عمومیکسب و کار ویژه

 اهمیت استفاده صحیح از قالب بتن در ساختمان

یکی از متریال‌هایی که امروزه برای بالا بردن مقاومت و استحکام بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتن و فرآورده های بتنی است. این ماده از سیمان و آب تشکیل شده و به دلیل چسبندگی بالایی که دارد می تواند در افزایش مقاومت یک سازه تاثیرات خوبی از خود نشان دهد. یکی از موضوعات مهمی که در مورد استفاده از بتن مطرح می‌شود، قالب‌ بندی بتن است. اگر در مورد انتخاب قالب تن و اجرای دقیق و اصولی آن اطلاعی ندارید؟ اگر با انواع قالب‌های مورد استفاده در این مرحله آشنایی ندارید، ادامه این متن را مطالعه کنید؛ در این متن تمام نکات مهم و کلیدی قالب‌بندی ذکر خواهد شد. پس تا انتهای این نوشتار ما را همراهی کنید

چرا قالب‌بندی بتن صورت می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین اهدافی که می‌توان برای قالب‌بندی اشاره کرد، شکل‌دهی و فرم‌دهی به بتن است. در واقع هدف از این امر، شکل دادن به بتن در یک حجم و ابعاد مشخص است و این مورد نیز زیر نظر طرح سازه صورت می‌گیرد. یکی دیگر از اهدافی که می‌توان برای قالب‌بندی عنوان کرد تحمل کردن تنش‌هایی است که به بتن وارد می‌شود. از دیگر اهدافی که این مورد به دنبال دارد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • برای جلوگیری از کاهش رطوبت بتن به قالب‌بندی نیاز است.
  • برای آنکه یک عایق‌بندی مناسب در محل صورت گیرد نیاز است تا قالب‌بندی انجام شود.
  • برای جلوگیری از تغییر محل و جابه‌جا شدن میلگردها و بقیه قطعات و اجزایی که در بتن به کار برده می‌شوند انجام قالب‌بندی لازم به نظر می‌رسد.
  • معمولا برای آنکه بتن تحت تنش‌های مکانیکی قرار نگیرد لازم است قالب‌بندی انجام شود.
  • برای جلوگیری از نشت شیره بتن نیز قالب‌بندی می‌تواند بسیار مفید و کارا ظاهر شود.

قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب بتن سازه‌ای است که معمولاً به شکل موقتی در پروژه‌ها استفاده می‌شود و جهت نگهداری بتن تازه ریخته‌ شده است تا به‌اندازه کافی سفت شود و خود را نگه دارد.

سیستم‌های قالب‌بندی مورد استفاده برای ساخت قاب‌های بتنی از اوایل دهه 1990 به‌طور قابل‌توجهی توسعه‌یافته‌اند. نوآوری‌های عمده در ساخت قالب بتن جهت افزایش کارایی در محل، بهداشت و ایمنی و مسائل زیست‌محیطی متمرکز شده است و صنعت ساخت‌وساز بتن را به سمت کارایی روزافزون سوق می‌دهد.

سیستم‌های قالب‌بندی مختلف طیف گسترده‌ای از راه حل های ساخت و ساز بتنی را ارائه می‌دهند که می‌توانند متناسب با نیازهای یک پروژه خاص، انتخاب شوند.

قالب‌های سنتی برای ساخت و ساز بتنی صنعتگران ماهر نیاز دارد و معمولا این نوع قالب‌ها ویژگی‌های ایمنی ضعیفی دارند و سرعت ساخت و ساز در محل را پایین می‌آوردند و ضایعات زیادی را به همراه دارند.

بهترین قالب بتن از نوع فلزی است که به شکل گسترده در تمام دنیا استفاده می‌شود. این قالب‌ها مزایای زیادی دارند که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

  • قالب‌های فولادی و فلزی بادوام و قوی هستند
  • سطح یکنواخت و صاف را برای سازه فراهم می‌کند
  • قابلیت استفاده مجدد عالی دارند
  • به‌راحتی جدا از سیمان جدا می‌شود؛ به همین دلیل به سازه بتنی آسیبی وارد نمی‌کنند
  • امنیت بالایی دارند

اهمیت استفاده از سیستم قالب بندی اصولی

بکار گیری سیستم قالب بندی نادرست ، موجب ایجاد خسارات مالی و حتی بعضا جانی ، و در نهایت منجر به بوجود آمدن سازه ی معیوب و پر نقص می گردد .
شرکت تولیدی صنعتی مشبک پردازان با نام اختصاری ام پیکو از سال 1380 ، طی دو دهه فعالیت در زمینه طراحی و ساخت انواع سازه های فلزی و قالب های بتنی خاص ، از بزرگترین سازنده های قالب خاص بتن و تجهیزات قالب بندی می باشد.
شرکت ام پیکو با دارا بودن خطوط تولید مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا و نیرو های انسانی مجرب واقع در شهرک صنعتی زیبا دشت استان البرز .قادر به طراحی و ساخت قالب و کلیه قطعات بتنی خاص با استفاده از دانش فنی مهندسی و همچنین استفاده از ماشین آلات پیشرفته می باشد.

سالن های تولید شرکت ام پیکو شامل کارگاه های برش کاری ، پرس کاری ، جوشکاری ، تراشکاری ، ریخته گری ، رنگ ، آبکاری و در نهایت کنترل کیفی می باشد .

فرآیند تولید قالب بتن خاص

سالن های تولید شرکت ام پیکو شامل کارگاه های برش کاری ، پرس کاری ، جوشکاری ، تراشکاری ، ریخته گری ، رنگ ، آبکاری و در نهایت کنترل کیفی می باشد .
تنوع سیستم های قالب این شرکت ، مشتمل بر انواع سیستم های قالبی ستون ، دیوار ها ، پیش ساخته و سایر قالب ها و سیستم های خاص بتن می باشد.

تیم مهندسی شر کت sanalsantiye با تکیه بر توانایی ها و تجربیات متنوع و فراوان طی چندین سال متمادی ، آماده ارائه هر گونه مشاوره در این زمینه بوده و در پروژه های متعدد همواره در کنار فرآیند اجرا حاضر و پاسخگو می باشد .
این شرکت با هدف ساخت و تولید قطعات مقاوم ، ایمن ، با کیفیت ، و همینطور با استفاده از نیرو های انسانی متخصص و توانا و بهره گیری از بروز ترین ماشین آلات ، سعی در تامین نیاز های مبرم صنعت ساختمان و عمرانی کشور ، گامی هر چند کوتاه در پیشرفت و خود کفایی این مرز و بوم دارد.

مراحل قالب بندی بتن به چه صورت است؟

حال که با قالب بندی اسکلت بتنی از نظر جنس و کاربرد آشنا شده‌اید، سوالی که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد، این است که مراحل قالب بندی به چه صورتی رخ می‌دهد؟ پاسخ صحیح به این سوال بسیار لازم و ضروری است چرا که برای اجرای درست و اصولی نیاز به تجربه و آگاهی دارید. قبل از انجام قالب بندی ابتدا می‌بایست وسایل‌های مورد نیاز آن را فراهم نمود. بدین ترتیب مراحل قالب بندی بتن عبارتند از:

  • ۱. اجرای پاشنه بتن: در ابتدا از پاشنه بتنی که از جنس فولادی یا بتنی می‌باشد، به کار گرفته می‌شود. کاربرد آن به جهت تعیین فاصله بین قالب و بخش‌هایی از ستون استفاده می‌گردد. میلگردهای فولادی را در ابعاد مورد نظر برش می‌دهند و در هر ۴ طرف راستای طولی ستون به حالت عمودی بر یکدیگر قرار داده می‌شوند. سپس به دو طریق جوشی و اتصال سیمی، میلگردها را به هم اتصال می‌دهند.
  • ۲. اندازه گیری و برش قالب ها: دومین مرحله در قالب بندی بتن، اندازه گیری و برش قالب ها است. برای این کار باید ابعاد دقیق قطعات بتن را بدانیم. سپس با استفاده از ابزارهای مناسب، قالب ها را اندازه و برش می زنیم.
  • ۳. تمیز کردن قالب: قالب‌ها را بعد از هر بار استفاده به صورت مرتب، پاکسازی کنید. در غیر اینصورت سیمان باقی مانده روی قالب باعث بی‌نظمی در سازه می‌شود.
  • ۴. روغن کاری: برای راحت‌تر جداسازی قطعات بتنی از قالب، دیوارهای داخلی قالب‌ها را با روغن‌های مخصوص آغشته می‌سازند.
  • ۵. اتصال قالب‌ها: برای اتصال دادن قالب‌ها به یکدیگر از تجهیزاتی نظیر سنجاق و پین استفاده می کنیم تا قالب ها را به هم وصل کنیم.
  • ۶. تراز کردن قالب‌ها: از شاقول باید استفاده کنیم تا از تراز بودن قالب ها مطمئن شویم.
  • ۷. عایق بندی قالب ها: برای جلوگیری از نفوذ آب به بتن و همچنین نشت ندادن بتن هنگام بتن ریزی، باید قالب ها را عایق بندی کنیم. برای این کار می توانیم از گونی یا پلاستیک استفاده کنید.
  • ۸. بتن ریزی: پس از نصب و عایق بندی قالب ها، نوبت به بتن ریزی می رسد. برای این کار باید بتن را به صورت یکنواخت و  در داخل قالب ها تزریق کنید.
  • ۹. ویبره کردن بتن: برای اطمینان از اینکه بتن به طور یکنواخت در قالب ها پخش شده است، باید آن را ویبره کنیم. برای این کار می توانیم از ویبره برقی یا دستی استفاده کنیم. فروشگاه بتن ویبره به عنوان مرجع تخصصی ویبراتورهای بتن، می تواند شما را در این راه یاری کند.
  • ۱۰. جدا کردن قالب ها: پس از اینکه بتن به مقاومت کافی رسید، می توانیم قالب ها را جدا کنیم. برای این کار باید با دقت قالب ها را از بتن جدا کنیم تا به بتن آسیبی وارد نشود.
دکمه بازگشت به بالا