سلامت و دانش

لرزش باورنکردنی در هسته‌ زمین حس شد/ عکس

مهدیه جباری: هر لحظه زیر سطح سیاره ما، اتفاقات سحرآمیز در حال وقوع است. این بار اما دانشمندان چیزی عجیب و هیجان‌انگیز کشف کردند، نوعی نوسان در هسته زمین. این کشف ممکن است پیامدهای مهمی برای درک ما از میدان مغناطیسی زمین و دینامیک ژئوفیزیک داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان چینی پدیده‌ای ریتمیک را کشف کرده‌اند که طی آن هر ۸.۵ سال، هسته زمین یک لرزش ظریف حول محور چرخشی خود نشان می‌دهد. این کشف، ناشی از یک ناهماهنگی کوچک بین هسته زمین و گوشته، لایه زیر پوسته که پایه سیاره ما را تشکیل می‌دهد، است. در عمق حدود ۲۸۹۶ کیلومتری، هسته زمین شامل یک مرز بیرونی مایع در حال چرخش و یک لایه داخلی عمدتاً جامد است. این منطقه چندین جنبه حیاتی از عملکرد زمین را به عهده دارد، از جمله طول روز و سپر مغناطیسی که از ما در برابر تابش خورشید محافظت می‌کند.

لرزش باورنکردنی در هسته‌ زمین حس شد/ عکس

نوسانات جدید در هسته داخلی به تغییرات احتمالی آینده در شکل و حرکت هسته مایع زمین اشاره دارد که به طور بالقوه منجر به تغییرات در میدان مغناطیسی زمین می‌شود. دانشمندان با تجزیه و تحلیل حرکت قطبی زمین و اندازه‌گیری محور چرخشی سیاره نسبت به پوسته آن، به این پدیده پی بردند.

محققان با مشاهده انحرافات ظریفی که هر ۸.۵ سال در حرکت قطبی اتفاق می‌افتند و همبستگی آن‌ها با تغییرات جزئی در طول روز در سرتاسر کره زمین، وجود این لرزش هسته داخلی را ثابت کردند. یافته‌های آن‌ها نظریه‌های سنتی را با فرض هم‌ترازی بین هسته داخلی و محورهای چرخش گوشته به چالش می‌کشد. شیب ۰.۱۷ درجه‌ای بین هسته داخلی و گوشته ممکن است حاکی از آن باشد که نیمکره شمال غربی هسته متراکم‌تر است، همچنین بین لایه‌های داخلی و خارجی هسته تغیرات چگالی وجود دارد.

لرزش باورنکردنی در هسته‌ زمین حس شد/ عکس

با نگاهی به آینده این کشف می‌توان انتظار داشت که رابطه پیچیده بین دینامیک هسته درونی زمین و پدیده‌هایی را که بر جهان ما تأثیر می‌گذارد، از فعالیت‌های لرزه‌ای گرفته تا تغییرات در میدان مغناطیسی، آشکار شود. بحث‌های شکل گرفته در مورد شیب ایستا بین هسته داخلی و گوشته نیز، همچنان یک موضوع مهم است و ماهیت در حال تکامل درک ما از پویایی هسته زمین را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

منبع: interestingengineering

۳۲۳

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا