عمومیکسب و کار ویژه

تفاوت تارا اتوماتیک و معمولی چیست؟

مقایسه و تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک + شرایط فروش اقساطی تارا اتومات

در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک اشاره کنیم تا ببینیم این دو نسخه از سدان نسبتا جدید ایران خودرو که به نوعی جزو لوکس‌ترین تولیدات داخلی نیز محسوب می‌شوند، از چه جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند. مقایسه تارا دنده ای و اتوماتیک شما را در خرید اقساطی تارا اتومات کمک خواهد کرد.

معرفی ماشین تارا ایران خودرو

پیش از اشاره به تفاوت تارا دستی و اتوماتیک بهتر است به صورت مختصر این سدان جمع‌وجور را به شما معرفی کنیم. ایران خودرو ابتدا قرار بود پژو ۳۰۱ را با همکاری شرکت پژو سیتروئن به تولید برساند اما شروع تحریم‌ها باعث نافرجام ماندن این همکاری شد. از آنجا که شرکت ایران خودرو حق طراحی و توسعه محصولات جدید بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ را داشت، بنابراین تصمیم گرفت ابتدا مدل ایرانی شده پژو ۳۰۱ را به بازار بفرستد.

اما در نهایت این قصد خود را کمی تغییر داد و بر آن شد تا یک نسخه فیس‌لیفت از پژو ۳۰۱ را با نام متفاوت پیش روی مشتری ایرانی قرار دهد که حالا نتیجه آن را در بازار به اسم تارا می‌شناسیم. خودروی تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک وارد بازار شده است که تفاوت‌هایی میان آنها مشاهده می‌شود. در ادامه به ذکر تفاوت تارا دستی و اتوماتیک از جنبه‌های فنی، امکانات و… می‌پردازیم و چگونگی خرید تارا اتومات اقساطی را خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

مقایسه فنی تارا اتومات و دنده ای

تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک در بخش فنی منحصر به جعبه دنده است؛ چرا که هر دو تیپ تارا ایران خودرو به موتور TU5 پلاس (نسخه اصلاح شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵) مجهز هستند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر می‌تواند قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار به همراه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما یکی از تفاوت‌های اصلی بین تارا اتومات و دنده ای موضوع جعبه دنده است که در واقع مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت این دو نسخه از تارا ایران خودرو محسوب می‌شود. در تارا دنده ای از گیربکس پنج دنده دستی برای به گردش درآوردن تایرهای جلو استفاده شده است اما در نسخه اتومات این وظیفه توسط یک گیربکس شش سرعته خودکار مجهز به مبدل گشتاور AT ساخت شرکت DAE چین بر دوش کشیده می‌شود.

استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود تا مصرف سوخت تارا اتومات بیشتر از تارا دنده ای باشد. ضمن آنکه قاعدتا تجربه رانندگی و همچنین توان حرکتی این خودروها نیز به واسطه اختلاف ذاتی نوع گیربکس‌ها، متفاوت است. با مطالعه جدول زیر می‌توانید به تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک از نظر فنی بیشتر پی ببرید.

خودرو تارا دنده  ای تارا اتوماتیک
نوع موتور چهار سیلندر – 1.6 لیتری- تنفس طبیعی – tu5 plus چهار سیلندر – 1.6 لیتری- تنفس طبیعی – tu5 plus
بیشترین قدرت(اسب بخار) 113 113
بیشترین گشتاور(نیوتن متر) 144 144
گیربکس پنج سرعته دستی شش سرعته اتوماتیک AT
شتاب 0-100 (ثانیه) 12.5 13
بیشترین سرعت (km/h) 190 190
مصرف سوخت (lit/100km) 7 7.3
ابعاد (میلی‌متر) 4519 – 1953-1466 4519 – 1953-1466
حجم باک (لیتر) 50 50
وزن (کیلوگرم) 1170 1268

تفاوت های تارا دنده ای و اتوماتیک

ایران خودرو پس از مواجه شدن با بدعهدی رفیق بی معرفتش یعنی پژو برای پروژه تولید 301، 2008 و 208، تصمیم گرفت از ظرفیت های گسترده ایجاد شده در کشور و سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته استفاده کند و خودروی تارا را به عنوان محصولی جدید معرفی کرد. مدتیست تارا دنده ای وارد بازار شده و نسخه نهایی تارا اتوماتیک هم به زودی راهی بازار می شود. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های تارا دنده ای و اتوماتیک ایران خودرو در بحث ظاهری و آپشن بپردازیم.

 در حاشیه مراسم تست درایو کوتاه تارا دنده ای در پیست آزادی، یک دستگاه تارا اتوماتیک پروتوتایپ در هتل قرار داشت که تنها تفاوت ظاهری آن با نسخه دنده ای اضافه شدن سانروف و وجود بج 6AT روی گلگیر سمت راننده به معنای مجهز بودن به گیربکس شش دنده اتوماتیک بود. بعد که مقداری بیشتر دقت می کردید، متوجه نصب رینگ های 16 اینچی آلیاژی به جای رینگ 15 اینچی استایلیش فولادی نسخه دنده ای می شدید.

 نسخه پروتوتایپ تارا اتوماتیک با جلوپنجره مشابه با مدل دنده ای

در حالی که تصور می کردیم تفاوت های ظاهری تارا دنده ای و اتوماتیک به همین موارد ذکر شده محدود شده، با یک نسخه دیگر تارا اتوماتیک در پیست آزادی برخورد داشتیم که با پرس و جو از مسئولین متوجه شدیم نسخه نهایی تولیدیست. بدین ترتیب تارا اتوماتیک یک تفاوت ظاهری با تارا دنده ای دارد و آن تغییر دیزاین جلوپنجره است. نسخه اتوماتیک دارای جلوپنجره مش بندی شده با تریم مشکی پیانویی براق بوده و این در حالیست که تارا دنده ای دارای جلوپنجره با خطوط افقی مشکی رنگ است. باید اعتراف کنیم که این مش بندی جلوپنجره نسخه اتوماتیک، چهره تارا را جذابتر کرده است.

 تفاوت های آپشنی و دیزاین کابین تارا اتوماتیک

از جمله تفاوت های آپشنی و ظاهری تارا اتوماتیک نسبت به تارا دنده ای می توان به سیستم ورود بدون کلید با دستگیره های لمسی و همچنین کلید استارت/استاپ پیشرانه در سمت چپ غربیلک فرمان اشاره کرد. یکی دیگر از تفاوت ها هم که بدیهی بوده وجود شیفتر دنده اتوماتیک با قاب کرومی در کنسول میانی به جای شیفتر گیربکس دستی و همچنین پنل کلیدهای سانروف در بالای آینه میانیست. از جمله تفاوت های آپشنی تارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ای می توان به آینه های تاشو برقی، سنسور نور، سنسور باران، دید عقب و صندلی های برقی چهار حالته جلو(تنظیم پشتی و ارتفاع) اشاره کرد.

 تارا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک دارای سیستم فرمان برقی بوده که در سرعت پایین نرم و در سرعتهای بالا ایمن و سفت است. همچنین تارا دارای کروز کنترل و محدود کننده سرعت به همراه نشانگر تعویض دسته است. تمامی مدلهای تارا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ در روز، کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینه برقی، مالتی مدیا با قابلیت میرور لینک، امکان تا شدن صندلی های عقب و سنسور دنده عقب و سیستم پایش فشار باد تایرها به صورت هشدار پنچری یا کاهش باد هستند.

گرچه تفاوت تارا دستی و اتومات از نظر ظاهری چندان قابل توجه و شاخص نیست، اما می‌توان با نگاه به نوع رینگ چرخ‌های استفاده شده روی خودرو، به تفاوت تارا اتوماتیک و دنده ای به‌راحتی پی برد. در نسخه‌های دستی شرکت ایران خودرو از رینگ فولادی ۱۴ اینچی استفاده کرده و روی آن را با قالپاق پلاستیکی نقره‌ای رنگ پوشانده است. اما در مدل‌های اتوماتیک از رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی با طرح متفاوت بهره گرفته شده که به‌راحتی نسبت به طرح قالپاق‌های مدل دستی قابل‌تمایز و شناسایی است. بنابراین با نگاه به رینگ‌های تارا می‌توان پی به دستی یا اتومات بودن آن برد. واضح است که می‌شود درون کابین نیز با نگاه به اهرم تعویض دنده و پنل اطراف آن از این موضوع مطلع شد.

کلام پایانی

در انتهای مقاله مقایسه تارا دنده ای و اتوماتیک باید به طور خلاصه به اطلاع برسانیم که تفاوت این دو نسخه به طور کلی در بخش‌هایی مثل رینگ چرخ‌ها، حضور یا عدم حضور برخی آپشن های خاص، استفاده از گیربکس متفاوت، اختلاف در نوع اهرم تعویض دنده، اختلاف در میزان مصرف سوخت و نوع دینامیک حرکتی خلاصه می‌شود. همچنین نیاز به تذکر نیست که تارا ایران خودرو در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک با قیمت به نسبت بالاتر در مقایسه با مدل دستی در بازار به فروش می‌رسد و از لحاظ مشتری‌پسند بودن نیز نمونه اتوماتیک نسبت به نسخه دستی تا حدودی خوش‌فروش‌تر ظاهر شده است.

دکمه بازگشت به بالا