اجزای ترمز ای بی اس

ترمز ABS چیست؟

ترمز ضد قفل یا ای بی اس (ABS) که مخفف Anti Braking System است به معنای سیستم (ترمز) ضد قفل می باشد. ترمز ABS مانع از قفل شدن چرخ ها و در نتیجه از کشیدگی خودرو در جاده لغزنده یا سرعت بالا می شود.

در گذشته هنگام گرفتن ترمز زمانی که اتومبیل دچار کشیدگی می شد، فرمان پذیری تا حد زیادی کاهش می یافت و فرمان خودرو قادر به حرکت در جهت اتومبیل نبود که باعث منحرف شدن خودرو از مسیر و احتمال خطر تصادف را افزایش میداد.

 امروزه با استفاده از ترمز ضد قفل (ABS) روند این خطر رو به کاهشی می باشد. پس می توان از ویژگی های ترمز ای بی اس (ABS) به امکان هدایت اتومبیل در شرایط مختلف، توقف سریع و آسودگی خودرو اشاره کرد.

ترمز ABS به وجود آمد که بتواند آسودگی خاطر را برای رانندگان هنگام استفاده از ترمز هموار سازد. زمانی که پیشرفت در صنعت خودرو سازی از قبیل امکان سرعت بالا برای رانندگان شکل گرفت، خودرو ها نیازمند سیستم کنترل کننده پیشرفته تری بودند چرا که کنترل خودرو هنگام سرعت با خطرات جبران ناپذیری همراه بود.

لازم به ذکر است که قیمت بلوک ای بی اس با توجه به نرخ ارز تعیین میشود و برای خرید بلوک ای بی اس میتونید به قیمت دلار توجه ویژه ای داشته باشید.

در مواقعی نیز، جاده ها براثر بارش لغزنده می شدند که کنترل خودرو با سرعت بالا امری غیر ممکن بود. طبیعتا در این صورت یا هنگام ترمز گیری شدید چرخ ها روی سطح جاده قفل و باعث کشیدگی خودرو روی جاده می شد، که کنترل اتومبیل برای راننده سخت یا حتی غیر ممکن بود. قانونا باید سیستمی به وجود می آمد که بتواند این موانع را از سر راه بردارد.

مهندسان شرکت های بزرگ خودروسازی موفق شدند سیستم کنترل کننده پیشرفته یا ضد قفل ABS را طراحی کنند که با توسعه ی این فناوری در حال حاضر اکثر خودرو های روز دنیا به سیستم ترمز ABS مجهز شده اند.

اجزای ترمز ABS

ترمز ای بی اس(ABS) هم مانند بقیه قطعات خودرو طبیعتا از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به آن ها می پردازیم:

·         سنسور های سرعت

سنسور های سرعت که قادر به تشخیص قفل شدن چرخ ها هستند، نزدیک محور متصل به چرخ ها نصب می گردد و وظیفه ی آن انتقال اطلاعات به سیستم اطلاع گر در صورت تغییر سرعت چرخ ها می باشد.

·         سوپاپ ها

هر لوله ترمز، دارای یک سوپاپ است که توسط کنترل کننده اداره می شوند. سوپاپ دارای سه حالت است که در حالت اول امکان دارد که لوله سوپاپ باز باشد و فشار وارده از سر سیلندراصلی به صورت مستقیم به ترمز برسد.

 در حالت دوم، لوله سوپاپ بسته می شود و از فشارمستقیم سرسیلندر اصلی به ترمز جلوگیری می شود که هنگام فشار پدال، ترمز به صورت نرمال در می آید (فشار ترمز به بالاترین حد خود نمی رسد). در حالت سوم سوپاپ ها مقداری از فشار ترمز را می کاهند.

·         کنترل کننده

رایانه موجود در سیستم نقش کنترل را دارند که وظیفه آن نظارت بر اجزا، ارسال دستورالعمل ها و تحلیل اطلاعاتی است که از سمت سنسور ها دریافت می شود.

·         پمپ

پس از کم شدن فشار سیستم ترمز توسط سوپاپ، نیاز است این فشار دوباره افزایش پیدا کند که این عمل به وسیله پمپ انجام می شود.

روش عملکرد ترمز ضد قفل ABS

زمانی که سرعت خودرو به 100 کیلومتر در ساعت برسد هنگام فشار دادن پدال ترمز روی جاده ی مساعد 5 ثانیه طول می کشد که سرعت خودرو به صفر برسد.

این عمل به صورت تدریجی از قدرت چرخیدن چرخ ها می کاهد، اما زمانی که ترمز گیری شدیدی اتفاق افتد یا وقتی که جاده لغزنده باشد، چرخ ها به فاصله یک ثانیه قفل می شوند که به کشیده شدن خودرو می انجامد (به جای 5 ثانیه زمان بیشتری طول می کشد که خودرو به طور کامل متوقف شود).

سیستم ABS در این مواقع عملی مشابه با ترمزگیری تناوبی انجام می دهد، یعنی با قرار دادن فشار روغن در مسیر لوله‌ های ترمز به صورت مکرر کنترل و رها می کند تا به تدریج دور و شتاب چرخ‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین سرعت خودرو نیز به صورت ثابت کاهش پیدا می کند. پس ABS  می تواند حرکت چرخ ها را با سرعت خودرو متناسب سازد و از ناهماهنگی چرخ ها با یکدیگر جلوگیری کند.

منبع : اینفوجاب مارکت

دکمه بازگشت به بالا