عمومی

اردوغان: راه‌حل دو کشوری تنها گزینه برای قبرس است

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تنها راه حل اختلافات طولانی مدت بر سر قبرس ایجاد دو کشور در این جزیره است و تشکیل فدراسیون مورد نظر آتن در دستور کار گفتگوهای آینده نیست.

به گزارش رویترز ، رهبران یونان و یونان قبرس روز دوشنبه گفتند که آنها فقط بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد توافق صلح را می پذیرند و راه حل دو کشور مورد حمایت ترکیه و ترکی قبرس را رد می کنند. گفتگوهای میانجیگری سازمان ملل قرار است ماه آینده برگزار شود.

سازمان ملل از رهبران ترک قبرس و یونان قبرس و همچنین وزرای خارجه سه کشور ضامن ، یونان ، ترکیه و انگلیس دعوت خواهد کرد تا در مورد چگونگی پیشبرد موضوع بحث کنند. این مسائل باعث تنش های پیچیده بین آنکارا و آتن و پروژه های پیچیده در بخش انرژی در شرق مدیترانه شده است.

قطعنامه سازمان ملل متحد خواستار اتحاد مجدد قبرس تحت چتر فدرال دو حزب است. تلاش های قبلی برای متحد کردن ترک-یونان قبرس و یونانی قبرس در این جزیره ناکام مانده است. این جزیره پس از حمله ترکیه در سال 1974 به دو قسمت تقسیم شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت اظهارات دولت های قبرس و یونان نشان می دهد که آنها توجهی به مقامات ترک قبرس ندارند. به همین دلیل ، مذاکره درباره پیشنهادی که قبلاً شکست خورده بود ، بی فایده شد.

وی به نمایندگان مجلس گفت: “هیچ راه حل دیگری به جز راه حل دو كشور وجود ندارد.” چه آن را بپذیرید و چه نپذیرید ، دیگر فدراسیون وجود ندارد. فقط در این شرایط می توانیم در اطراف مسئله قبرس بنشینیم و با یکدیگر مذاکره کنیم. در غیر اینصورت هرکس باید راه خودش را طی کند.

ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکرات را از سر گرفتند ، اما اردوغان امروز گفت که قادر به ملاقات نخست وزیر یونان با کریاکوس میتسوتاکیس نیست. میتسوتاکیس مرا به چالش کشید. چگونه می توانیم با شما پشت یک میز بنشینیم؟ اول از همه ، محدودیت های خود را بدانید. اگر واقعاً به دنبال آرامش هستید ، مرا به چالش نکشید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا