سلامت و دانشکسب و کار ویژه

از کجا بفهمیم دندان عصب کشی شده عفونت کرده است؟

پوسیدگی دندان یکی از موارد نادری است که گاهی به دلایل مختلف اتفاق می افتد. درد در دندان آسیب دیده معمولا بین یک هفته تا ده روز پس از کشیدن رخ می دهد. در برخی از مقالات با دلایل این مشکل و نحوه مقابله با آن بیشتر آشنا می شوید.

شایع ترین علل این عفونت عبارتند از:

یکی از کانال ها به طور کامل تمیز نشده است. زیرا برخی از دندان ها دارای مقدار غیر طبیعی کانال هستند و دندانپزشک به دلیل عدم آگاهی آن را نادیده می گیرد.

یکی دیگر از علل عفونت، عدم تنظیم کانال ریشه و ورود باکتری و عفونت به داخل دندان است.

اگر ترکی در ریشه دندان ایجاد شود و دندانپزشک متوجه آن نشود، عفونت از طریق این ترک وارد دندان می شود.

در برخی موارد، با گذشت زمان، مواد مورد استفاده برای پر کردن کانال از بین می رود. در نتیجه باکتری ها باعث عفونت دندان می شوند.

چرا دندان های ضعیف گاهی اوقات درد دارند؟

مراقب باشید که دندان های شما از طریق ریشه هایی که به استخوان فک نفوذ می کنند در دهان قرار گیرند. دندان های جلو معمولا یک ریشه دارند. اگر دندان های دیگر مانند پرمولر و مولر دو یا چند ریشه داشته باشند، انتهای هر ریشه را کاسپ می نامند.

اعصاب و رگ های خونی دندان در واقع از طریق آپکس وارد دندان می شوند، سپس از طریق کانال وارد ریشه می شوند و وارد محفظه نرم در تاج دندان می شوند. در ادامه به نحوه درمان عفونت عصب کشی دندان می پردازیم.

وقتی نیاز به برداشتن ورید دارم چه علائمی دارم؟

در بیشتر موارد در اثر پوسیدگی وارد شده به دندان، سطح خارجی دندان به غذا، آب سرد یا گرم و … حساسیت نشان می دهد. در موارد شدیدتر این حساسیت دردناک می شود و در مواردی زندگی عادی فرد را به خطر می اندازد.

هر چه آسیب ها و پوسیدگی های بیشتری به پالپ دندان نفوذ کرده باشد، علائم شدیدتر و حادتری در بیمار احساس می شود. اما در برخی موارد با از بین رفتن کامل بافت داخل دندان درد پس از چند روز کاهش می یابد و بنابراین فرد دیگر احساس درد نمی کند. علائم عفونت پالپ در موارد شدیدتر به شرح زیر است:

ترشحات چرکی و آبسه دندان

• تغییر رنگ دندان در اثر نکروز

• درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم

• درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

• تشکیل فیستول در نزدیکی دندان

• لق شدن دندان ها

• گونه یا فک متورم

• پاک

• طعم تلخ در دهان

• تورم گردن

• قرمزی و تورم لثه

نحوه درمان عفونت تشخیص داده نشده دندان

به طور معمول، در کانال ریشه یا کانال ریشه، ابتدا کانال ها تمیز می شوند و سپس بافت عفونی یا عفونی برداشته می شود. مراقب باشید ریشه ها سفت نشود و شاخه های کوچک را از شاخه اصلی رودخانه جدا کنید.

در برخی موارد حتی پس از درمان و زهکشی عفونت در کانال ریشه، عفونت در شاخه ها باقی می ماند و باعث بروز مجدد عفونت پس از مدتی می شود. هنگامی که یک دندان پوسیده دوباره عفونی می شود، مراجعه به دندانپزشک برای ریشه یا ترمیم کانال ضروری است.

در چنین مواردی از آنتی بیوتیک ها نیز برای درمان بیماری استفاده می شود. اگر درمان بی اثر بود و عفونت عود کرد، جراحی چشم انجام می شود.

از بین بردن عفونت در دندان عصب کشی شده توسط اپیتکتومی

به طور معمول، با اپیتکتومی، نوک ریشه یا راس همراه با بافت عفونی برداشته می شود. در مرحله آخر انتهای ریشه پر و بسته می شود. جراحی آپیکوتومی به عنوان میکروسرجری ریشه نیز شناخته می شود. زیرا این فرآیند زیر میکروسکوپ انجام می شود.

در واقع قبل از عمل آپیکوتومی دندان دوباره شکسته می شود و در صورت موثر نبودن این عمل انجام می شود. مراقب باشید این روش با روش ریشه زایی بسیار متفاوت است. بنابراین، در سیستم ریشه، ریشه به طور کامل حذف می شود. اگر در روش اپیتومی فقط نوک ریشه برداشته شود.

معمولاً دندانپزشک قبل از انجام آپیکوتومی برای درمان عصب عفونی از دندان عکس می گیرد. پس از آن، درمان با داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک های خوراکی آغاز می شود و گاهی لازم است دهان با محلول ضد عفونی کننده شسته شود.

برای درمان عفونت دندان در حفره، دندانپزشک ابتدا لثه را بریده و بالا می‌آورد تا دسترسی به ریشه آسان‌تر شود. سپس بافت آلوده به همراه چند میلی متر از نوک ریشه برداشته می شود.

دندانپزشک از ماده رنگی روی دندان استفاده می کند تا ترک ها و شقاق ها را واضح تر نشان دهد. توجه داشته باشید که اگر دندان شکسته شود، اپیتومی ادامه پیدا نمی کند. برای تکمیل اپیتومی برای درمان عفونت یک دندان بدشکل، 3 تا 4 میلی متر از کانال دندان تمیز و پر می شود.

معمولاً دندان ها با استفاده از میکروسکوپ و دستگاه سونوگرافی تمیز می شوند. لازم به ذکر است که استفاده از میکروسکوپ در این روش جراحی شانس موفقیت آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این به این دلیل است که نور و بزرگنمایی حاصله به دندانپزشک اجازه می دهد تا ناحیه تحت درمان را ببیند. در مرحله آخر، دندانپزشک قبل از قرار دادن دستمال در محل، عکس دیگری می گیرد.

مدت زمان درمان برای دندان های ضعیف

اگر از روش اپیکوتومی برای درمان عفونت عصب کشی شده دندان استفاده می کنید، مدت زمان درمان بسته به محل دندان و پیچیدگی ساختار ریشه متفاوت است. به طور متوسط، درمان می تواند 30-90 دقیقه طول بکشد. البته درمان عفونت در دندان های قدامی عصب کشی شده نیاز به زمان کوتاه تری برای انجام اپیتکتومی دارد.

توجه داشته باشید که هر چه تعداد دندان های آسیاب یا کانال های دندان بیشتر باشد، درمان عفونت دندان بیشتر طول می کشد.

کشیدن دندان در چه مواردی توصیه می شود؟

اقدامات پس از درمان عفونت عصب کشی شده دندان با اپیتکتومی

پس از درمان عفونت عصب کشی شده دندان، دندانپزشک داروهایی را تجویز می کند که طبق دستور مصرف شوند. علاوه بر این، در مواردی در مورد خوردن یا آشامیدن توصیه هایی می کنند که باید مورد توجه قرار گیرد. پس از عمل، استراحت و یخ زدن در ناحیه عمل به مدت 10-12 ساعت توصیه می شود.

از احتمال خونریزی و تورم ناحیه تحت درمان آگاه باشید. برای تسکین درد، اغلب داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن تجویز می شود که طبق دستورالعمل می توان آنها را مصرف کرد. برای مراقبت بیشتر، توصیه می کنیم از شستشو، سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای شکننده و سفت خودداری کنید.

از معاینه ناحیه تحت درمان خودداری کنید زیرا این کار باعث شل شدن بخیه ها می شود. فراموش نکنید که بخیه ها را 2-7 روز پس از عمل بردارید. از نظر درد و تورم معمولا این مشکل پس از دو هفته از بین می رود.

پوسیدگی دندان چگونه درمان می شود؟

درمان عفونت عصب کشی شده دندان نه تنها از گسترش عفونت جلوگیری می کند، بلکه از سلامت سایر دندان ها نیز محافظت می کند. بنابراین فردی که دندان عفونی دارد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهد. مجموعه ای از اقدامات برای درمان عفونت دندان عصب کشی شده توسط پرسنل پزشکی در زیر آمده است.

• یک بی حس کننده موضعی دریافت کنید

حذف باکتری از سیستم ریشه (روت کانال درمانی)

• بخشی از دندان و کانال ریشه را که در بافت لثه باقی مانده است بکشید و بردارید

• آب بندی کانال ریشه با مواد پرکننده موقت یا روکش

هزینه برداشتن رگ

مهم است که بدانیم هزینه درمان عفونت دندان به تعداد ریشه های دندان آسیب دیده و نوع جراحی برای درمان بیماری بستگی دارد. برخی از دندان ها دارای یک ریشه، دو یا حتی سه ریشه هستند که همگی در یک عفونت باکتریایی درگیر هستند یا عفونت آنقدر گسترده است که پزشک برای درمان آن نیاز به جراحی دارد.

بر این اساس دندانپزشک پس از معاینه بیمار و تعیین تعداد ریشه های عفونی، مواد درمانی و وضعیت دندان و البته سختی و روش درمان، می تواند هزینه عصب کشی را تعیین کند.

کشیدن دندان یک کار تخصصی و پیچیده است و باید توسط بهترین دندانپزشک شیراز انجام شود. در غیر این صورت احتمال عفونت افزایش می یابد. دندانپزشک بالوی واقع در سعادت آباد یکی از مطب ترین کلینیک ها برای ارائه خدمات ویژه از جمله عصب کشی دندان، ایمپلنت و … می باشد. در صورت تمایل می توانید از طریق شماره درج شده با کلینیک تماس بگیرید.

سوال کلی

چگونه اپتیکتومی انجام دهیم؟

اگر به دلایلی عفونت با آنتی بیوتیک از بین نرفت و عفونت عود کرد، از جراحی اپتکتومی برای درمان استفاده می شود.

درمان عفونت دندان دناتوره شده چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، درمان می تواند از 30 تا 90 دقیقه طول بکشد

درمان عفونت دندان کج چقدر طول می کشد؟

هر چه تعداد حفره ها یا حفره های دندان بیشتر باشد، درمان عفونت دندان بیشتر طول می کشد.

آیا در طول درمان احتمال تورم و خونریزی وجود دارد؟

آره؛ خطر تورم و خونریزی در ناحیه تحت درمان وجود دارد.

آیا داروهایی برای تسکین درد در ناحیه تحت درمان تجویز می شود؟

آره؛ برای تسکین درد، اغلب داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن تجویز می شود که می توانید طبق دستور مصرف کنید.

منبع: بهترین متخصص ایمپلنت شیراز