیر و گوشت همگی حاوی ویتامین B هستند که از اضطراب جلوگیری می کند.

سایر غذاهایی که هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهند عبارتند از ویتامین C، اسیدهای چرب امگا 3، اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ تیره، به علاوه شکلات تلخ.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا