سلامت و دانش

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در بحران کرونا

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال انقباض بیماری به ویژه همزمان با بیماری انسداد قلب و عروق قلب ، ضمن تأکید بر اولویت پیشگیری و نه درمان ، گفت: در حال حاضر همیشه تغذیه سالم برای جلوگیری از وجود دارد. بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید می شود که این امر با حفظ تعادل ، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی حاصل می شود.

مجید حسن قمی ، دکترای تغذیه و فیزیولوژی ورزش ، در مصاحبه با دکترنامه وی گفت: “خوردن سالم به معنای تعادل تنوع و تناسب در داشتن و دریافت غذای سالم است.”

گروه های غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند

وی به انواع گروههای مهم غذایی از جمله شیر ، غلات ، گوشت و پروتئین ، سبزیجات و میوه اشاره کرد و گفت: تنوع و تعادل به معنای استفاده همه غذاها است ، به عبارتی هر روز باید از گروه غذاهای لبنی باشیم. ، سبزیجات ” ، پروتئین و لوبیا و غلات.

در مورد شیر و شیر بهتر است کم چربی باشد ، یا اگر کسی به هر دلیلی نتواند شیر بخورد ، می تواند از شیر بدون لاکتوز استفاده کند یا به جای شیر از ماست و شیر استفاده کند.

در مورد غلات ، از غلات یا دانه های کامل استفاده کنید ، و برای گروه گوشت بهتر است از گوشت بدون چربی استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن ملتهب نشود.

همچنین در رابطه با میوه و سبزیجات بهتر است همه در طی روز حداقل 3 تا 5 واحد میوه و سبزیجات مصرف کنند.

اهمیت تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی

متخصصان تغذیه تأکید می کنند که رعایت تعادل ، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، به عبارت دیگر باید در هر گروه غذایی از جمله شیر و لبنیات ، غلات ، گوشت و پروتئین ، آجیل مصرف شود. و گروه های میوه و سبزی را متناسب نگه دارید تا چاقی ، اضافه وزن یا سوء تغذیه ایجاد نشود.

قمی با اشاره به نقش تغذیه مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری های مختلف و اهمیت آنها به ویژه در هنگام بیماری همه گیر کرون ، اظهار داشت: پیشگیری همیشه با تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از درمان و پیشگیری ترجیح می یابد و رعایت برخی عناصر اساسی حفظ تعادل کالری و انرژی دریافت شده از غذا

وی با اشاره به لزوم توجه به تناسب در مصرف مواد غذایی ، گفت: مشکل ایجاد تعادل و نسبت در مصرف مواد غذایی به حدی مهم است که حتی اگر بیش از حد میوه و سبزیجات مصرف کنیم ، که اخیراً بسیار مورد تاکید قرار می گیرد ، مشکلاتی بوجود می آید. برای مثال سایر چشم اندازها ، مصرف زیاد میوه می تواند کالری دریافتی را افزایش داده و باعث چاقی و چاقی شود.

هر روز چه سبزیجات و میوه ای نیاز داریم که مصرف کنیم؟

این متخصص تغذیه با اشاره به نیاز روزانه سبزیجات و میوه ها گفت: بهتر است در هر وعده غذایی نصف بشقاب سبزیجات را در هر وعده غذایی اختصاص دهید و از انواع سبزیجات با رنگ های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر از فلفل استفاده می کنیم از قرمز ، فلفل سبز و کلم ، هویج و گوجه فرنگی استفاده می کنیم. هر چه رنگ ها بیشتر باشد ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بیشتری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. همچنین در مورد میوه ها ، خود مصرف میوه تأکید می شود نه نوع یا اندازه.

هشدار در مورد مصرف بیش از حد مواد غذایی بدون پشتیبانی علمی

دکتر قمی با اشاره به برخی غذاها که اخیراً بر تقویت آن در تقویت سیستم ایمنی یا پیشگیری از بیماری تأکید زیادی شده است ، ضمن هشدار در مورد مصرف بیش از حد مواد غذایی بدون حمایت علمی ، گفت: به عنوان مثال “سیر” اگرچه این ماده غذایی مفید است مصرف روزانه بیش از دو تا سه میخک سیر می تواند باعث ایجاد حساسیت ، مشکلات گوارشی و التهاب در بدن یا در ارتباط با مصرف زنجبیل ، دارچین ، گل سرخ و غیره شود و اثرات آن را در جلوگیری از بیماری به وجود آورد. کورونا موضوعاتی را مطرح کرده است که مستند نیست و هیچ پایه علمی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه امروز پزشکی مبتنی بر شواهد نقش مهمی دارد ، گفت: این امر بدون تکیه بر توصیه های گروهی یا فردی و بدون اسناد علمی نمی تواند به کل جامعه و فقط به کل جامعه توصیه شود.

در اپیدمی کرونا نیازی به تغذیه وجود ندارد

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: “یکی از غذاهایی که توسط متخصصان تغذیه در سراسر جهان ممنوع است ، فست فود است که برای سیستم ایمنی بدن بسیاری از مشکلات را ایجاد می کند. غذاهایی که دارای نمکی زیاد هستند مانند چیپس ، پفک و غذاهای GM.” این ماده از سایر مواد مضر فرآوری شده و دارای مواد افزودنی مختلفی است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

در خاتمه ، دکتر قمی با تأکید بر از بین بردن غذاهای پر قند مانند نوشابه تأکید کرد و گفت: یک لیوان نوشابه در مقدار 23 تا 26 حبه قند ، مواد مضر وارد دستگاه گوارش شده و باعث چاقی و چاقی و اختلالات سیستم ایمنی بدن می شود. بدن می شود علاوه بر این ، از بین بردن رنگهای مضر از سودا از طریق سیستم کبد و کلیه یک هفته طول می کشد که این یک مشکل بسیار مهم است. به حداقل رساندن غذا در خارج از خانه ، حتی اگر به رستوران های ایمن و افرادی که از پروتکل های بهداشتی دقیق پیروی می کنند ، بروید ، موارد دیگری است که باید در نظر بگیرید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا