آپدیت هسته گوگل Google Core Update

به روزرسانی هسته گوگل و نکاتی که باید بدانید

گوگل، طبق روال هر ۶ ماه خود، آخرین به روز رسانی از هسته الگوریتم نتایج جستجوی کاربر را منتشر کرده است. نسخه بتا و آزمایشی این به روز رسانی، از 9 می 2022 در برخی از نقاط جهان اعمال شد. در صورتی که هنگام بررسی گوگل سرچ کنسول سایت خود با تغییرات ناگهانی در این بازه زمانی روبرو شدید، احتمالاً به خاطر همین به روز رسانی باشد. برای خرید رپورتاژ آگهی لطفا کلیک کنید.

اگر به روز رسانی‌های اخیر گوگل را در نظر بگیریم، تغییرات گسترده گوگل در نتایج جستجوی کاربر از نوامبر ۲۰۲۱ شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. سنسور Semrush که تغییرات جستجوی کاربر را در این بازه زمانی زیر نظر گرفته، نوسانات زیاد و تغییرات گسترده را نشان می‌دهد. برای دسترسی به پلتفرم رپورتاژ آگهی لطفا  کلیک کنید

در یک ماه اخیر، هسته گوگل نوسانات زیادی را داشته و همین نکته روی آمار سرج کنسول هم تاثیر گذاشته

Semrush از مفهوم search engine results page volatility یا همان SERP volatility برای زیر نظر گرفتن تغییرات هسته گوگل استفاده می‌کند. عدد تغییرات و نوسانات هسته گوگل در روز 7 ژوئن، 7.3 از 10 بود که عدد بالایی است.

نوسانات هسته گوگل در روز 7 ژوئن

جالب است بدانید که در روز نهم می ‌2022 که نسخه بتا هسته گوگل منتشر شد، این معیار به 9.1 از 10 رسید.

نوسانات هسته گوگل در روز 9 می

SERP volatility هنوز هم به سطح Stable نرسیده و همچنان پس از 30 روز، تغییرات زیادی را نشان می‌دهد. پس از انتشار و عرضه رسمی آپدیت جدید هسته گوگل، احتمالاً تا دو هفته دیگر (حدوداً هفته سوم خرداد 1401)، تغییر و نوسان در آمار و نتایج جستجوی گوگل ادامه خواهد داشت. اما هدف گوگل از این همه تغییرات و اصلاح کردن الگوریتم‌های جستجو چیست؟

هدف از آپدیت هسته گوگل چیست؟

هدف از بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل کاملاً مشخص است. مشتریان و کاربران گوگل، کسانی هستند که می‌خواهند از نتایج جستجو استفاده کنند. از طرف دیگر کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیگری هم وجود دارند که برای این کاربران، می‌کنند. موتور جستجوی گوگل، حلقه واسطه بین این دو طرف است. یقیناً هدف گوگل، نشان دادن بهترین سایت‌ها با مفیدترین محتواها به کاربران است.

به همین دلیل است که هر ۶ ماه یکبار، یک تغییر در الگوریتم هسته گوگل به وجود می‌آید. یک هدف دیگر گوگل هم استفاده از تکنولوژی‌ها و دانش جدید در الگوریتم‌های هسته خود است. به این ترتیب هر زمان که یک روش داده کاوی جدید، تاثیر گذار و مثبت ایجاد شد، گوگل برای آپدیت بعدی آماده می‌شود.

در بیانیه منتشر شده گوگل هم آمده که هدف آن ها، بهبود نتایج جستجو است. این به روز رسانی‌ها مختص به یک سایت خاص نیست و روی تمامی سایت‌های وب تاثیر می‌گذارد. روند کاهشی یا افزایشی ترافیک سایت در طول بازه اعمال تغییرات هسته، طبیعی و ناپایدار است. در طول این زمان نمی‌توان به آماری که از گوگل سرچ کنسول به دست می‌آید، اعتماد زیادی کرد.

تنها راه تایید افزایش و کاهش ترافیک، ارور‌های سایت و نتایج به دست آمده، مقایسه آن‌ها در یک بازه زمانی موثر است. تا به اینجا، آپدیت هسته الگوریتم گوگل احتمالاً روی ارزیابی کلی محتوای سایت اثر می‌گذارد. این یعنی، سایت‌هایی که تا قبل از این آپدیت امتیاز خوبی از گوگل دریافت نکرده بودند، امکان رشدشان وجود دارد.

تاثیر الگوریتم جدید گوگل روی سئو سایت چقدر است؟ باید منتظر تغییرات بزرگ باشیم؟

تاثیر به روزرسانی هسته گوگل در سئو سایت

به روزرسانی هسته الگوریتم گوگل، برای مرتبط‌تر کردن نتایج جستجو با نیاز و سوال کاربر طراحی شده است. هنوز برای اینکه بخواهیم با اطمینان از نتایج بروزرسانی الگوریتم گوگل روی سئو سایت صحبت کنیم، خیلی زود است. اما خود گوگل اعلام کرده که انتظار دارد سایت‌هایی که روی محتوا، و سئو داخلی سایت کار کرده‌اند، پیشرفت قابل توجهی در رتبه بندی جستجوی گوگل داشته باشند. در مقابل سایت‌هایی که طی ماه‌های اخیر به حال خود رها شده اند، افت رتبه زیادی نسبت به سایت‌های با محتوای مرتبط داشته باشند.

یقیناً رتبه بندی سایت‌ها در طول دو هفته بعدی تا اواخر خرداد ماه، تغییرات زیادی خواهد کرد و احتمالاً نوسان زیادی هم خواهد داشت. بهترین کار این است که روند کلیک، ‏impression و position سایت را زیر نظر داشته باشید تا از هر تغییر ناگهانی مطلع شوید. تا به حال 3 نکته مهم در مورد این به روز رسانی وجود دارد که می‌دانیم:

  • این به روز رسانی به عنوان آخرین آپدیت Google Core (در روز چهارشنبه 25 می 2022) اجرا شده و باعث تغییرات گسترده در الگوریتم رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو می‌شود
  • دیدن تاثیر کامل این به روز رسانی روی تمام دامنه‌های متصل به گوگل احتمالاً به دو هفته زمان نیاز دارد
  • طبق اطلاعاتی که وب سایت SISTRIX منتشر کرده، از 27 می‌تغییرات زیادی رویدادهای روزانه اتفاق افتاده است

پای به روز رسانی 25 می 2022 هسته گوگل به ایران هم باز شده؟

برای اینکه بفهمیم آیا به روز رسانی هسته گوگل روی سایت‌های ایرانی هم اعمال شده یا نه، از خودمان شروع می‌کنیم. ما در منتوریکس، تمرکز زیادی روی تولید محتوای خوب و سئو داخلی سایت داریم. اتفاقاً به روز رسانی جدید هسته گوگل هم روی همین موضوع تاکید می‌کند. پس اگر در سایت‌های مشتریان تغییر قابل توجهی ببینیم، می‌توانیم آن را به پای آپدیت جدید هسته بنویسیم.

برای مقایسه بهتر، من دو بازه زمانی از 9 می‌ (انتشار نسخه بتا) تا 24 می‌ (یک روز قبل از انتشار رسمی آپدیت هسته) و 25 می‌ (تاریخ انتشار رسمی آپدیت هسته) تا 7 ژوئن (امروز) را در نظر گرفته‌ام. بازه اول، 16 روز و بازه دوم، 14 روز را شامل می‌شود.

تغییرات تعداد کلیک و ایمپرشن در سایت اول نسبت به دوره قبل از آپدیت، کاملا مشخص است

همانطور که در عکس اول قابل مشاهده است، اگرچه تنها دو روز بین این دو بازه زمانی اختلاف وجود دارد اما نتایج سرچ کنسول کاملاً متفاوت است. تعداد کلیک، تقریباً 4 برابر شده و ‏impression، بیش از 9 برابر رشد داشته است.

بعد از آپدیت جدید الگوریتم گوگل، تعداد کلیک و ترافیک سایت، چندین برابر شده است

در نتایج سرچ کنسول مشتری دیگر منتوریکس هم، همین مسئله وجود دارد. رشد قابل توجه تعداد کلیک و ایمپرشن نشان می‌دهد که رتبه سایت در صفحات داخلی و صفحه اصلی جهش قابل توجهی داشته است.

برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر موضوع، به سراغ دو مشتری دیگر با شرایط و ویژگی‌های متفاوت‌تر هم رفتم. در دو مثالی که بالاتر نشان دادم، تولید محتوا یک برنامه روتین و منظم دارد. به همین ترتیب، سایت برای کیبورد‌های اصلی و lsi، رتبه گرفته و رشد زیادی کرده است. در ادامه، به دو مشتری دیگر آژانس اشاره خواهم کرد.

پایین بودن تعداد محتواهای سایت و تغییرات زیاد در فرم و المانهای صفحه باعث شده که این سایت بعد از آپدیت هسته، رشد نداشته باشد

این نمودار متعلق به سایتی‌ست که هنوز رشد زیادی نکرده است؛ تولید محتوای منظم اما کمی دارد؛ صفحات داخلی در حال باز طراحی و به روزرسانی است و هنوز سر و شکل کامل ندارد. در این سایت، آمار سرچ کنسول رشد و افت زیادی را نشان نمی‌دهد و تقریباً روند ثابت دارد.

رها کردن سایت حتی با وجود محتواهای خوب زیاد، میتواند یک دلیل خوب برای کنار گذاشته شدن سایت از سمت گوگل باشد

در نمونه سایت دوم اما تولید محتوا، متوقف شده بود. برای آپدیت هسته گوگل 2022 که تمرکز و تاکید زیادی روی محتوا دارد، این یک نمره منفی بزرگ است. طبیعی بود که برای چنین وضعیتی، افت آمار وجود داشته باشد.

آنچه مدیران وبسایت باید درباره آخرین آپدیت گوگل بدانند

مدیران وبسایت و ownerهای سایت باید قبل از هر برنامه ریزی جدید، آخرین الگوریتم موتور جستجو گوگل را در نظر بگیرند. برای آژانس‌هایی مثل منتوریکس که ارتباط زیادی با سئوی سایت مشتریان دارند، چک کردن آخرین به روز رسانی‌ها یک امر عادی است. طبق دستورالعملی که خود گوگل منتشر کرده، برای استفاده از قابلیت‌های این آپدیت باید پاسخ مناسبی برای سوالات زیر پیدا کنید:

  • آیا محتوا‌های شما شامل اطلاعات دست اول، گزارش، تحلیل و بررسی می‌شود؟
  • آیا محتواهای سایت، اطلاعات جامع و کاملی از موضوع ارائه می‌دهند؟
  • آیا تجزیه و تحلیل موضوع در نوشته‌های سایت انجام می‌شود؟
  • برای تولید محتوا از چه منابعی استفاده می‌کنید؟ چقدر به خلق ارزش و استفاده نکردن از محتوا‌های کپی و بازنویسی شده اهمیت می‌دهید؟
  • آیا برنامه‌ای برای تولید در نقشه و خود دارید؟
  • آیا تیتر اصلی و عنوان صفحه می‌تواند توضیح کامل و مفیدی از محتوای صفحه ارائه کند؟
  • تا چه حد کاربران سایت را به اشتراک گذاری محتوا با دیگران و ذخیره کردن صفحه ترغیب می‌کنید؟
  • آیا محتوای سایت به قدری کامل است که بتوان از آن به عنوان مرجع در کتاب یا مجلات چاپی استفاده کرد؟

آینده سئو سایت با آپدیت هسته گوگل may 2022

تحلیل مختصری که semrush با استفاده از Sensor Data انجام داده، نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷% از سایت‌های نشان داده شده در 20 رتبه اول نتایج گوگل، جایی در آپدیت الگوریتم نوامبر ۲۰۲۱ نداشتند. این تغییرات نشان دهنده این است که حالا گوگل به سایت‌های با محتوای بهتر، مفیدتر، جامع‌تر و یونیک اهمیت بیشتری می‌دهد.

در بین 20 نتیجه اول گوگل بعد از به روز رسانی جدید می 2022، 17% لینکها جدید و تازه هستند

بررسی نمودار مقایسه میانگین تغییرات رتبه در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022 و نمودار مقایسه نوسان رتبه بین 3 سایت اول، 5 سایت و 10 سایت اول نتایج گوگل در آپدیت نوامبر ۲۰۲۱ و می ‌2022 نشان می‌دهد که حتی سایت‌های اول گوگل هم نمی‌توانند به جایگاه خود مطمئن باشند.  اگر محتوای خوبی ندارید یا سئو داخلی سایت به درستی انجام نشده، برنامه ریزی برای تولید محتوای جدید و سئو On page را شروع کنید. به غیر از آن مطمئن شوید که:

  • از آخرین تکنولوژی طراحی سایت استفاده می‌کنید
  • سایت شما موبایل فرندلی باشد
  • سرعت سایت نسخه موبایل و دسکتاپ خوب باشد
  • در سایت به گونه‌ای باشد که هیچ محتوایی بدون بازدید کننده نماند
  • آدرس دهی در سایت خوب باشد
  • داشته باشید و طبق آن جلو بروید

آپدیت هسته گوگل چیست؟

به روزرسانی هسته اصلی گوگل هنگامی اتفاق می‌افتد که گوگل تغییرات قابل توجه وگسترده‌ای در الگوریتم و سیستم‌های موتور جستجو خود ایجاد کند.هدف از این به روزرسانی‌ها، بهبود تجربه جستجو برای کاربران، ارائه محتوای مناسب، مفید و قابل اعتمادتر است. معمولاً به روزرسانی‌های اصلی چندین بار در سال اتفاق می‌افتد و از طرف گوگل تأیید می‌شوند.به عنوان مثال، اینگونه تصور کنید که شما لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر در سال ۲۰۱۵ ساخته اید. چند سال بعد در سال ۲۰۱۹، لیست را بروز می‌کنید. این مورد طبیعی است که همچین کاری بکنید. برخی از فیلم‌های جدید و شگفت‌انگیز که قبلاً هرگز وجود نداشته‌اند، اکنون کاندیداهای ورود هستند.

همچنین ممکن است برخی از فیلم‌ها را دوباره ارزیابی کنید و متوجه شوید که آن‌ها لایق داشتن جایگاهی بالاتر از گذشته را در لیست داشتند. این لیست تغییر خواهد کرد و فیلم‌هایی که قبلا در لیست بالاتری قرار داشته‌اند و به سمت افت می کنند، بد نیستند.به سادگی فیلم‌های شایسته‌تری وجود دارند که پیش از آن‌ها قرار دارند.

۳ نمونه از آپدیت های هسته اصلی گوگل

چند نمونه از برخی به روزرسانی‌ها در الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل شامل موارد زیر است:

۱- مارس ۲۰۱۹ به روزرسانی اصلی

در حالی که گوگل جزئیات خاصی در مورد به روزرسانی منتشر نکرده است، تحقیقات در این صنعت نشان می‌دهد سایت‌های دارای محتوای بی‌کیفیت، با کاهش رتبه‌بندی، بیشترین تغییر را داشته اند. همان مطالعه نشان داد که اکثر وب سایت‌های تحت تأثیر به روزرسانی برای بهبود محتوای خود، کار می‌کنند.

۲ – ژوئن ۲۰۱۹ آپدیت اصلی

به گفته گوگل، این به روزرسانی از سایر به روزرسانی‌های اصلی تقلید می‌کند و هیچ چیز «بزرگی» مانند به روزرسانی‌های گسترده گذشته در مورد سرعت صفحه ارائه نمی‌دهد. با این حال، گوگل توصیه کرده است که کاربران پست وبلاگ خود را با عنوان «راهنمایی بیشتر در مورد ساخت سایت‌های با کیفیت بالا» بخوانند تا یاد بگیرند که چگونه سایت‌های خود را برای مدت طولانی بهبود بخشند.

۳ – سپتامبر ۲۰۱۹ به آپدیت اصلی

در اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، گوگل آپدیت هسته‌ای خود را منتشر کرد. مدیرانی که در مورد به روزرسانی اظهار نظر کردند، از تأثیر منفی Core Update در ژوئن ۲۰۱۹ دیدن کردند، اما پس از بروزرسانی هسته ای در سپتامبر ۲۰۱۹، در رتبه‌بندی و بازدید افزایش یافتند.

برخی نیز اظهار داشتند که بسیاری از سایت‌های بهداشتی و خبری تحت تأثیر قرار گرفته اند.همانطور که می‌توانید ببینید، به روزرسانی‌های اصلی گوگل بندرت با جزئیات ارائه می‌شوند. این به این دلیل است که به روزرسانی‌ها اغلب بر روی یک فاکتور تأثیر می‌گذارند.بعلاوه، برای جلوگیری از هرزنامه نویسان و ، گوگل باید از الگوریتم موتور جستجوی خود محافظت کند.

چند بار بروزرسانی هسته اصلی گوگل اتفاق می‌افتد؟

در بیشتر موارد، به روزرسانی‌های اصلی جستجوی گوگل چندین بار در سال، معمولاً هر چند ماه یک بار اتفاق می‌افتد. گوگل تمایل دارد به روزرسانی‌ها را چند روز قبل یا یک روز مشخص اعلام کند، اگرچه برخی از به روزرسانی‌ها برای کاربران چند روز طول می‌کشد.

به چند روش می‌توانید به روزرسانی‌های اصلی هسته گوگل را بررسی کنید ارتباط جستجوی گوگل را در توییتر دنبال کنید. از ابزار رایگان نظارت بر الگوریتم مانند رنک رنجر استفاده کنید. در برخی موارد، حتی می‌توانید برای به روزرسانی مشترک شوید، مانند AccuRanker، برای به روز بودن. آنچه دارندگان سایت باید درباره به روزرسانی‌های اصلی گوگل بدانند.

گاهی اوقات، ممکن است یک به روزرسانی بیشتر به چشم بیاید. هدف ما تأیید چنین به روزرسانی‌هایی است که احساس کنیم اطلاعات عملیاتی وجود دارد که ممکن است صاحبان سایت، تولیدکنندگان یا دیگر افراد در رابطه با آن‌ها استفاده کنند. گوگل به روزرسانی‌های هسته اصلی را تأیید می‌کنیم زیرا معمولاً برخی از اثرات قابل توجه را ایجاد می‌کند.

آپدیت هسته گوگل چه تفاوتی با سایر به روزرسانی‌ها دارد؟

به روزرسانی‌های هسته اصلی گوگل مانند لیستی از توصیه‌ها برای نمایش‌های تلویزیونی برای تماشا است. با ارائه نمایش‌های جدید و بازنشستگی نمایش‌های قدیمی، سال به سال تمام توصیه‌ها تغییر می‌کنند تا لیست مرتبط به روز باشد. یک به روزرسانی هسته اصلی گوگل به چند دلیل با سایر به روزرسانی‌های گوگل متفاوت است، از جمله: گوگل به روزرسانی‌های اصلی را اعلام می‌کند، اما سایر به روزرسانی‌های الگوریتم را اعلام نمی‌کند.

گوگل به روزرسانی‌های اصلی را تأیید می‌کند، اما سایر به روزرسانی‌های الگوریتم را تایید نمی‌کند. گوگل به روزرسانی‌های اصلی را نام می‌برد، اما سایر به روزرسانی‌های الگوریتم را ذکر نمی‌کند. طراحی به روزرسانی‌های اصلی نیز جدا از یک بروزرسانی عادی گوگل است. با به روزرسانی اصلی، گوگل چندین ویژگی الگوریتم جستجوی خود را به طریقی تغییر می‌دهد که می‌تواند نتایج جستجو را در صنایع و اهداف کاربر مرتبط‌تر و مفیدتر کند.

این تغییرات گسترده قابل توجه است تا به روزرسانی‌هایی که ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. شما می‌توانید در مورد یک به روزرسانی اصلی مانند لیستی از توصیه‌ها برای نمایش‌های تلویزیونی برای تماشای پاییز امسال فکر کنید. با نمایش جدید و بازنشستگی نمایش‌های قدیمی، توصیه‌های شما سال به سال تغییر می‌کند.n به روزرسانی پیشنهادهای شما، دقیقاً مانند یک به روزرسانی اصلی، توصیه‌های شما را به روز و به روز نگه می‌دارد.

۲ علامت به روزرسانی هسته گوگل

اگر نگران هستید که به روزرسانی هسته گوگل بر وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد، به دنبال این علائم باشید.

۱_ کاهش رتبه‌بندی

وقتی یک به روزرسانی گسترده گوگل اتفاق می‌افتد، سئوها اغلب به صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نگاه می‌کنند. رتبه‌بندی شما در SERP می‌تواند بینشی در مورد آسیب رساندن یا کمک به بروزرسانی اصلی به سایت شما ایجاد کند. بخاطر داشته باشید که قبل از نتیجه گیری درباره تأثیر آن، می‌خواهید چندین روز بر رتبه‌بندی خود نظارت داشته باشید. برای بهترین نتیجه، به دنبال رتبه‌بندی متنوع، از جمله کلمات کلیدی با اهداف مختلف باشید.

برای مثال: رتبه‌بندی خود را برای یک کلمه کلیدی اطلاعاتی مانند «نحوه استحمام یک گربه» و یک کلمه کلیدی معامله‌ای مانند «شامپو و نرم کننده گربه» بررسی کنید.

۲_کاهش ترافیک

همچنین می‌توانید با مشاهده ترافیک ارگانیک خود، به روزرسانی اصلی گوگل را مشاهده کنید. اگر رتبه‌بندی شما در نتایج جستجو پایین بیاید، ترافیک خود را از دست خواهید داد. بستگی به رتبه‌بندی قبل و بعد از آن دارد، اگر افت چشمگیری در بازدید داشته باشید، زیرا پنج موقعیت اول گوگل ۶۸٪ کل کلیک‌ها را در بر دارد. «برای بررسی ترافیک سایت خود از Google Analytics استفاده کنید»

شما می‌خواهید ترافیک خود را سال به سال مقایسه کنید. در حالی که می‌توانید به بازدید کننده سایت خود بپردازید، وقت بگذارید و به بازدید از صفحه شخصی نیز بپردازید. همچنین ممکن است بخواهید سایر معیارهای عملکرد مانند نرخ گزاف را مرور کنید.

هنگامی که تشخیص دادید که به روزرسانی گسترده جستجوی گوگل سایت شما را تحت تأثیر قرار داده است، می‌توانید شروع به ایجاد پیشرفت در وب سایت خود کنید. اگر برای شروع به کمک نیاز دارید، همیشه می‌توانید در یک ممیزی سئو یا مشاوره سرمایه‌گذاری کنید.

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل را مرور کنید قبل از شروع به جستجوی سایت خود و جستجوی مشکلات، یک قدم به عقب رفته و دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل را بخوانید. این دستورالعمل‌ها جزئیات خواسته و انتظارات گوگل از وب سایت‌ها و همچنین نحوه جستجوی گوگل برای تخصص، معتبر بودن و قابلیت اطمینان یا E-A-T است. تصویر صفحه راهنمای کیفیت جستجوی گوگل هنگام مرور رهنمودها، یادداشت برداری کنید و از آنچه در مرحله بعدی می‌آموزید استفاده کنید.

منبع : backlinko.com

دکمه بازگشت به بالا